• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081611780
  • خبرنگار : 71129

گرجستانی‌ها در حمایت از ساکاشویلی راهپیمایی کردند

گرجستانی‌ها در حمایت از ساکاشویلی راهپیمایی کردند

حدود ۳۰۰۰ معترض گرجستانی در حمایت از میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق و در حبس این کشور، دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرویس امنیت کشور گرجستان گفته که این اعتراضات "بخشی ازکودتای برنامه ریزی شده به توصیه و مدیریت ساکاشویلی" است که اکنون در زندان و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

این راهپیمایی قرار بود به درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در مقابل زندانی که ساکاشویلی در آن است، بینجامد اما به صورت گسترده‌ای صلح آمیز برگزار شد.

آژانس خبری روسی تاس نیز از قول یکی از سخنگوهای امنیت کشور گرجستان گزارش کرد: سازمان دهندگان این راهپیمایی قصد داشتند تا ساختمان‌های دولتی را مسدود کنند. چنین اقداماتی با هدف انجام کودتا به رهبری ساکاشویلی از زندان برنامه ریزی شده بود.

وکلای ساکاشویلی می‌گویند، رئیس جمهوری سابق و در حبس ۵۳ ساله بیش از یک ماه است که به اعتصاب غذا دست زده اما خدمات زندان‌های گرجستان روز شنبه با انتشار تصاویری ویدئویی مربوط به اوایل نوامبر ۲۰۲۱ نشان دادند که وی در حال خوردن غذا است.

ساکاشویلی که در اواخر اکتبر تحت تزریق خون قرار گرفت، گفت که پزشکان زندان به دلایل پزشکی از ۳۰ اکتبر برای او محلول مایع تجویز کرده بودند.

بازرسان حقوق بشر یا همان "مدافع عمومی گرجستان" که روز شنبه در زندان با ساکاشویلی دیدار کردند ادعای مقام‌های زندان را رد و گفته‌های ساکاشویلی را تایید کردند.

ساکاشویلی پس از غیابی محکوم شدن در ۲۰۱۸ به اتهام سوءاستفاده از قدرت و لاپوشانی شواهد در دوران ریاست جمهوری به شش سال حبس محکوم شد اما اتهاماتش را نمی‌پذیرد و می‌گوید اینها با انگیزه سیاسی هستند.

میخائیل ساکاشویلی در ۲۰۰۳ رهبری انقلاب گل رز را برعهده داشت که به سرنگونی دولت ادوارد شواردنادزه منجر شد. رئیس جمهوری سابق و محبوس گرجستان از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در این سمت بود پیش از آنکه کشور را ترک کند و در اوکراین یک شغل سیاسی جدید برای خودش دست و پا کند.

وی در اول اکتبر سال جاری میلادی و پس از بازگشت به گرجستان پیش از انتخابات محلی که آن را ماموریتی برای سازماندهی اپوزیسیون و نجات کشور می‌نامید، دستگیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha