• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400071107512
  • خبرنگار : 71567

رئیس سابق دانشگاه تهران انتقاد کرد

محرومیت دانشگاه ها از تصمیم گیری و تصمیم سازی های مهم

محرومیت دانشگاه ها از تصمیم گیری و تصمیم سازی های مهم

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بسیاری از تصمیمات مهم دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته می شود، گفت: متاسفانه دانشگاه ها هم در برونداد و هم در ورودی کنترل می شوند در صورتیکه هر چه دانشگاه را از تصمیم گیری و تصمیم سازی محروم کنیم فرصت پیشرفت محدود می شود و اگر قرار است جای دیگری برای دانشگاه ها تصمیم بگیرد پس این همه نیروی خلاق در دانشگاه تهران چه نقشی باید داشته باشند.  

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید دانشگاه تهران که امروز در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، دانشگاه را مهمترین مرکز برای توسعه علمی کشور توصیف کرد و گفت: متحول ترین سازمان های دنیا دانشگاه ها هستند و در حال حاضر مرزی بین دانشگاه و جامعه وجود ندارد و آنچنان نهادهای متعدد واسط بین دانشگاه و جامعه ایجاد شده است که تمامی مرزها را در نوردیده است.

وی ایران را از جمله کشورهای صاحب قدیمی ترین دانشگاه در دنیا توصیف کرد و گفت: جندی شاپور ۱۷۰۰ سال پیش در ایران تاسیس شد و به عنوان یک مرکز بین المللی علمی و به معنای واقعی دانشگاه شکل گرفته، به همین جهت ایران یکی از متحول ترین کشورها در این عرصه محسوب می شود.

رئیس سابق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تضمین آینده ای توسعه یافته منوط به توجه به حوزه علم و فناوری است. اگرچه دارالفنون حرکتی فراتر از مرزهای حاکمان را ایجاد کرد، اما نتوانست خود را با جامعه تطبیق بدهد که خوشبختانه دانشگاه تهران بعد از مشروطه توانست این انطباق با جامعه را ایجاد کند و امروز که ۸۷ سال از تاسیس این دانشگاه می گذرد به عنوان بهترین و قویترین دانشگاه کشور شناخته می شود.

دکتر نیلی به برنامه راهبردی دانشگاه اشاره کرد و گفت: من با کمک همکارانم برنامه های خود را بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه پیاده کرده ام و اولین هدف از این برنامه ارتقای جایگاه بین المللی و حضور در چرخه علم و فناوری بود.

دکتر نیلی با بیان اینکه دانشگاه ها یک مراکز بین المللی هستند تاکید کرد: فعالیت های بین المللی دانشگاه ها جزو بخش انکارناپذیر این مراکز به شمار می رود و اولین اقدام برای بین المللی سازی این مراکز پذیرش دانشجویان مشترک و دوره های تحصیلات تکمیلی است.

دکتر نیلی افزود: ما در پذیرش و آموزش دانشجویان دوره کارشناسی به بلوغ رسیده ایم اما از کمبود تجهیزات در دوره دکتری رنج می بریم و معتقد هستیم دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید مرزهای دنیا را درنوردند و تجربه های حضور در دانشگاه های خارجی را داشته باشند که به همین جهت پیشنهاد تعطیلی بورسیه ها را دادیم، چرا که اگر ما دانشجویی به خارج بفرستیم هدیه ای به آن دانشگاه خارجی دادیم.

وی همچنین با بیان اینکه ۴۰۰ دانشجوی دکتری دانشگاه با منابع دانشگاه تهران به دانشگاه های خارجی به منظور فرصت های مطالعاتی اعزام شدند، گفت: در کنار این یک سری از دانشجویان نیز از طریق اساتید دانشگاه های خارجی و همچنین سایر روش ها به این فرصت های مطالعاتی اعزام شدند. ضمن اینکه اساتید ما نیز برای بهره گیری از تجربه های علمی کشورهای دیگر توانستند از این فرصت های مطالعاتی استفاده کنند.

رئیس سابق دانشگاه تهران حضور در اتحادیه ها و کنوانسیون های بین المللی را از دیگر موفقیت های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن در حوزه داخلی نیز با ۱۳ دانشگاه برتر داخلی شبکه ای را ایجاد کردیم که بر اساس آن پروژه های مشترک تعریف کردیم و خوشه های فکری مختلف را شکل دادیم و دانشگاه تهران نشان داد که دانش باید کاربردی باشد و نباید دانشگاه ها را به این متهم کنیم که فقط مقاله چاپ کنند. چرا که این اتهام بزرگی است و دانشگاه تهران در تمامی دوره ها از جنگ، سیل، زلزله و خوشی ها و غیر خوشی ها همواره در کنار مردم و جامعه حضور داشته اند.

رئیس سابق دانشگاه تهران از ضرورت تغییر و بازنگری فرآیندها، آئین نامه ها و دستورالعمل ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در قوانینی که وجود دارد برخی موارد به کمیت و برخی موارد به کیفیت اشاره دارد در صورتیکه باید تمامی فعالیت ها بر اساس کیفیت اتفاق بیفتد. اگرچه کیفیت نیز مستقل از کمیت نیست. به همین جهت ما در دانشگاه تهران نظام یکپارچه و هماهنگی را ایجاد کرده ایم که آئین نامه ها و دستورالعمل ها بر اساس ارزش ها و برنامه های دانشگاه شکل بگیرد.

دکتر نیلی همچنین از بازنگری تمامی رشته های کارشناسی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: ما در ارزیابی درونی توانستیم رشته های دانشگاه را بازنگری کنیم اما موفق نشدیم ارزیابی بیرونی از رشته ها انجام بدهیم و در صورت انجام این ارزیابی است که می توانیم در مورد این رشته ها تصمیم گیری کنیم.

رئیس سابق دانشگاه تهران ایجاد دوره های کهاد و دو وجهی را از دیگر اقدامات مهم این دانشگاه دانست و گفت: این برنامه در راستای مهارت آموزی دانشجویان راه اندازی شده است که به دانشجویان کارشناسی اجازه می دهد که ۲۴ واحد از رشته های دیگر را انتخاب کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ تشکل دانشجویی در قالب های مختلف کانون ها، انجمن ها، تشکل های دانشجویی و ... در دانشگاه تهران گفت: در این مدت فعالیت خود از تشکل های دانشجویی حمایت کردم.

دکتر نیلی خاطرنشان کرد: با راه اندازی مراکز نوآوری در دانشگاه تهران هر دانشکده ای می تواند پارک فناوری ایجاد کند و با تشکیل شبکه نوآوری و فناوری هر دانشجو و استادی اراده کند می تواند دانش خود را به ثروت تبدیل کند.

رئیس سابق دانشگاه تهران در پایان بر ضرورت استقلال دانشگاه ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مهم تاکید کرد و گفت: متاسفانه نگاهی که بر دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشگاه را هم در ورودی و هم در برونداد کنترل می کند که این نظارت ها بر عملکرد دانشگاه ها تاثیر خواهد گذاشت و علی رغم نیروهای خلاق و نخبه در دانشگاه ها تصمیم سازی های مهم در بیرون دانشگاه ها نظیر  شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق بیفتد که این نوع رویکرد موثر نیست و باید بدانیم دانشگاه ها فرصت هستند و هرچه آنها را در تصمیم گیری محروم کنند فرصت پیشرفت از دست می رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha