• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081914532
  • خبرنگار : 71402

بازداشت فعال معترض به جنایات جنگی در صربستان

بازداشت فعال معترض به جنایات جنگی در صربستان

پلیس صربستان یک فعال اپوزیسیون را که به نشانه اعتراض، یک نقاشی دیواری در مرکز بلگراد از راتکو ملادیچ، جنایتکار جنگی محکوم‌ شده و فرمانده دوران جنگ صرب‌های بوسنی را با تخم‌مرغ هدف قرار داده بود، بازداشت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس ویدیویی که در اینستاگرام منتشر شده است، مردان لباس شخصی که خود را افسر پلیس معرفی می‌کردند، شامگاه سه‌شنبه شتاب‌زده «آیدا کوروویچ» فعال محلی اپوزیسیون را پس از پرتاب تخم‌مرغ به سمت نقاشی دیواری از راتکو ملادیچ که او را با کلاه افسری بر سر و در حال ادای سلام نظامی نشان می‌داد، دور می‌کردند.

شبکه تلویزیونی ان۱ مستقر در بلگراد به نقل از کوروویچ که ساعاتی بعد آزاد شد، گزارش داد: خشم امشب، نشان‌دهنده چهره رژیم الکساندر ووجیچ (رئیس‌جمهوری صربستان) است.  

به دنبال بازداشت این فعال اپوزیسیون، ده‌ها تن از مخالفان و فعالان چپگرا دست به تجمع اعتراضی زدند و پلیس ضد شورش هم اطراف ساختمانی که بار نقاشی راتکو ملادیچ را به دوش می‌کشد، بستند.

بازداشت فعال معترض به جنایات جنگی در صربستان

اپوزیسیون صربستان غالبا از ووجیچ که از ناسیونالیست‌های سابق است و بعدا سیاست‌های حامی اتحادیه اروپا به خود گرفت و همچنین از متحدانش بابت خودکامگی، سرکوب آزادی مطبوعات، حمله به اپوزیسیون، فساد و ارتباط با جرایم سازمان‌یافته انتقاد می‌کند. اما ووجیچ و متحدانش این مسائل را انکار می‌کنند.

در ادامه وزارت کشور صربستان با صدور بیانیه‌ای گفت، پلیس در حال برقراری نظم عمومی و اجرای ممنوعیتی است که پیشتر بابت هرگونه تجمع مردمی به منظور محکوم کردن نقاشی دیواری از راتکو ملادیچ برقرار شده بود.  

در این بیانیه آمده است: از این پس، شناسایی همه افراد بدون توجه به دیدگاه آنها درباره نقاشی دیواری ژنرال راتکو ملادیچ در حال انجام است.

ملادیچ ۷۸ ساله، نیروهای صرب بوسنی را در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بوسنی رهبری کرد و از سوی دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد به جرم نسل‌کشی و جنایات جنگی، از جمله کشتن بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان در شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ محکوم شد.

اما بسیاری در صربستان که نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست، از جمله برخی از سیاستمداران برجسته، هنوز ملادیچ را قهرمان جنگی قلمداد می‌کنند که در آن بیش از ۱۰۰ هزار تن کشته شدند. در سال ۲۰۱۰، پارلمان صربستان با ۲۵۰ کرسی بیانیه‌ای را در محکومیت کشتار سربرنیتسا به تصویب رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha