• پنجشنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081310031

دکتر انوشه در جمع دانشجویان هنر:

راه هنر را گم کرده‌ایم

راه هنر را گم کرده‌ایم

ایسنا/خراسان رضوی این استاد دانشگاه، از نخبگان هنرمند خواست به رسالت و مأموریت خود به عنوان دانشجو توجه کنند و گفت: متأسفانه ما راه هنر را گم کرده‌ایم و امروزه نام هر چیزی را هنر می‌گذاریم؛ آنچه شما را فریب می‌دهد و به انحراف می‌کشد، این است که اصل را با بدل اشتباه بگیرید.

دکتر سیدمحمود انوشه، شب گذشته در جمع رتبه‌های برتر آزمون سراسری (گروه آزمایشی هنر) که در قالب رویداد «آینده روشن» در مجتمع سپید مشهد گردهم آمدند، هنر را تجلی نیکی و هنرمند را فردی دانست که این جلوه را بروز و ظهور می دهد.

وی تصریح کرد: در مثلث خدا، طبیعت و انسان که ارتباط دوسویه با هم دارند، تنها موجودی که قابلیت یافته تا رابطه معناداری میان این سه وجه ایجاد کند، انسان است؛ از سوی دیگر انسان در مثلث عقاید، علایق و منافع خود نیز در حال پردازش و مبارزه با ترس و خطر است که اساس زندگی بشر را شکل داده و حاصل آن ایجاد عشق (شامل صمیمیت، تعهد و هوس) است.

انوشه، دایره هنر را پیوند دهنده سه وجه عشق و کانون این دایره را عشق ناب الهی دانست و با تأکید براینکه هنر فقط محصول عشق است، از دانشجویان هنرمند خواست آثار کانت، گوته و علامه شهید مطهری پیرامون هنر را مطالعه و جمع بندی کنند.

شاعر کسی است که از عالم معنا به عالم واژه ورود کند

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه کانت و گوته، شعر را نهایت هنر می‌دانند، دانشجویان را به مطالعه دیوان اشعار امام خمینی(ره) توصیه و خاطرنشان کرد: شاعر کسی است که از عالم معنا به عالم واژه آمده است نه برخی که از عالم واژه به عالم معنا می‌روند و صرفا نام شاعر را یدک می‌کشند.

وی افزود: با نگاهی عمیق می‌توان عظمت شعر را در نگاه قرآن مشاهده کرد؛ چنان که امام خمینی(ره)، مثنوی معنوی را تفسیر قرآن می‌دانند؛ ابیات مولانا را بسیار با تأمل بخوانید چرا که به شکوفایی روحی کمک می‌کند. برای یک بار هم که شده، از زاویه غیرمغرضانه به ادبیات و عرفان خود و جهان بنگریم و ببینیم کدام یک به روح ما نزدیکتر است.

انوشه از نخبگان هنرمند خواست به رسالت و مأموریت خود به عنوان دانشجو توجه کنند و اظهار کرد: متأسفانه ما راه هنر را گم کرده‌ایم و امروزه نام هر چیزی را هنر می‌گذاریم در حالی که هنر چیزی جز تجلی دو واژه وصل و هجر و شادی و غم نیست؛ آنچه شما را فریب می‌دهد و به انحراف می‌کشد، این است که اصل را با بدل اشتباه بگیرید.

این روانشناس به نقل از مولانا، علت انحراف بشر را نه ناشی از میل او به باطل بلکه به دلیل اشتباه گرفتن حق با باطل دانست و افزود: امروز در حالی که ما خواب هستیم، شبکه‌های اجتماعی در ساخت هویت‌ها و ارائه روایت‌های کاذب از حقایق، موفق عمل می‌کنند و فیلم‌های صهیونیستی از جمله «محمد رسول الله(ص)» با بودجه‌های کلان و هنرمندانه ساخته می‌شوند تا پیامبر اسلام(ص) را مطابق آموزه‌های شیطانی خود روایت کنند.  

پس از دفاع مقدس برای تعالی هنر کاری نکرده‌ایم

راه هنر را گم کرده‌ایم

وی با تأکید براینکه علمی که به معرفت تبدیل نشود، ارزش ندارد و تنها دانش انسان‌گرا است که ظرفیت تبدیل به معرفت را دارد، افزود: ما در هنر هیچ کاری نکرده‌ایم؛ بعد از آن عظمت هنری که رزمندگان در جنگ تحمیلی به نمایش گذاردند، دیگر هیچ حرکتی برای تعالی هنر صورت نگرفته است و هر چه داشته‌ایم و داریم از همان زمان است. 

انوشه در بخش دیگری از سخنان خود، آرامش را حاصل صلح انسان با خود، خدا، طبیعت و مردم و پرهیز از قضاوت دیگران دانست و خاطرنشان کرد: این صلح چهارگانه با فروریختن چهار دیوار علاقه، عناد، عقیده و عادت به دست می‌آید که برای آن باید تمام عمر با نادانی، ناتوانی، نگرانی و نیازمندی مبارزه کرد و اگر انسان مدام به این مبارزه مشغول باشد دیگر فرصتی برای قضاوت دیگران نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه به هر میزان برای تخریب دیگران زمان بگذاریم، به همان اندازه برای ساختن خودمان وقت کم می‌آوریم، یادآور شد: پذیرش و بخشش، اولین رمز موفقیت و بدبینی، اصلی‌ترین علت شکست است. بزرگترین توهین انسان به خود، مقایسه باطن زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران و بزرگترین خیانت او در حق خود، ترس از این است که مردم در مورد او چه فکری می‌کنند؛ با مردم زندگی کنید ولی برای مردم زندگی نکنید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در انتخاب‌هایمان آزاد هستیم اما در عواقب حاصل از انتخاب‌ها نمی‌توانیم آزادانه عمل کنیم و در واقع هم محصول و هم مسئول انتخاب‌هایمان هستیم، به سیر تحقیقات میدانی خود پیرامون ادیان و مذاهب مختلف در جهان اشاره کرد و گفت: امروز قاطعانه می‌گویم اگر در دنیا از ابتدای آفرینش آن تاکنون یک معجزه اتفاق افتاده باشد، قرآن است؛ البته ترجمه‌های قرآن آنگونه که باید رسایی ندارد و تا به زبان عربی مسلط نباشیم، نمی‌توانیم به عمق مفاهیم قرآن پی ببریم. 

انوشه به نقل از امام رضا(ع)، لبخند، ایمان، امید و ادب را لازمه رستگاری انسان برشمرد و افزود: هرگز از کسی که همیشه موافق شما است چیزی یاد نمی‌گیرید؛ موافقت، محصول آرامش دیگران و مخالفت، محصول دانش دیگران است و ما هم به آرامش و هم به دانش در کنار یکدیگر نیاز داریم.

وی به نقل از امیرمؤمنان علی(ع) تأکید کرد: هرگز نگذارید آگاهی از عیب‌هایتان شما را بترساند و بدانید هرگز زندگی، دشمن شما نیست اما طرز تفکر شما می‌تواند دشمنتان باشد. به یاد داشته باشید اگر کسی می‌خندد، لزوما بی‌غم نیست و اگر کسی می‌گرید لزوما افسرده نیست؛ هر کسی درس نخوانده است، حتما جاهل و کم هوش نیست، هر کسی ماشین مدل بالا دارد، حتما دزد نیست، هر کس معلول است، لزوما ناتوان نیست، هر کس فقیر است، لزوما گدا نیست و هر کس متهم است حتما محکوم نیست. 

بحران جامعه ما توهم دانایی است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، این مشاور و روانشناس، موفقیت برای انسان کم ظرفیت را مقدمه گستاخی او برشمرد و با تأکید براینکه بحران جامعه ما نه ندانستن بلکه توهم دانایی است، از دانشجویان نخبه خواست به خاطر قبولی در یک رشته خاص یا کسب یک رتبه خاص، دچار اظهارفضل و احساس دانایی نسبت به همه چیز نشوند چرا که ندانستن فقط یک قدم و دانستن‌های نادرست، هزار قدم انسان را به انحراف می‌کشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha