• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400080503438
  • منبع : نمایندگی ایلام

مدیر انتشارات دانشگاه خبر داد:

انتشار ۸۰ عنوان کتاب در انتشارات دانشگاه ایلام

انتشار ۸۰ عنوان کتاب در انتشارات دانشگاه ایلام

ایسنا/ایلام مدیر انتشارات دانشگاه ایلام از انتشار ۸۰ عنوان کتاب تخصصی در این انتشارات خبر داد.

«بهزاد اویسی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انتشارات دانشگاه ایلام از سال ۱۳۸۲ شروع به فعالیت کرده است و تاکنون بالغ بر ۸۰ عنوان کتاب را به چاپ رسانده و هم اکنون هم ۳ عنوان کتاب آماده چاپ است، اظهار کرد: انتشارات دانشگاه ایلام دو بار در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۹ به عنوان ناشر برتر دانشگاهی استان انتخاب شده و سال گذشته در چهارمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام دو اثر «سیستم‌های انتقال دارو و اثربخشی آنها به کمک فناوری نانو»؛ تألیف آرش قربانی و «اصول بیوشیمی معدنی»؛ ترجمه علی نقی‌پور شایسته تقدیر اعلام شد.

مدیر انتشارات دانشگاه ایلام با بیان اینکه بیشتر بر روی چاپ کتاب‌های علمی متمرکز هستیم، افزود: با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌های مادی، وضعیت ضعیف نشر خصوصاً در استان‌هایی که از مرکز کشور دور هستند و عدم وجود یک شبکه منسجم پخش در سراسر کشور و همچنین در دسترس نبودن آثار نویسندگان مختلف برای مخاطبان، گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ؛ تورم افسار گسیخته و تأثیر آن بر سطح زندگی مردم و سوق دادن هزینه‌های خانواده‌ها به سمت تأمین نیازهای اولیه؛ باعث آشفتگی در وضعیت چاپ و نشر و کتابخوانی شده که نه تنها انتشارات ما بلکه اکثر ناشران با وضعیت مطلوب و ایده‌آل فاصله زیادی دارند.

وی روند بررسی کیفیت و تولید آثار انتشارات دانشگاه ایلام را یک فرآیند معقول و علمی عنوان و خاطر نشان کرد: اثر پس از ارائه به اداره انتشارات برای بررسی تخصصی و علمی به گروه آموزشی مربوط ارجاع می‌شود. پس از بررسی توسط گروه آموزشی، در شورای پژوهشی دانشکده و شورای پژوهشی دانشگاه نیز بررسی و تصویب می‌شود  و  در صورت عبور موفقیت‌آمیز از کانال‌های فوق، این اثر توسط دو داور داخل و خارج از دانشگاه دوباره بررسی می‌شود و چنانچه نمره قابل قبولی را به دست آورد مراحل پیرایش ادبی، علمی، صفحه آرایی، طراحی جلد، شابک، فیپا و صدور مجوز انجام و برای چاپخانه ارسال می‌شود.

اویسی با اشاره به دولتی بودن نشر دانشگاه ایلام، تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه باید مرجع و منبع تولید ایده و فرهنگ خواندن و خواستن و پرسشگری باشد، انتظار است، آثار انتشارات آن نیز در راستای همین اهداف باشد که هم از نظر محتوا و هم از نظر قالب ظاهری در شأن مخاطبین خود باشد که فرهیختگان و پیش‌قراولان علم و پیشرفت جامعه هستند.

اویسی در مورد علت کم‌توجهی جامعه به کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه اظهار کرد: نباید از جامعه امروز انتظار کُنشی همانند جامعه دهه‌های قبل داشت. جامعه امروز؛ جامعه ازدحام مشاغل و دغدغه‌های فکری است؛ بنابراین نباید انتظار داشت که انسان امروز بتوانند زمان زیادی را برای مطالعه اختصاص دهد. البته روش‌های یادگیری و مطالعه در قرن طغیان اطلاعات دستخوش تحولات شگرفی شده و فضای مجازی یک فرصت استثنایی برای سهولت در آموزش و یادگیری و مطالعه در هر زمان و مکانی در اختیار مخاطب گذاشته است.

وی با اشاره به فرا مکانی و فرا زمانی بودن آموزش در فضای مجازی، افزود: از مزیت‌های بی‌نظیر دیگر این فضا، آموزش ترکیبی صوتی– تصویری است؛ یعنی هم زمان که مخاطب متن و تصویر احتمالی را می‌بیند، می‌تواند صوتی را در بطن متن گوش کند و این تأثیر را دوچندان می‌کند. گاهی دیدن یک کلیپ چند دقیقه‌ای می‌تواند چکیده و عصاره‌ای از مطالعه یک یا چند کتاب باشد و بسیاری از مفاهیم را از جمله نظم، تلاش و کوشش، قانونمندی، اخلاق، ابتکار و... را آموزش دهد.

وی ادامه داد: مؤلفه و متغیرهای سنجش مطالعه نیز باید تغییر کند و بر اساس شرایط مکان و زمان؛ مؤلفه‌ای را سنجید؛ بنابراین نمی‌توان ادعا کرد سرانه مطالعه در جامعه پایین است بلکه ما هستیم که در ارائه فرهنگ، هنر، تاریخ، ادبیات و دیگر علوم خود در این فضا کوتاهی می‌کنیم و باعث بیگانگی مخاطبان با این حوزه‌ها می‌شویم.

مدیر انتشارات دانشگاه ایلام تصریح کرد: نیاز است محتوای مطالب علمی، تاریخی، فرهنگی، ادبی و هنری خود را در قالب متن‌های کوتاه یا کلیپ‌های چند دقیقه‌ای از طریق فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند در اختیار مخاطب قرار دهیم. این امر نیازمند زیرساخت‌هایی مانند گسترش سطح دسترسی به اینترنت در سراسر کشور، افزودن نرم افزارهای مرتبط در گوشی‌های هوشمند و... است که باید تدارک دیده شود.

اویسی گفت: مطالعه یکی از شرایط دانایی است و دانایی فصل ممیز انسان و دیگر موجودات است. انسان دائم نیاز به مطالعه و دانستن دارد و تولید کتاب با کیفیت و محتوای غنی، کمک به دانایی است. آنچه انتظار است اینکه نه تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه همه نهادها و ارگان‌ها باید در این امر بسیار مهم و خطیر سهیم باشند و در گسترش دانایی حق خود را ادا نمایند، زیرا منفعت جامعه دانا برای همه ما بازخورد دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha