• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400081006912
  • خبرنگار : 50037

احاله مدیریت ۱۳۵۳ هکتار از مراتع شهرستان رزن به بهره‌برداران

احاله مدیریت ۱۳۵۳ هکتار از مراتع شهرستان رزن به بهره‌برداران

ایسنا/همدان   هدف حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری سه روستای غلامعلی، قاطراولن وبادکوه شهرستان رزن به مساحت یک هزار و ۳۵۳ هکتار به نمایندگان مرتعداران  وبهره برداران این مرتع احاله مدیریت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در حاشیه امضای این طرح اظهار کرد: یکی از اولویت‌های سازمانی ما مدیریت و حفاظت  اصولی از مراتع بوده چرا که تا زمانی مشارکت مردم و بهره‌برداران باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نخواهد شد.

اسفندیار خزائی با بیان اینکه مردم وبهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند افزود: به منظور اجرای طرح (۱۴۰۰*۱۴*۳) سازمان جنگلها و به منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری  شهرستان رزن در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله هزار و ۳۵۳ هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی شماره ۵۷ رزن به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

این فرد مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعیه دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تمامی دارندگان پروانه چرا باید تا پایان سال ۱۴۰۰  طرح مرتعداری تهیه کنند، خاطر نشان کرد: در غیر اینصورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به صورت موقت و یکساله صادر شده باطل شده  و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

خزائی همچنین با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها از نقش موثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

وی گفت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزائی خاطر نشان کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، بوم گردی و گردشگری، زنبورداری، پرواربندی و پرورش دام اقدام کرده و به همین منظور به حفظ وتوسعه مراتع  و نیز منابع طبیعی کمک شایانی کنند.

به گزارش ایسنا ،به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ،  قرارداد احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری سه روستای غلامعلی، قاطر اولن وبادکوه شهرستان رزن در دفترخانه اسناد رسمی منعقد شد.

  نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha