به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اقیانوس آبی، فروش و بازاریابی دو عملکرد تجاری متفاوت در سازمان هستند، ولی هر دو مستقیما بر تولید و درآمد تأثیر میگذارند. فروش به کلیه فعالیتهایی اطلاق میشود که منجر به فروش کالا و خدمات میشود و بازاریابی فرایند جلب علاقه مردم به کالاها و خدمات در حال فروش است. هنگامی که فروش و بازاریابی با یکدیگر هماهنگ میشوند، کسب و کار آماده جذب مشتری و درآمد بیشتر است.
برنامه ریزی برای فروش و بازاریابی کسب و کار و توسعه آن ها
برخی مدیران کسب و کارها معتقدند که دانستن اینکه از کجا باید برنامه فروش و بازاریابی را شروع کرد، واقعاً دشوار است. این موضوع شاید به دلیل وجود فن آوریهای جدید، معیارهای عملکردی زیاد و البته عدم اعتماد به نفس باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از مدیران هستید، میتوانید با پیروی از این 9 مرحله یک برنامه برای افزایش فروش و بازاریابی تدوین کرده و برای موفقیت کسب و کارتان برنامهریزی کنید.
1) بودجه
اطمینان حاصل کنید که منابع کافی (افراد و پول) برای تحقق اهداف شرکت خود در سال اختصاص دادهاید. اندازه بودجه بازاریابی شما نیز بستگی به این دارد که چقدر سرمایه در اختیار دارید و چقدر سریع میخواهید نتیجه بگیرید. اگر اهداف شما واقعگرایانه نباشد، از عدم رسیدن به نتایج خود ناامید میشوید و تیم شما از ناتوانی در برآورده ساختن انتظارات شما بیانگیزه میشود.
2) مشخصات و ویژگیهای مشتری ایده آل خود را بررسی و به روز کنید
به بهترین مشتریان خود نگاهی بیندازید و ویژگیهایی را در آن ها مشخص کنید که آن ها را برای شما سودآور میکند. اطمینان حاصل کنید که مشخصات ایدهآل مشتری و شخصیت خریدار شما دقیق است و آنها را در صورت لزوم به روز کنید.
3) سفر مشتری خود را ثبت کنید.
مخاطبین شما مراحل زیادی را در مسیر خریدار شدن انجام می دهند. هر نقطه تعاملی که افراد با محتوا و سازمان شما خواهند داشت را ترسیم کنید. این سفر خریدار شما است که برای هر شخصیتی از مخاطبان متفاوت خواهد بود.
برای ثبت سفر مشتری از انتها شروع کنید، یعنی به این فکر کنید که مشتریانتان بلافاصله قبل از امضای قرارداد با شما چه خواهند کرد؟ مرحله قبل از آن چیست؟ یکی قبلش؟ در هر نقطه از مسیر سوالات اصلی، انگیزه ها و اعتراضات احتمالی هر مشتری را مشخص کنید. سپس انواع محتواهای مناسب با هر مرحله از سفر خریدار و CTA هایی که آنها را به مرحله بعدی هدایت می کند را مشخص کنید
4) تمایزهای خود را نسبت به رقبا مشخص کنید.
اطمینان حاصل کنید که چه چیزی شما را از رقبای خود متمایز می کند. با برخی از مشتریان خود صحبت کنید و دریابید که چرا آن ها خرید از شما را انتخاب کرده اند - و چه چیزی میتواند آنها را مجبور به تغییر کسب وکار و خرید از رقبای شما کند.
5) محتوای بازاریابی خود را مرور و سازماندهی کنید
اطمینان حاصل کنید که مطالب بازاریابی چاپی و دیجیتال شما برای جذب مشتریان ایده آل شما طراحی شده و ویژگی های منحصر به فرد شرکت شما را به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه منتقل می کند. مطمئن باشید که محتوای شما به روز بوده و سبک خاص کسب و کار شما در آن ها رعایت می شود و همه اعضای تیم فروش شما از نسخه مناسب استفاده می کنند!
6) وب سایت و بازاریابی آنلاین خود را برای فروش بهتر بررسی کنید
وب سایت و کانالهای رسانههای اجتماعی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای جذب و آموزش مخاطبین خاص شما طراحی شدهاند. آیا برندسازی و پیامرسانی شما سازگار با محصول و هدف شما است؟ آیا با مخاطب هدف مناسب تعامل دارید؟ آیا محتوای شما جذاب و آموزشی است؟
7) فرآیند فروش خود را مرور و مستند کنید.
آیا فرایند فروش شما به گونهای تنظیم شده است که مشتریانی را که میخواهید برای شما بیاورد؟ آیا همه اعضای تیم فروش شما از مراحل مشابهی برای تبدیل سرنخها به مشتری پیروی میکنند؟ آیا روند فروش شما مستند است؟ آیا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری دارید؟ آیا برای کارآمدتر کردن فرآیندها آنها را خودکار کردهاید؟ مناطقی از فرآیند شما که مشتریان به دلیل کمبود زمان، انرژی و منابع گم میشوند یا نادیده گرفته میشوند را حتما پیدا کنید.
8) استراتژی فروش و بازاریابی خود را مستند کنید
مسائلی را که شناسایی کردهاید اولویتبندی کرده و برای مقابله با آنها در چهار فصل آینده یک روش مرحلهای ایجاد کنید. ممکن است لازم باشد برنامههای تاکتیکی برای بازاریابی محتوا، گرفتن ورودی برای سایت، استراتژی رسانههای اجتماعی، تولید سرنخ و ... ایجاد کنید.
9) پیشرفت خود را در بازاریابی و فروش دنبال کنید و تاکتیکهای خود را توسعه دهید
اطمینان حاصل کنید که معیارهای سنجش موفقیت را تعیین کرده و افرادی را برای پاسخگویی مشخص کردهاید. جلسات منظمی برای بررسی پیشرفت، شناسایی و حل مسائل و همسویی فعالیت ها ترتیب دهید. از اشتباهات و پیروزیهای خود درس بگیرید و تا جایی که لازم است تاکتیکهای خود را توسعه دهید!
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات