مهدی الله دادی در وبینار کلاس نارنجی با موضوع نوآوری دیجیتال که با همت جهاد دانشگاهی استان کردستان برگزار شد، در خصوص چرخه هایپ گارتنر اظهار کرد: این چرخه شامل ظهور نوآوری، معرفی نوآوریهای جدید، مطرح کردن انتظارات دیگران از این نوآوریها است که اگر بتواند جوابگوی انتظارات باشد به روشنگری میپردازد و اگر نتواند انتظارات موجود را برآورده کند دچار سرخوردگی خواهد شد.
وی عنوان کرد: چرخه هایپ در چندین حوزه چرخههای مختلفی را ارائه داده است که یکی از بهترین حوزههایی که در کسب و کارها درباره آن بحث شده است حوزه بازاریابی تبلیغات است.
الله دادی ادامه داد: میتوان گفت که حوزه بازاریابی تبلیغات، حوزههایی هستند که مشتری محور هستند و این مشتریمداری سبب شده است که خیلی از مباحث مربوط به کسب و کار فهم شود.
وی با اشاره به نوآوری در حوزه حمل و نقل خود ران گفت: بیش از 10 سال است که حمل و نقل خود ران در سیستمهای اتومبیل به وجود آمده است.
الله دادی خاطرنشان کرد: امروزه حمل و نقلها اغلب به سمت حمل و نقلهای هوایی حرکت کرده و منظور از سیستم خود ران، صرفا محدود به حمل و نقل عوامل انسانی نیست؛ بلکه میتواند اهداف بسیار مهمتری را شامل میشود.
وی یادآور شد: در زمان شیوع کرونا، حمل و نقلهای خود ران یکی از مواردی بودند که توانستند کمک بسزایی را انجام دهند.
الله مرادی عنوان کرد: زمانی که خود رانها و یا اتومبیلهای هوشمند به وجود آمدند یعنی این رباطها هستند که در سیستمهای مختلف فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: پس میتوان گفت اولین نوآوری دیجیتالی که در سال 2018 به وجود آمد خود رانهای هوشمند هستند.
الله دادی در ادامه سخنان خود در خصوص نوآوری گرد و غبار هوشمند گفت: دستگاههای گرد و غبار هوشمند بدون هیچگونه مداخله انسانی کار میکنند؛ این دستگاهها به منظور جمعآوری اطلاعات به کار گرفته میشوند که از این فناوری در ایران نیز استفاده میشود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از نوآوریها، نوآوری چاپگرهای سه بعدی و چهار بعدی است، عرض طول و ارتفاع است و عمق و نور را هم به آن اضافه کرده، از این چاپگرها در صنایع مختلفی استفاده میشوند از جمله در کافهها، در دنیای مد و لباس و ...
الله دادی افزود: چاپگرهای سه بعدی، نوآوری باارزشی هستند که توسط خود انسان مورد استفاده قرار میگیرد و چاپگرهای سه بعدی چیزهای غیر ممکن را با در دست داشتن نقشههای مشخص ممکن میسازد و بسیاری از کسب و کارها میتوانند با استفاده از فناوری سه بعدی به ساخت محصولها با داشتن نقشههای مختلف از آن استفاده کنند.
وی تصریح کرد: فناوریهای سه بعدی و چهار بعدی توانستهاند محدودیت بحث تحریم را به راستی از بین ببرند.
الله دادی بیان کرد: یکی دیگر از فناوریها، فناوری گراف دانشی هستند؛ نمودارهایی از دایرهالمعارفهای مجازی هستند و اطلاعات کاملی از افراد و محصولات را به نشان میدهد.
وی تاکید کرد: بهتر آن است صاحبان کسب و کارها از یک گراف دانشی برخوردار باشند تا مشخصات و نام و نشان محصولات آنها در دنیای مجازی وجود داشته باشد.
الله دادی اضافه کرد: گرافهای دانشی توسط ویکیپدیا هستش که ویکیپدیا میتواند دادههای مختلفی را استخراج و در سراسر وب آن را افزایش میدهند.
وی خاطرنشان کرد: برای آگاهی از موقعیت مکانی، زمان بازگشایی کسب و کارهای محلی، قیمتها و ... استفاده از گراف دانشی بسیار موثر است.
انتهای پیام
نظرات