مدرس ارتباطات در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه توجه به یافته های پژوهش در ارتقای سواد آبی شهروندان از راهبردهای ایجاد روزنامهنگاریسازنده است، اظهار کرد: روزنامهنگاریسازنده نه تنها به بیان مسئله، بلکه بیشتر بر روی راهحلها و آینده تمرکز دارد.
پرستو ایران پور با اشاره به اینکه درحال حاضر اخبار حاوی موارد منفی درباره آب بسیار زیاد است و منجر به احساس ناامیدی دربین شهروندان میشود، تصریح کرد: روزنامهنگاریسازنده با محوریت راهحل، منجر به امید و احساس قدرت در بین شهروندان میشود.
وی با تأکید بر اینکه تحقیقات جدید رسانه ای نشان داده که محتواهای رسانه ای پیشاز این بهشدت بر سیاستمداران، دانشمندان و سازمان های مردم نهاد متمرکز بود، اما اکنون محتواها به سمت صداهای جوان و کمتر مشهور متمایل شدهاست، خاطر نشان کرد: به زعم میشل فوکو ماهیت امور مورد بررسی از قبل تعیین نمیشود، بلکه تؤام با همان صورتبندیهای گفتمانی پا به عرصه ظهور میگذارند.
ایران پور با اشاره به اینکه جهان محصول گفت و گوست و از طریق آن پدیده ها معنادار میشوند، گفت: با نهادینه شدن گفتمانآب امکان شناخت پدیده سوادآبی و ارتقای آن در ادامه تحقق مییابد.
کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه برای درگیر کردن شهروندان با مسئله آب استفاده از روشهای خلاقانه و نوآورانه نقش اساسی دارد، افزود: استفاده از روزنامهنگاری سازنده بهعنوان روزنامهنگاری مطلوب آب میتواند بهعنوان راهکاری برای ارتقاء سواد آبی شهروندان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: روزنامهنگاری سازنده از دریچه شهروندان به اخبار میپردازد و به اخبار؛ راهحل، چشماندازهای عملی و آیندهگرا اضافه میکند.
ایران پور با بیان اینکه از پیامدهای انتشار اخبار منفی به صورت سنتی کاهش میل شهروندان به ارائه کمک، تحمل کم و درک و همذاتپنداری کمتر نسبت به جامعه در درازمدت است، خاطر نشان کرد: روزنامهنگاری سازنده با ایجاد امید و خوش بینی در مخاطبان به فعال و مثبت شدن بیشتر عملکرد آنها در زندگی شهری منجر می شود.
وی با اشاره به اینکه روزنامهنگاری سازنده، شامل استفاده از تکنیکهای روانشناسی مثبت در تولید خبر است، در حالی که به اصول روزنامهنگاری سنتی نیز پایبند است، یادآور شد: پوشش تغییرات آب و هوا در رسانههای جمعی فقط آمیزهای از پوشش اخبار در روزنامه و تلویزیون نیست بلکه، یک رابطه اجتماعی بین دانشمندان، سیاستمداران و مردم در جوامع شهری است که بهواسطه بستههای خبری است.
ایران پور گفت: در راهبردهای بهدستآمده از این رساله تعامل میان صنعت، نهادهای آموزشی، دانشگاه و رسانه بهدست آمد که باعث تجانس و همخوانی برنامههای آموزشی سواد آبی و شکلگیری حلقههای یادگیری متناسب با نظریه یادگیری اجتماعی باندورا است.
انتهای پیام
نظرات