• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400081914541
  • خبرنگار : 50037

کاهش چشمگیر میزان حریق مراتع استان همدان 

کاهش چشمگیر میزان حریق مراتع استان همدان 

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امسال میزان حریق و آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی استان از کاهش چشمگیری برخوردار بوده و میزان محسوس کاهش این حریق‌ها درصد پذیر نیست.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متوسط ۱۰ ساله حریق عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان ۵۰۰هکتار و در برخی سنوات ۷۰۰هکتار بود اما از سال ۹۶با جلسات مختلف و همکاری اصحاب رسانه و صدا و سیما میزان حریق مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی به مرور کاهش داشته و امسال تنها پنج هکتار حریق و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه میزان کاهش حریق و آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان همدان یک کار ویژه‌ای بوده است، افزود: در سال جاری  استان همدان یکی از جمله استان‌های عالی در بحث کاهش میزان حریق و آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی بود.

۲۶ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان همدان در معرض بیابانی شدن

خزائی در ادامه با بیان اینکه بر اساس مطالعات اجمالی کارشناسان ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض و شُرف بیابانی شدن است، تصریح کرد: ۲۶ هزار هکتار از این عرصه‌ها در حوزه منابع طبیعی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه عوامل اقلیمی ،طبیعی و انسانی دست به دست هم داده تا پیشرفت بیابان‌ها را در استان داشته باشیم،تصریح کرد: عرصه‌هایی که از لحاظ اقلیمی کمتر از ۱۰۰میلیمتر بارش داشته باشند و یا عرصه‌هایی که تحول خاصی موجب شده با  نوع بهره‌برداری‌ها پوشش گیاهی به سختی در آن عرصه مستقر شود بیابان به شمار می‌روند.

خزائی با بیان اینکه در استان همدان بیابان‌ها تلفیقی از هر دو موارد فوق است،خاطرنشان کرد: بهره‌برداری بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی تحول خاک را به سمت قهقرا سوق داده و در خشکسالی‌های اخیر که متوسط بارندگی‌ها در عرصه‌های استان ۳۵۰میلیمتر بوده به ۲۹۰میلیمتر کاهش یافته و علاوه بر آن  فشار ۲.۵ برابری دام در سطح مراتع تشدید کننده وضعیت شده است.

دشت قهاوند و شوشاب ملایر دارای بیشترین عرصه های در معرض بیابانی شدن

وی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار  هکتار از عرصه های منابع طبیعی بر اساس مطالعات اجمالی کارشناسان ما در شُرف بیابانی شدن هستند ،گفت: بیشترین عرصه‌های در معرض بیابانی شدن به دشت قهاوند و شوشاب ملایر اختصاص دارد

خزائی بیان کرد: اولین و مهمترین اقدام منابع طبیعی از چند سال گذشته برای جلوگیری از بیابانی شدن عرصه‌های منابع طبیعی تلاش برای آن بود که کشور بپذیرند استان همدان هم جزء استان‌های بیابانی است و خوشبختانه این موضوع پذیرفته و مورد موافقت قرار گرفت و از سال ۹۶ برای  استان همدان اعتبارات ملی و نیز اعتبارات استانی برای اجرای کار لحاظ و دارای ردیف اعتباری شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه به منظور بیابان زدایی عرصه‌های منابع طبیعی اقدامات خوبی انجام شده که از جمله این اقدامات به اجرای عملیات احیایی در کبودراهنگ می‌توان اشاره کرد، افزود: در این عملیات احیا، کاشت نهال آتریپلکس و قره‌داغ در شاوه و  گنده جین کبودراهنگ تحول بی نظیری ایجاد کرده و حالت مرتعی این عرصه‌ها در حال بازگشت هستند و در این عرصه ها گونه‌های طبیعی پوشش گیاهی، خود را استقرار داده‌اند به نحوی که با قبل قابل مقایسه نیست.

اجرای ۵۰۰هکتار عملیات اجرایی بیابان زدایی در سطح عرصه های منابع طبیعی استان همدان

خزائی ادامه داد: در عرصه‌های منابع طبیعی در معرض خطر بیابانی شدن حدود ۵۰۰هکتار عملیات اجرایی به منظور بیابان زدایی در عرصه های شهرستان  کبودراهنگ، بخشی از فامنین،قهاوند انجام شده است.

عرصه های بیابانی استان همدان محدود و قابل بازگشت هستند

وی با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی در معرض بیابانی شدن در چهار شهرستان کبودراهنگ ،همدان ،فامنین و ملایر واقع شده ،گفت: بیابان‌های وسیع را بیشتر در مناطق مرکزی و شرق کشور دارا هستیم و استان همدان از نظر عرصه‌های بیابانی محدود بوده و عرصه‌های بیابان استان همدان در صورت بیابان زدایی قابل بازگشت هستند و اجرای ۵۰۰هکتاری عملیات بیابان زدایی عرصه‌های در معرض تهدید بیابانی شدن منابع طبیعی موجب شده که با این اقدام بسیاری از این عرصه‌های مراتع استان اوضاع خوبی داشته باشند.

مشکل اجتماعی یکی از مهمترین مشکلات منابع طبیعی

خزائی یکی از عمده ترین مشکلات منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در رابطه با بیابان زدایی و احیا مراتع را مشکل اجتماعی و عدم همکاری و مشارکت مردم در برخی از مناطق برشمرد و خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق و شهرستان‌ها نیز از جمله کبودراهنگ مشارکت مردم در این رابطه بسیار بالاست.

برای عملیات احیایی و بیابان زدایی مشکل اعتبار نداریم

وی اقدامات ترویجی ،تسهیل‌گری و اطلاع رسانی را از جمله اقدامات انجام شده منابع طبیعی استان همدان به منظور ارتقا مشارکت مردمی در سطح استان دانست و اظهار کرد: برای انجام اقدامات احیا و بیابان زدایی دارای مشکل اعتباری نیستیم و انجام این اقدامات دارای هزینه‌های بالایی برای منابع طبیعی نیست و تنها مشکل و معضل ما در این رابطه مشکل اجتماعی بوده که نیازمند مشارکت مردم در حفظ و نگهداری این عرصه‌ها هستیم. 

خزائی با بیان اینکه در بحث بیابان زدایی برخی از عرصه‌ها نیاز به عملیات قرق دارند که در این رابطه نیاز به همکاری مردم است و در برخی عرصه‌ها نیز نیاز به عملیات اجرایی نیست یاد آور شد:در حوزه کبودرآهنگ اکثر عرصه ها را کشت گونه های بیابان زدایی انجام داده ایم که نیازمند مراقبت است و خوشبختانه برای حفظ و مراقبت این کشت ها خوشبختانه مردم این شهرستان استقبال خوبی داشته‌اند.

وی گفت: در برخی از شهرستان‌ها نیز از جمله قهاوند و فامنین میزان مشارکت مردم ضعیف بوده و استقبال کمتر است که از مردم این شهرستان‌ها نیز همکاری و مشارکت هر چه بیشتر را درخواست داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha