• شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400080805182
  • خبرنگار : 50022

شهردار کرج:

باید از کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کنیم

باید از کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کنیم

ایسنا/البرز شهردار کرج گفت: باید از انجام کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کنیم. واقعیت‌ها تلخ است و شاید تصمیم‌گیری براساس آن به نفع ما نباشد؛ واقعی شدن بودجه یکی از همین واقعیات سخت است و احتمالاً بیشترین ضرر آن هم برای من خواهد بود ولی فوقش این است که دوره بعد انتخاب نشوم با این وجود معتقدم باید کار درست را انجام داد.

مصطفی سعیدی سیرایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت رسانه در پیشبرد برنامه‌های مدیریت شهری و خدمت به شهروندان، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در این دوره برای شهرداری کرج در نظر گرفته‌ایم واقعی کردن بودجه شهر است و در این راه رسانه‌ای که خوب، منصفانه و صادقانه بنویسد می‌تواند بزرگترین کمک را به پیشبرد این هدف داشته باشد.

سعیدی سیرایی با تأکید بر اهمیت رعایت انصاف در پرداختن به مسائل مختلف از سوی رسانه‌ها گفت: من به نقد اعتقاد دارم حتی اگر نقد غیرمنصفانه‌ای هم باشد با دید مثبت به آن نگاه خواهم کرد چون با توجه به آن می‌توانم عیب خود را رفع کنم.

وی در ادامه به مهمترین برنامه‌های دوره جدید شهرداری کرج برای این کلانشهر هم اشاره و با بیان اینکه تصمیم‌گیری براساس واقعیات را در اولویت کاری خود قرار داده‌ام، افزود: ما زمانی قادر به تصمیم‌گیری درست هستیم و وقتی موفق می‌شویم که واقعیات را در تصمیمات ببینیم و بپذیریم. زمانی که تصمیمات لحظه‌ای گرفته شود به شکست منجر خواهد شد.

شهردار کرج با بیان اینکه بودجه‌نویسی ما نمونه‌ای از همین تصمیم‌گیری‌های بدون توجه به واقعیات است که مشکلات زیادی به دنبال  داشته، گفت: در بودجه نویسی باید به اولویت‌های اصلی توجه شود و با منابع محدودی که وجود دارد برای اولویت‌های مهم تصمیم‌گیری شود.

برای واقعی شدن بودجه شهرداری کرج مصمم هستم

سعیدی سیرایی با بیان اینکه در بودجه نویسی مدیریت شهری هم با وضعیتی پیش رفته‌ایم که حاصل آن به بدهی و ناکارآمدی ختم شده است، ادامه داد:  بودجه ما واقعی نیست و هر مدیری برای اینکه نشان دهد موفق است به رقم بودجه اضافه کرده اما در نهایت بودجه جذب نشده است.

وی تصریح کرد: واقعی کردن بودجه شهرداری کرج یکی از کارهایی که در تلاش برای انجام آن هستم و مطمئناً این کار سخت است و با مقاومت مواجه خواهد شد.

شهردار کرج افزود: برای واقعی کردن بودجه شهرداری کرج باید یک سری هزینه‌ها از جمله پروژه‌هایی که اولویت اصلی شهر نیست کنار گذاشته شود. یک نمونه از این مدل پروژه‌ها سالن‌های چند منظوره‌ای است که متأسفانه با هزینه بسیار زیاد با سازه‌ای ناکارآمد و غیراستاندارد بر روی قنات ساخته شده است. در دوره‌ای که شهرداری با دشواری‌های کسب درآمد روبرو است آیا اجرای چنین پروژه‌هایی باید در اولویت باشد؟

سعیدی سیرایی با بیان اینکه معمولاً بخشی از فساد هم در پروژه‌هایی است که در اولویت قرار ندارد اما به صورت نادرست به اجرا در می‌آید، گفت: در مقابل این موضوعات مقاومت صورت می‌گیرد اما در هر حال مصمم به واقعی کردن بودجه هستم.

وی درباره رقم بودجه شهرداری کرج هم گفت: بودجه مصوب شهرداری کرج در سال جاری ۴۴۴۱ میلیارد تومان بوده که البته بدون رعایت تعادل بودجه طی پنج ماه ابتدای سال ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شده است. اکنون که هفت ماه از سال گذشته کمتر از ۲۰ درصد بودجه عمرانی و کمتر از ۶۰ درصد درآمدها جذب شده است.

شهرداری کرج ۳۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد

سعیدی سیرایی افزود: در این شرایط متمم بودجه ۶۷۰۰ میلیارد تومانی برای تصویب ارائه شده که ما با توجه به وضعیت جذب، متمم ۶۷۰۰ میلیارد تومانی را نپذیرفته‌ایم و اعلام کردیم سقف بودجه همان ۴۴۴۱ میلیارد تومان به علاوه ۲۵۰ میلیارد تومان اضافه شده و به حذف پروژه‌های غیرضروری و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با نگاه به مناطق کم‌برخوردار تأکید کرده‌ایم.

شهردار کرج اضافه کرد: با اینکه گفتیم سقف بودجه رعایت شود ولی ناگزیریم ۵۴۰ میلیارد تومان بایت حقوق و دستمزد به این بودجه اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه چنین وضعیتی یک بحران را برای مدیریت شهری به دنبال دارد، گفت: دو مدل مدیریتی برای مواجه شدن با این وضعیت وجود دارد  یکی اینکه با همین بحران جلو رفت مثلاً همان بودجه ۶۷۰۰ میلیاردی را بدون توجه به واقعیات و آمار و ارقام درآمدهای جذب شده پذیرفت. این مدل مدیریتی، شهرداری را به فروش زمین و اخذ وام و بدهکار کردن شهر ناچار می‌کند مثل همین وضعیتی که وجود دارد و طی چند سال اخیر شهرداری را با یک بدهی ۳۲۰۰ میلیارد تومانی مواجه کرده است.

ممکن است بگویند شهردار ناتوان است ولی تا کی می‌توان شهر را با بدهکار کردن شهرداری اداره کرد؟

شهردار کرج افزود: رویکرد دوم این است که محکم ایستادگی کنیم و بودجه را براساس واقعیت ببنیدیم تا بیش از این به بدهی‌های شهرداری اضافه نشود. البته  اگر چنین اتفاقی رخ دهد ممکن است بگویند شهردار ناتوان است و نمی‌تواند کار انجام دهد و احتمال اینکه دیگر انتخاب نشوم هم وجود دارد ولی من برای این مسائل آمادگی دارم چون باید یک جایی مثل کشورهای توسعه یافته براساس واقعیت تصمیم بگیریم کشورهایی که یکی دو نسل خود را فدا کرده‌اند تا امروز به توسعه رسیده‌اند.

سعیدی سیرایی ادامه داد: من کاملاً مصمم به اجرای این برنامه هستم و معتقدم تصمیم‌گیری در مدیریت شهری براساس بودجه غیرواقعی مثل مصرف خودسرانه مسکن و دارو و مراجعه نکردن به پزشک است. تا کی می‌توان شهر را با این شکل اداره کرد؟

وی خاطرنشان کرد: شهرداری کرج در حال حاضر ۳۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های عمرانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن هم مربوط به وام بانک شهر است. در بحث بدهی عده‌ای معتقدند زمانی که شهرداری خود را بدهکار می‌کند اما با آن بدهی پروژه‌های اساسی و زیرساختی مثل مترو و بزرگراه می‌سازد کار درستی صورت گرفته است. اما مساله اینجاست که متأسفانه در کرج بدهی‌ها صرف کارهای اساسی و اصولی نشده و برای امور روزمره مصرف شده است. اگرچه کارهای روزمره یکی از کارهای مهم شهرداری است اما انجام این امور با بدهکار کردن شهرداری خیانت به مردم شهر است.

سعیدی سیرایی ادامه داد: در هر حال ما ناچار به واقعی کردن بودجه هستیم. اینکه فقط به فکر دوره مدیریتی خود باشیم و بدون توجه به واقعیات تصمیم‌گیری کنیم یک آفت است که باعث می‌شود از وظیفه اصلی خود دور شویم و کار درست را در نظر نگیریم.

وی در پاسخ به اینکه شورای ششم چقدر با این موضوع موافق است هم گفت: اعضای شورا به اینکه بودجه انقباضی شود و براساس واقعیت پیش برود اعتقاد دارند.

پرداخت به موقع حقوق پرسنل از اولویت‌های اصلی است

شهردار کرج در خصوص اهمیت پرداخت به موقع حقوق پرسنل شهرداری کرج هم گفت: پرداخت حقوق هم از اولویت‌های اصلی ما است و تمام تلاش خود را برای پرداخت ماهانه ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد مجموعه ۱۳ هزار نفری مدیریت شهری کرج به کار می‌بندیم اما از طرف دیگر قصد داریم عدم جذب نیروی جدید را ادامه دهیم تا هزینه‌های شهرداری در این بخش افزایش پیدا نکند.

وی در خصوص اجرای پروژه‌های جدید هم تأکید کرد: اعتقادی به شروع پروژه جدید ندارم چون مطمئناً پروژه‌ جدید در شرایط کنونی نیمه کاره خواهد ماند و تأخیر در هر پروژه‌ای هزینه‌ها را افزایش خواهد داد. بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ابتدا پروژه‌های اولویت‌دار کنونی را تمام کنیم و بعد با دید منطقی و با تأمین منابع مالی پروژه‌های جدیدی را شروع کنیم.

باید از کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کنیم/فیلم بازی نمی‌کنم

سعیدی سیرایی تأکید کرد: باید از انجام کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کنیم. واقعیت‌ها تلخ است و شاید تصمیم‌گیری براساس آن به نفع ما نباشد؛ واقعی شدن بودجه سخت است و احتمالاً بیشترین ضرر آن هم برای من خواهد بود ولی فوقش این است که دوره بعد انتخاب نشوم با این وجود معتقدم باید کار درست را انجام دهیم.

شهردار کرج در پایان با بیان اینکه من خودم را سرباز نظام و انقلاب می‌دانم گفت: همه باید دست به دست هم دهیم. برای این نظامی که به آن اعتقاد دارم باید همه مردم را داشته باشیم چه کسانی که ما را قبول دارند و چه آنهایی که قبول ندارند؛ اگر برای مردم کار نکنیم آنها را نخواهیم داشت. بنده هم با همین نگاه در دفتر خود را به روی مردم باز گذاشته‌ام و اگر در دفتر را باز می‌گذارم فیلم بازی نمی‌کنم و به این اعتقاد دارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha