• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400070603548
  • خبرنگار : 71496

احضار وزیر خارجه سابق اسپانیا به دادگاه بابت سفر درمانی رهبر پولیساریو

احضار وزیر خارجه سابق اسپانیا به دادگاه بابت سفر درمانی رهبر پولیساریو

دستگاه قضایی اسپانیا اعلام کرد که وزیر خارجه سابق این کشور در چارچوب تحقیقات درباره ابعاد مختلف سفر درمانی رهبر جبهه پولیساریو به این کشور، هفته آینده در دادگاه حاضر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الحره، دادگاه منطقه‌ای اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آرانکا گونزالس، وزیر خارجه سابق این کشور چهارم اکتبر در چارچوب تحقیقی درباره ابعاد مبهم صدور مجوز سفر برای ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریوی مراکش، جهت پاسخ‌دهی به سوالات در دادگاه شهر ساراگوسا حاضر خواهد شد.

غالی ۱۸ آوریل با یک فروند هواپیمای پزشکی متعلق به ریاست جمهوری الجزایر و همراه با یک گذرنامه دیپلماتیک مخفیانه وارد اسپانیا شده و با حالی وخیم در بیمارستانی در شمال این کشور بستری شد.

دادگاه منطقه‌ای اسپانیا هفته گذشته اعلام کرد که تحقیقی را در این پرونده برای بررسی شرایط ورود غالی به این کشور آغاز کرده است.

دستگاه قضایی اسپانیا به دنبال کشف ابعاد پنهان بررسی نشدن گذرنامه غالی هنگام ورودش به خاک این کشور است.

در زمان ورود غالی به اسپانیا، گونزالس وزیر خارجه بود اما او در پی تغییراتی که نخست وزیر این کشور در ماه ژوئیه در کابینه ایجاد کرد، از سمت خود کنار رفت.

علاوه بر گونزالس یک مسؤول سابق دیگر اسپانیا نیز در همان روز در دادگاه حاضر خواهد شد و قرار است دادگاه ۱۸ اکتبر یک مسؤول عالی رتبه وزارت کشور را مورد بازجویی قرار دهد.

افشای خبر ورود غالی به اسپانیا واستقبال از او، موجب بروز یک بحران دیپلماتیک بزرگ میان مادرید و رباط شد و مراکش در اعتراض به این مساله، کنترل مرزهای مشترک دو کشور را متوقف کرد و در نتیجه آن بیش از ۱۰ هزار مهاجر اواسط مه وارد خاک اسپانیا شدند.

رباط ضمن ابراز خشم خود از این اقدام، آغاز تحقیقاتی شفاف درباره این مساله را خواستار شد و تاکید کرد: رهبر جبهه پولیساریو با حمایت الجزایر و با مدارک و هویت جعلی وارد خاک اسپانیا شد.

 مادرید نیز اوایل ژوئن پس از بهبودی غالی و انتقال او به الجزایر اعلام کرد که رهبر جبهه پولیساریو هنگام ورود به اسپانیا مدارک شناسایی به نام خودش داشته و همراه با آنها وارد اسپانیا شده است.

رباط و جبهه پولیساریو در مورد منطقه صحرای غربی با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند.

رباط که کنترل حدود ۸۰ درصد این منطقه را در اختیار دارد، پیشنهاد داده در این منطقه دولت خودمختاری تحت حاکمیتش برپا شود اما جبهه پولیساریو که در سال ۱۹۷۶ تشکیل جمهوری عربی و دموکرات صحرا را اعلام کرد، خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت است که سازمان ملل در سال ۱۹۹۱ همرمان با امضای توافقنامه آتش‌بس میان دو طرف آن را تایید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha