• پنجشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400072215650
  • خبرنگار : 50210

فرماندار: اراک باید به خوبی در کشور معرفی شود

فرماندار: اراک باید به خوبی در کشور معرفی شود

ایسنا/مرکزی فرماندار اراک گفت: با توجه به جایگاه اراک در تقدیم مفاخر و بزرگان به کشور، باید معرفی مناسبی از این منطقه برای ایرانیان داشته باشیم.

دکتر حسین بختیاری ۲۲ مهرماه در نشست مطبوعاتی به مناسبت ۲۸ مهرماه روز اراک و آغاز هفته فرهنگی این کلانشهر اظهار کرد: نامگذاری هفته فرهنگی اراک با دقت انجام شده است و در واقع ظرفیت های این شهر دیده شده است تا شهروندان با اراک بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه هفته های فرهنگی معرفی یک منطقه برای کشور را دنبال می کند، گفت: استان مرکزی و اراک خاستگاه بزرگان و مفاخر بسیاری است و بیش از یک چهارم مفاخر رسمی و شناخته شده حداقل دو سده اخیر از این استان هستند و باید مرکز این استان را به خوبی و با نگاه کارشناسی به مردم بشناسانیم.

بختیاری بیان کرد: در کنار اصحاب رسانه، سمن ها نیز می توانند جهت معرفی شهر اراک در هفته فرهنگی فعال باشند.

در این نشست رییس شورای شهر اراک با بیان اینکه هویت شهری مقوله مهمی است که مجموعه های فرهنگی باید به آن نگاه ویژه داشته باشند، گفت: خاطره های جمعی، المان ها، بناهای تاریخی و محیط های طبیعی در تشکیل هویت شهری نقش دارند.

وحید میرنظامی با تاکید بر اینکه مقوله فرهنگ بسیار پیچیده است، بیان کرد: باید در حفظ هویت خود تلاش داشت و حفظ این هویت به انتقال آن به نسل های بعدی کمک می کند و برگزاری برنامه های فرهنگی در روزی به نام اراک، اراک شناسی و اراک گویی را رقم میزند و امری مهم و ارزشمند قلمداد می شود.

وی تصریح کرد: باید اراک را درست معرفی کنیم، انسجام فرهنگی و معرفی هنجارها باعث می شود که نسل جدید بداند در چه کالبدی زندگی می کند.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک نیز در این نشست با ابراز ناراحتی از وضعیت آلودگی هوای اراک و شازند، گفت: امیدواریم این معضل با یک برنامه ریزی درست به نتیجه برسد.

پیمان عین القضاتی با اشاره به حضور سفرای افریقای جنوبی و بنگلادش در اراک، افزود: این سفرا بر راه اندازی و استفاده از انرژی پاک در کشورشان تاکید داشتند، اما چه سیاستی است که در کشور ما بر مازوت سوزی تاکید می شود. تقاضا داریم دولت فکر اساسی در این ماجرا داشته باشد تا سال آینده هفته اراک را در شرایطی برگزار کنیم که آلودگی هوا رو به افول باشد.

وی در خصوص برگزاری هفته فرهنگی اراک اظهار کرد: شورای شهر تلاش دارد که هفته اراک، هفته ای مردمی شود و با حمایت دستگاه های دولتی، مردم خودشان برنامه های این هفته را برگزار کنند.

این عضو شورای شهر اراک بیان کرد: امیرکبیر مرد مبارزه با استکبار و استثمار و شهید این راه باید به درستی معرفی شود، امیرکبیر مردی متدین، مبارز با فرق انحرافی و معتقد به جمله "ما می توانیم" بود.

وی با اشاره به پیگیری طرح محله من در اراک، گفت: متاسفانه در اراک نیازهای خرد و ناچیز مردم اعم از آسفالت، جدول گذاری و ... به خوبی پاسخ داده نشده و هنوز زیر صفر هستیم، براساس این طرح اراک به ۵۵ محله با محوریت مساجد تقسیم شده است و کار را دنبال خواهیم کرد.

عین القضاتی اضافه کرد: در این هفته حضور وزیر ورزش را در اراک خواهیم داشت، جشنواره های مختلفی ترتیب داده شده است و معرفی نخبگان مربوط به قبل و بعد از انقلاب را در قالب تدوین کتابی به نام "اولین های اراک" دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه هفته اراک را باید به ۳۶۵ روز سال منتقل کنیم، گفت: در تعامل با دانش آموزان هستیم تا برداشت آنها از این شهر را دریافت کنیم.

این عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: برگزاری هفته فرهنگی، در واقع رخدادی است که به ایجاد حس تعلق کمک می کند، اما در واقع چهره اراک نباید یک شهر خشن باشد، متاسفانه در اراک شاهد غلبه بنا و شارع بر انسان هستیم. طرح جامع شهری اراک اساسا آسیب زا و همراه با فقدان رضایت شهروندی است و شهر منهای انسان به معنی شهر فاقد روح است.

وی بیان کرد: اراک شهرک هایی دارد که فاقد مسجد، حسینیه، فضای سبز مناسب، مرکز خرید و ... هستند و مسلما در چنین شرایطی جوانان و نوجوانان تعلق خاطری به شهر نخواهد داشت، فرزندان ما زیرگذر و روگذر برای تفریح نمی خواهند، البته منکر اهمیت اقدامات عمرانی نیستیم، اما باید حوزه های فرهنگی را توسعه دهیم و با تناسب بین رشد کالبدی و مباحث فرهنگی، تعلق خاطر شهری را ارتقا بخشیم.

وی بر توسعه پیاده راه امیرکبیر اراک و اتصال آن به میدان هفت تیر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست سرپرست شهرداری اراک با اشاره به اینکه شهرها ماشین محور ساخته شده اند و جایگاه انسان در شهرها دیده نشده است، افزود: در شهر اراک تسلط خودرو و صنعت تا فرهنگ و انسان بیشتر دیده می شود و در اکثر معابر شهری امنیت عابرین نادیده گرفته شده است.
گفت:

محمد جعفرپور تصریح کرد: براساس رشد شتابان شهر اراک و تسلط صنعت، خلاءهایی را در بحث فرهنگ شاهدیم و پیوندهای انسانی در این شهر کم است.

وی با بیان اینکه فرهنگ در شهرها جایگاه خود را از دست داده است، گفت: با گسترش شهرنشینی و ساختمان ها به شکل عمومی، کمبود پیوندهای اجتماعی خود را بیشتر نشان می دهد و خوشبختانه در شورای پنجم یک روز به نام شهر اراک تعیین شده است.

جعفرپور هدف از این نامگذاری را احیای هویت فرهنگی و افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای تعلق خاطر شهروندان به شهر دانست و گفت: امسال در هفت روز برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری و ... به مناسبت روز اراک اجرایی می شود.

سرپرست شهرداری اراک با اشاره به اینکه متاسفانه مطالبه گری از سوی شهروندان کم است، گفت: شهروندان نسبت به اجرای پروژه ها و تخریب برخی از ابنیه تاریخی دغدغه ای از خود نشان نمی دهند در حالی که لازم است برای تامین برخی نیازها مطالبه گری شهروندان را بیش از پیش داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha