• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400070603772
  • خبرنگار : 50046

روزگار سیاه آبزیان در رودخانه های خراسان شمالی

روزگار سیاه آبزیان در رودخانه های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی این روزها زنگ خطر کاهش جمعیت آبزیان در رودخانه های خراسان شمالی به صدا درآمده است.

رودخانه اترک که روزگاری مامنی برای زیست ماهی ها بود این روزها بخش های زیادی از آن تبدیل به کویری شده که دیگر نشانی از ماهی در آن نیست و خشکسالی سبب شده تا زیستگاه آبزیان کوچک و کوچک تر شود و علاوه بر آن عوامل دیگری نیز بر روی زندگی این گونه های حیوانی تاثیری مستقیم گذاشته است.

سد شیرین دره مخرن ژنتیکی ماهی زردپر

لشگری معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیشتر آبزیان موجود در این استان در روخانه اترک و سرشاخه های آن ها زندگی می کنند، گفت: خراسان شمالی با تنوع خیلی زیادی از آبزیان مواجه نیست و دو گونه ماهی در رودخانه های این استان زیست می کنند.

به گفته وی در رودخانه های این استان دو گونه بومی زردپر و سست ماهی در حال زیست هستند.

لشگری افزود: در حال حاضر مخزن سد شیرین در شهرستان مانه و سملقان تبدیل به یک مخزن ژنتیکی برای ماهی های زردپر شده است.

خشکسالی و کاهش جمعیت آبریان در رودخانه اترک

وی با اشاره به بروز خشکسالی طی چند سال اخیر اظهارکرد: خشکسالی موجب بروز تلفات و کاهش جمعیت ماهی ها می شود که به طور حتم این تاثیر بر روی جمعیت آبزیان استان گذاشته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مکان هایی که رودخانه ها به طور کامل خشک می شوند، آبزیان محکوم به مرگ می شوند و اما این امر در خراسان شمالی خیلی اتفاق نیفتاده است.

وی تاکیدکرد: از سوی دیگر ماهی ها گونه هایی از آبزیان هستند که خود را خیلی سریع احیاء می کنند و به محض بازگشت شرایط اقلیمی آیده آل آن ها نیز به شرایط طبیعی جمعیتی خود با تخم ریزی های فراوان بازخواهند گشت.

گ

تخریب زیستگاهی آسیب زاتر از خشکسالی

وی خاطرنشان کرد: اما مهمترین مشکلی که آبزیان را نه تنها در این استان بلکه در کشور تهدید می کند، تخریب زیستگاهی است که این معضل اثری مخرب تر از خشکسالی بر روی زندگی آبزیان دارد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: زمانیکه زیستگاه آبزیان از بین می رود در واقع نسل آن ها به خطر می افتد و ممکن است با از بین رفتن زیستگاه، ژنی از آن ها باقی نماند.

وی بیان کرد: ورود آلودگی به رودخانه ها مهمترین مشکلی است که در حال حاضر رودخانه های استان و آبزیان موجود در آن را تهدید می کند.

لشگری گفت: برداشت بی رویه آب از رودخانه توسط کشاورزان و کم شدن دبی آب و حتی خشک شدن آب از دیگر عوامل تخریب زیستگاه آبزیان است.

م

مردمی که کمر همت برای تخریب زیستگاه های آبزیان بسته اند

محمد خالقی مدیر محیط زیست شهرستان بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ورود آلودگی به رودخانه های استان مهمترین تهدید زیستگاه آبزیان در این استان است، گفت: به عنوان مثال سال گذشته که گاز واحدهای صنعتی قطع و آن ها مجبور شدند از گازوئیل برای تامین سوخت استفاده کنند، بخشی از این سوخت که در بخش تصفیه این واحد تولیدی تصفیه نشده بود به طور ناخواسته وارد رودخانه شد.

وی افزود: این امر حتی در آن موقع موجب تلف شدن تعدادی از ماهی های رودخانه اترک نیز شد.

خالقی ادامه داد: از سوی دیگر زباله هایی که از روستاهای بالا دست وارد آب رودخانه ها می شوند از دیگر عواملی است که موجب آلودگی آب در رودخانه های این استان می شود.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از افراد روستایی و شهری در داخل رودخانه هایی همچون فیروزه اقدام به شستن خودرو، قالی و پشم می کنند، تصریح کرد: راننده ها برای شست و شوی خودروی خود از پودر و سایر افراد برای شستن قالی و پشم علاوه بر پودر از ماده ای به نام واکتیس نیز استفاده می کنند که این امر سبب آلودگی شدید آب و به مخاطره افتادن حیات آبزیان می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: استفاده از سموم کشاورزی برای از بین رفتن حشرات و وارد شدن آن به آب رودخانه از دیگر علل آلودگی آب این مکان ها است.

وی گفت: ریختن فاضلاب کارواش به داخل رودخانه از دیگر علل آلودگی است در رودخانه های این شهرستان بوده که یک نمونه از آن یکی از کارواش ها فاضلاب خود را در داخل رودخانه باباامان رها می کردند.

مدیر محیط زیست شهرستان بجنورد به توسعه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: توسعه کشاورزی، خشک کردن رودخانه برای ایجاد مزرعه کشاورزی از دیگر عواملی است که زیستگاه آبزیان را تخریب می کند.

1

مردم هوای حیات وحش را در این سال های خشکسالی داشته باشند

صالحی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در این سال های خشکسالی مردم هوای حیات وحش را بیشتر داشته باشند، اظهارکرد: خشکسالی سبب می شود که مقدار آب به شدت کاهش یابد و سپس بیشتر ماهی ها در یک مکان تجمع پیدا می کنند که به دنبال این امر میزان اکسیژن آب کاهش می یابد که موجبات تلف شدن ماهی ها را فراهم می کند.

وی بیان کرد: با خشک و کم آب شدن رودخانه ها، آبزیان به مکان هایی می روند که میزان آب بیشتری داشته باشد در نتیجه در آن مکان ها خطر صیادان نیز بیشتر است.

صالحی با اشاره به وجود گونه منحصر به فرد ماهی زردپر در سد شیرین دره گفت: هرساله نظارت و پایش های این اداره کل بر روی این سد به منظور جلوگیری از صیدهای غیرمجاز وجود داشت اما این نظارت ها در سال جاری کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سد شیرین دره جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل محیط زیست نیست، افزود: خشکسالی و چرای بی رویه و غیرمجاز دام سبب شد تا تمرکز محیط بان ها بر روی مناطق تحت مدیریت برای جلوگیری از چرای غیرمجاز افزایش یابد در نتیجه نظارت ها بر روی سد کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha