• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400080906418
  • خبرنگار : 71496

ضمن دعوت به اتحاد ملی

حزب کنگره سودان محاکمه فوری کودتاچیان را خواستار شد/تجمع اعتراضی سودانی‌های مقیم پاریس

حزب کنگره سودان محاکمه فوری کودتاچیان را خواستار شد/تجمع اعتراضی سودانی‌های مقیم پاریس

حزب کنگره سودان امروز (یکشنبه) بر لزوم محاکمه فوری تمامی اعضای شورای نظامی به اتهام کودتای نظامی و تضعیف حاکمیت انتقالی تاکید کرد. ده‌ها سودانی نیز در تجمعی در پاریس مخالفت خود را با کودتای نظامی در این کشور اعلام کرده و بازگشت حاکمیت انتقالی را خواستار شدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، حزب کنگره سودان در بیانیه‌ای تاکید کرد: مردم منبع تصمیمات مسؤولان هستند و هیچ قیمومیتی بر آنها از طرف هیچ کسی یا جهتی نیست و به دستور آنها باید کودتای نظامی برچیده شده، وضعیت فوق‌العاده لغو شده و حاکمیت به شکل کامل به غیرنظامیان تحویل داده شود.

این حزب با تاکید بر لزوم محاکمه فوری تمامی اعضای شورای نظامی به اتهام کودتای نظامی و تضعیف حاکمیت انتقالی، مخالفت خود را با هرگونه فراخوانی برای مذاکره با تشکل نظامی شورای حاکمیتی اعلام کرده و آزادی تمامی زندانیان سیاسی و بازگشت فوری عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور و کابینه‌اش به مسؤولیت‌هایشان را خواستار شد.

حزب کنگره سودان با تاکید بر لزوم تشکیل تمامی ارگان‌های حاکمیت انتقالی و در راس آنها پارلمان ظرف نهایتا یک ماه، برچیده شدن تشکل‌های شبه‌نظامیان و تشکیل فوری نیروهای مسلح مردمی برای حفاظت از مرزها اعلام کرد: نیروهای نظامی باید در چارچوب مسؤولیت‌های خود قرار گرفته و در عملیات سیاسی وارد نشوند، تمامی شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی ارتش نیز باید به وزارت دارایی و خزانه دولت منتقل ‌شوند.

همچنین این حزب سودان از تمامی شرکای احزاب سیاسی و گروه‌های انقلابی مخالف کودتا خواست با یکدیگر متحد شده و همراه با مردم سودان در تظاهرات‌ها، راهپیمایی‌ها، اعتصاب‌ها و نافرمانی‌های مدنی برای بازگرداندن فوری دولت انتقالی غیرنظامی و روند دموکراتیک و تحقق خواسته‌های انقلاب شرکت کنند.

حزب کنگره سودان در ادامه نیز محکومیت و اعمال تحریم‌های شدیدی علیه رهبران کودتا و در راس آنها عبدالفتاح البرهان (فرمانده ارتش) و محمد حمدان دقلو (معاون اول رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده نیروهای واکنش سریع) را از جامعه جهانی خواستار شد.

همزمان با راهپیمایی میلیونی سی‌ام اکتبر در روستاها، شهرها و اقلیم‌های سودان، ده‌ها سودانی در تجمعی اعتراضی در پاریس مخالفت خود را با این کودتای نظامی اعلام کرده و برپایی یک حاکمیت مدنی، انتقالی و پیشرفته را خواستار شدند.

 تظاهرکنندگان در پاریس استمرار تظاهرات مسالمت‌آمیز و نافرمانی مدنی تا زمان لغو کودتای نظامی و بازگشت حاکمیت مدنی انتقالی را خواستار شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha