• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400081007423
  • خبرنگار : 50176

مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)

وصف شگفتی خلقت در کلام امام سجاد(ع)

ایسنا/لرستان یک مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امام چهارم در دعای نخست صحیفه‌سجادیه به بیان شگفتی‌های خلقت انسان و موجودات پرداخته است، اظهار کرد: آنچه از دستگاه آفرینش در مرحله ظهور و بروز قرار دارد به‌صورتی است که هرگز بر خاطره هیچ کس خطور نکرده است.

حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با فراز دوم از دعای اول صحیفه سجادیه، اظهار کرد: ساختار دستگاه آفرینش آن‌چنان است که هرچه از آن در مرحله ظهور قرار گرفته، به شکل و صورتی است که هرگز بر خاطره هیچ‌کس خطور نکرده و امکان تصور آن برای هیچ عقل و فکری میسر نبوده است، و این شگفتی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین مخلوقات الهی جاری و ساری است.

وی ادامه داد: گذشته از اصل اعطای وجود به موجودات، ساخت پیکره و طرز خلقت آنان نیز بی‌سابقه و غیر قابل پیش‌بینی است، این مسئله آن‌چنان مهم است که ادای حق آن با هزاران تألیف، تصنیف و تحقیق هم میسر و ممکن نیست.

عالی‌پور با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در این فراز می‌فرماید: «خدای تعالی مردم را در مسیر محبت خود قرار داد»، بیان کرد: حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که بسیاری از انسان‌ها نه تنها دوستدار خدا نیستند، بلکه گاهی دم از عناد و الحاد و دشمنی با او نیز می‌زنند و خود را ضد خدا قلمداد می‌کنند؟ پاسخ این سؤال روشن است، زیرا بر محققان پیداست که آنچه آن فرد ملحد، دشمن می‌دارد خدا نیست، بلکه توهم غلطی است که ساخته و پرداخته ذهن خود اوست.

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: خدای متعال هرگز قابل دشمنی نیست، زیرا او ایجادکننده همه و مبدأ علی‌الدوام ادامه حیات و منبع جمیع خیرات و علت تمام قوا و اعطاکننده تمامی دلبستگی‌هاست. بنابراین، ممکن نیست کسی مبدأ هستی و ادامه حیات و همه متعلقات خود را دشمن بداند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در آخرین قسمت این فراز فرمود: «قدرت تغییر مرتبه‌ای که ما را در آن آفریده نداریم»، این مسئله کنایه از آن است که اطوار وجودی ما از جهت شرایط تکوینی به دست حضرت اوست و در این زمینه از ناحیه خود، قدرت تغییر و دگرگونی نداریم، زیرا هیچ موجودی هرگز قدرت تأثیر و تصرف در اصل وجود خود و یا چگونگی حقیقت آن را ندارد.

عالی‌پور با بیان اینکه این‌ کار مستلزم آن است که خود آن موجود در گرو ساخت و ساز خود باشد، که این مسئله از بدیهی‌ترین محالات است، اظهار کرد: خدای متعال برای هر روح و نفسی رزق خاصی قرار داده است، هرکه را روزی فراوان عنایت کرد، کسی را قدرت بر کم کردن آن نیست و هرکه را روزی اندک عنایت کرد، کسی را قدرت بر ازدیاد آن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha