• چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400072114884
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

نقش مهم اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌ها

 نقش مهم اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌ها

ایسنا/چهارمحال و بختیاری با توسعه شهرنشینی، مهاجرت به شهرها و رشد نامتوازن آن به دلیل نبود برخورداری یکپارچه امکانات در مناطق مختلف شهری، بروز آسیب‌های اجتماعی همواره امری اجتناب‌ناپذیر است، به همین منظور برنامه‌هایی و شناسایی آسیب‌های اجتماعی و رفع مسائل و مشکلات ناشی از آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، اورژانس اجتماعی کشور تحت نظر سازمان بهزیستی با هدف به حداقل رساندن و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد راه‌اندازی شد و با همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی از جمله نیروی انتظامی، اورژانس و دستگاه قضا به ارائه خدمت پرداخت.

 در دوران کرونا، به دلیل اینکه افراد بیشتر زمان خود را در کنار خانواده و با یکدیگر سپری می‌کنند، آسیب‌هایی هم‌چون فرزندآزاری، همسرآزاری، اختلافات خانوادگی و ... افزایش یافت، بالتبع آن خدمات اورژانس اجتماعی افزایش یافت که خوشبختانه توانسته با مداخله به هنگام از شدت آسیب‌ها بکاهد.

نرگس عسگری- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی خدمات بحرانی در قالب مسائل و آسیب‌های اجتماعی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: اورژانس ۱۲۳ در رفع مشکلات اجتماعی جامعه، تلاش می‌کند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: بدنه اورژانس اجتماعی شامل مددکار و روانشناس است و تلاش‌ بر این بوده که بستر لازم برای افزایش تعداد نیروهای روانشناس فراهم باشد، از طرفی اورژانس اجتماعی نقش مهمی در پیشگیری از برخی آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه دارد 

وی گفت: در راستای گروه‌های همکاری، تفاهم‌نامه‌های متعددی از سوی اورژانس اجتماعی با نهادهایی هم‌چون نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و دادگستری منعقد شده است، از طرفی هرچه همراهی دستگاه‌ها از لحاظ عملیاتی در راستای تفاهم‌نامه‌ها، افزایش پیدا کند، می‌توان مداخله و پیشگیری بهتری را در بحران‌ها انجام داد.

عسگری بیان کرد: در ایام کرونا بیشترین مشکل مربوط به اختلافات خانوادگی، خشونت خانگی، کودک‌آزاری و همسرآزاری بوده است، همجواری افراد خانواده در کنار یکدیگر، تعطیل بودن مدارس و حضور در خانه و بُعد اقتصادی موجب شده چنین مشکلاتی ایجاد شود، گرچه دوران پساکرونا دوران پرآسیبی خواهد بود.

وی در خصوص والدآزاری، گفت: این امر جزو اولویت‌های اورژانس اجتماعی بوده در بررسی‌های آماری صورت گرفته والدآزاری مانند سال‌های گذشته، در دوران بحران کرونا افزایش چشمگیری نداشته است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: طی تماس با اورژانس اجتماعی و ورود افراد به محل موردنظر، وضعیت خانواده و راهکارهای موردنظر سنجیده و بهترین انعکاس و راهکار به افراد ارائه می‌شود، اما برخورد از سوی تیم اورژانس اجتماعی به گونه‌ای صورت می‌گیرد که آن آسیب برای فرد آسیب‌دیده بیشتر نشود، حتی برخی مواقع تیم اورژانس اجتماعی مجبور به ترک محل می‌شود که در صورت بحرانی بودن شرایط، با راهکاری دیگر یا مداخله پلیس و دادگستری وارد عمل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی اورژانس اجتماعی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، تصریح کرد: در صورت کمبود نیرو، سریعا طی هماهنگی‌های لازم با سازمان بهزیستی تزریق نیرو انجام می‌شود و از طریق آن‌ها به‌کارگیری نیرو اتفاق می‌افتد که خوشبختانه در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ کمبود نیرو وجود ندارد.

عسگری خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی و حجم بالای کار، تیم اورژانس اجتماعی از امتیازات دورکاری برخوردار نبوند و جزو مشاغلی بود که دورکاری به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت، گرچه این کار هم‌چون سایر کارها فرد باید با عشق و علاقه کار خود را انجام دهد تا موفقیتی حاصل شود، اما همواره تلاش بر این بوده که از طریق مباحث مادی و معنوی به گونه‌ای زحمات این افراد در اورژانس اجتماعی تا حدی جبران شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha