مهدی رضازاده در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد: در مقاطع مختلف از زمان جنگ تحمیلی تا مقطع کنونی که در جنگ اقتصادی هستیم، یکی از وظایف و رسالتهای سازمان تعاون روستایی تامین کالاهای اساسی شهروندان و خانوارهای روستایی است که در مواقع حساستر از جمله مقطع کنونی ضرورت آن بیشتر احساس میشود.
رضازاده اظهار کرد: در سالهای اخیر با توجه به اینکه بعضی از اقلام به صورت سهمیهبندی به شهرستان وارد شده و بیشتر از ۵۰ الی ۶۰ درصد سهمیهها از طریق اتحادیه روستایی تأمین و توزیع میشود، ضرورت داشت که این کالاها در بستر مناسبی ساماندهی شود.
وی افزود: در گذشته فروشگاههای مصرف در مراکز شهرها و به طور مویرگی در تمام روستاهای شهرستان فعال است ولی به تدریج فعالیت این واحدها کمرنگتر شد و بسیاری از آنها به حالت تعطیل و یا نیمهتعطیل در آمده بودند و لازم بود که این واحدها بازآماد شوند. کالاهایی که در روستابازارها ارائه میشود یکسری کالاهای سهمیهای است از قبیل قند، شکر، روغن، برنج و باقی شامل اقلامی است که مورد نیاز روستائیان است و برای اینکه روستائیان مجبور نباشند برای تأمین مایحتاجشان به شهرها مراجعه کنند، در این فروشگاهها عرضه میشود. سعی ما این است که مانند گذشته که فروشگاهها فعال بود، مجددا این فروشگاهها را به شکل روستابازار دایر و فعال کنیم.
رضازاده یادآور شد: به طور کلی اقلام مورد نیاز از طریق اتحادیه استانی تهیه شده و در اختیار شهرستان قرار میگیرد. این اقلام در اتحادیه شهرستان مدیریت شده و بین واحدهای روستایی توزیع میشود.
وی مهمترین هدف از ایجاد روستابازارها را حمایت از تولیدکننده دانست و گفت: تکمیل زنجیره تامین از تولید تا مصرف و عرضه مستقیم محصولات تولیدی حوزه کشاورزی و دامداری از مزرعه تا سفره کمک شایانی به تولیدکننده بخش کشاورزی و دامداری خواهد بود. در همین راستا ایجاد غرفههای تخصصی محصولاتی شامل عسل و خشکبار(زعفران، پسته، سماق و سایر گیاهان دارویی) و غرفه لبنیات سنتی در شهرستان پیشبینی شده است.
رضازاده تعدیل قیمتها را از اهداف دیگر این طرح دانست و عنوان کرد: یک کالای مصرفی در سطح شهر در فروشگاههای مختلف بعضا قیمتهای مختلفی دارد که گاهی این اختلاف قیمتها بسیار زیاد بوده و قابل قبول نیست. به منظور کنترل قیمتها و در راستای حمایت از مصرفکنندگان به خصوص در حوزه روستایی، وظیفه ما این است که کنترل و نظارت بیشتری بر قیمتها داشته باشیم.
وی ادامه داد: وقتی که کالاها از طریق تعاون روستایی تامین میشود، با توجه به اینکه سود کمتری مد نظر اتحادیه است و بیشتر موضوع خدماترسانی به اعضای هدف است، قاعدتا نرخ کالاهایی که ارائه خواهد شد، نسبت به سطح بازار نرخ متعادلتر و متعارفتری خواهد بود. علاوه بر این اقلامی در سبد خانوار روستایی هست که به صورت سهمیهای از طریق دولت تامین و در فروشگاههای تعاون روستایی بر توزیع این کالاها نظارت میشود اما اگر همین کالاها بخواهد در سطح بازار توزیع شود، حتی به دست مصرفکننده واقعی نخواهد رسید.
روستابازارها معیار سنجشی برای قیمت واقعی کالاها در سطح شهر است
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان گناباد گفت: در روستابازارها سعی شده اقلام مصرفی مردم حتی آنهایی که خارج از سهمیه است هم با نرخ پایینتر از سطح بازار به دست مصرفکننده برسد و تمام سعی ما این است که در این شرایط که مردم در مضیقه هستند، کمکی کرده باشیم.
وی تصریح کرد: قیمت کالاهایی که در روستا بازارها ارائه میشود، به طور میانگین ۱۰ درصد پایینتر از نرخ بازار است و روستابازار در اصل معیار سنجشی برای سنجش نرخ کالاها در بازار شهرستان است تا مصرفکننده قیمتها را مقایسه کند و از این طریق جلوی بعضی از سودجویان که کالاهای قدیمی را با نرخ جدید ارائه میکنند، گرفته شود.
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان گناباد بیان کرد: تا کنون پنج روستا بازار در شهرستان گناباد افتتاح شده که شامل یک فروشگاه مرکزی در شهر گناباد بوده و سایر واحدهای آن در شهرهای کاخک و بیدخت و روستاهای حاجیآباد و خانیک قرار دارد که همزمان با افتتاح فروشگاه مرکزی رسما به بهرهبرداری رسید و طی برنامهریزی قرار است تعداد این روستابازارها تا پایان سال به ۱۵ واحد افزایش یابد.
رضازاده گفت: فروشگاه مرکزی روستا بازار در شهر گناباد و با زیربنای ۱۵۰ متر مربع احداث شده که برای احداث آن بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است. این میزان اعتبار از محل منابع داخلی اتحادیه روستایی تأمین شده است. در حال حاضر کلیه اقلام مصرفی در این فروشگاه در دسترس مردم است و اقلام مورد نیاز سایر واحدهای روستایی نیز از همین مرکز تامین میشود.
تاکنون نزدیک به ۵۴ روستابازار در استان خراسان رضوی راهاندازی شده است.
انتهای پیام
نظرات