• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400080906449
  • خبرنگار : 30054

فیوز چیست و کاربردهای آن در مدرارت برقی کدامست؟

فیوز چیست و کاربردهای آن در مدرارت برقی کدامست؟

در مهندسی الکترونیک و برق، فیوز یک وسیله ایمنی الکتریکی است که برای محافظت از جریان بیش از حد یک مدار الکتریکی عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت EKF، جزء اصلی آن یک سیم یا نوار فلزی است که اگر خطایی در دستگاه باعث شود که جریانی بیش از جریان نامی از فیوز بگذرد، فیوز، مدار را می‌شکند (قطع جریان الکتریکی) و در نتیجه جریان را متوقف یا قطع می‌کند، با قطع جریان به دیگر قسمت‌ها آسیب نخواهد رسید.

 فیوز حاوی یک تکه سیم رسانا که در یک محفظه غیررسانا  است که به راحتی ذوب می‌شود. اگر جریان فیوز بسیار زیاد باشد، سیم گرم می‌شود تا زمانی که ذوب شود و مدار را بشکند.

فیوز ارزان‌ترین نوع حفاظت در مدار الکتریکی است. فیوز نیاز به تعمیر و نگهداری صفر دارد. عملکرد فیوز ساده است و هیچ پیچیدگی در آن دخیل نیست. فیوز توانایی قطع جریان زیاد اتصال کوتاه بدون ایجاد سر و صدا، شعله، گاز یا دود را دارد.

فیوز DC :

فیوزهای DC اندازه بزرگ‌تری دارند. منبع تغذیه DC دارای ولتاژ ثابتی بالاتر از صفر ولت است و به همین دلیل قطع کردن مدار به دلیل امکان رخ دادن آرک بین سیم‌های ذوب شده کار دشواری است. برای غلبه بر این مشکل، الکترودها در فاصله دورتری از هم قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که اندازه این فیوزها بزرگ‌تر می‌شود.

فیوز AC :

فیوزهای AC اندازه کوچک‌تری دارند. این فیوزها در هر ثانیه ۵۰ تا ۶۰ بار از مینیمم تا ماکزیمم جریان نوسان می‌کنند. بنابراین، امکان آرک زدن بین سیم‌های ذوب شده کم است. به همین دلیل، آن‌ها را در اندازه‌های کوچک‌تری می‌سازند.

انواع فیوز فشنگی

دو نوع وجود دارد: تند کار و کند. فیوز فشنگی کند کار جریان‌های زیاد را دیرتر از فیوز تند کار قطع می‌کند و در جایی به کار می‌رود که  اضافه بار کم مدت نباید سبب قطع مدار شود، مانند: راه افتادن موتورهای الکتریکی. در فیوز کند کار جریان نامی فیوز را حدود دو برابر جریان نامی موتور انتخاب می‌کنند (جریان راه‌اندازی موتورها 6 تا 7 برابر جریان نامی آن‌ها است). فیوزهای تندکار با علامت F و فیوزهای کندکار با علامت G مشخص می‌شود.

فیوز چیست و کاربردهای آن در مدرارت برقی کدامست؟

از کاربردهای فیوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در تابلو برق‌های مسکونی، دستگاه‌ها و لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کنسول‌های بازی و خودروها به کار می‌روند.

در لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، چاپگرها، اسکنرها، وسایل الکتریکی قابل حمل، هارد دیسک‌ها و… استفاده می‌شوند.

در سیستم توزیع برق، فیوزها در خازن‌ها، ترانسفورماتورها، مبدل‌های قدرت، استارتر موتورها و ترانسفوماتورهای قدرت به کار می‌روند.

در مانیتورهای LCD، پک‌های باتری و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت کلید مینیاتوری و فیوز را می‌توان بصورت زیر دسته بندی کرد:

سرعت عملکرد و دقت عمل

سرعت عملکرد فیوزها نسبت به کلیدهای مینیاتوری بیشتر می‌باشد اما دقت عملکرد فیوزهای مینیاتوری  نسبت به فیوزها بیشتر می‌باشد از این رو می‌گوییم که فیوز حساسیت کمتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری  دارد.

روش قطع مدار
در حالی که فیوزها برای قطع مدار از یک سیم ذوب شونده استفاده می‌کنند کلیدهای مینیاتوری برای اتصال کوتاه از عملکرد مغناطیسی و برای اضافه بار از رله بی متال استفاده می‌کنند.

استفاده مجدد
کلیدهای مینیاتوری پس از عمل و قطع مدار آسیب نمی‌بیند و قابلیت استفاده مجدد دارند در حالی که فیوزها پس از یک بار قطع مدار حتما باید تعویض شوند.

فیوزها در سطح ولتاژ و جریان متنوع در بازار موجود است واز آن‌ها را برای محافظت از تقریبا تمام تجهیزات، از مدارهای کوچک الکترونیکی گرفته تا موتورهای الکتریکی سنگین، استفاده کرد. اما کلیدهای مینیاتوری تجهیزات محافظ ولتاژ پایین مدار هستند. این‌ها برای محافظت از مدارهای روشنایی، مجتمع‌های مسکونی و مجتمع‌های صنعتی با درجه جریان اتصال کوتاه بیش از ۱۵ کیلو آمپر استفاده می‌شوند.

فیوز چیست و کاربردهای آن در مدرارت برقی کدامست؟

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد  فیوز  EKF می‌تواند به سایت شرکت EKF به آدرس WWW.EKFGROUP.IR مراجعه نمایید.

شرکت EKF  روسیه تامین کننده انواع مختلف تجهیزات برقی و اتوماسیون از جمله مینیاتوری، محافظ جان، کنتاکتور، کلید اتوماتیک، لنت برق، بست کمربندی، تایمر، رله و سایر تجهیزات مورد استفاده در تابلوهای برق می‌باشد.

021-88857269_021-88652886

تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آسمان ونک طبقه 2 واحد 203

info@ekfgroup.ir

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha