• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400070704676
  • خبرنگار : 50165

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان عنوان کرد؛

پیمان شانگ‌های؛ فرصتی برای تجارت خارجی ایران

پیمان شانگ‌های؛ فرصتی برای تجارت خارجی ایران

ایسنا/زنجان رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: عضویت در پیمان شانگ‌های فرصت مناسبی برای تجارت خارجی کشور به وجود آورده است.

علی یگانه‌فرد ظهر امروز (۷ مهرماه) در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با بیان اینکه استان زنجان از سال ۹۷ تا بهار امسال جزو چهار استان در تسهیل فضای کسب و کار است، اظهار کرد: سیاست‌های دولت سیزدهم در توسعه روابط با ۱۵ کشور همسایه و عضویت در پیمان شانگ‌های فرصت مناسبی برای تجارت خارجی کشور به وجود آورده است.

وی افزود: در شش ماهه اول امسال ۱۸۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام شده و ۱۷۶ میلیون دلار واردات به استان انجام شده است. کشورهایی که در نقشه راه به عنوان هدف صادراتی مشخص شده بودند مورد توجه قرار گرفتند که شامل ارمنستان، پاکستان، روسیه، هند و ... بوده و حجم قابل توجهی تجارت با این کشورها انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: روسیه کالاهایی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار وارد می‌کند که در استان زنجان تولید می‌شود و امید است که با ورود به این بازار، کالاهای بیشتری به این کشور صادر شود. در شش ماهه اول امسال یک میلیون دلار صادرات به روسیه انجام شده که بیشتر آن شمش روی بوده و جای کار بسیاری برای ورود به این بازار وجود دارد.

در ادامه این جلسه، رئیس خانه معدن استان زنجان با بیان اینکه وضعیت صادرات بخش معدنی استان از سال ۹۵ تا ۹۹ کاهش شدیدی به لحاظ ارزش دلاری داشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تجهیزات قدیمی در بخش معدن داریم و نیاز به به روزرسانی برای ورود به بازار رقابت، به خاطر استانداردها و کیفیت، بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم. صادرات نیز به دلیل بالا بردن تعرفه و جلوگیری از خام‌فروشی صادرات کاهش یافته و برای صادرات سنگ‌های برش‌خورده و نبود تجهیزات لازم، فرصت و بازار از دست رفته است.

آرمین سلسالی ادامه داد: ایران رتبه چهارم سنگ نما در جهان را دارد و استان زنجان هم در کمربند کانی‌زایی سنگ‌های تزئینی است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد ولی مشکل اصلی این بخش تعطیلی ۴۴ درصد معادن است که بخشی از دلایل تعطیلی‌ها مربوط به منابع‌طبیعی است.

وی افزود: معادن گرانیت ظرفیت بالایی در استفاده برای توسعه استان دارد، به طوری که از ظرفیت سنگ‌های گرانیت در معابر عمومی با توجه به کیفیت بالا و مقاومت زیادی در برابر سایش و فرسایش دارند، توسط شهرداری مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha