مهدی حقیقی امروز در جلسه تعیین تکلیف پارک سوار میدان شهید غلامی افزود: بدون شک با رانندگان اتوبوسهای برونشهری متخلف در این حوزه برخورد قانونی میشود و سه ماه کارت هوشمندشان قفل خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورت توقف اتوبوسهای برون شهری بیش از یک دقیقه در هر کدام از میادین از جمله میدان شهید غلامی با دوربینهایی که نصب شده توسط سامانه سپهتن از راننده عکسبرداری خواهد شد و مدت زمان توقف نیز در سامانه ثبت میشود که در صورت تخلف با راننده متخلف توسط پلیس راهور و اداره راهداری و حمل و نقل جادهای برخورد قانونی میشود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای کاشمر عنوان کرد: شاید در ابتدا مخالفتهایی توسط رانندگان و برخی شهروندان در ممنوعیت سوار کردن مسافر بیرون از ترمینال صورت گیرد اما برابر مصوبه شورای هماهنگی ترافیک کاشمر از ابتدای مهر ماه این طرح باید اجرایی شود.
وی با بیان اینکه این طرح با هدف نظارت بیشتر بر پروتکلهای بهداشتی و ساماندهی مسافران انجام میشود، گفت: اگر چه قبل از سوار شدن به اتوبوسهای برون شهری باید وضعیت سلامت مسافران از نظر ابتلا به کرونا کنترل و استعلام شود و در صورت مثبت بودن پاسخ استعلام وضعیت سلامت مسافر از تردد جلوگیری شود اما اگر مسافر بین راه سوار اتوبوس شود، این استعلام گرفته نمیشود و سلامت دیگران به خطر میافتد.
حقیقی افزود: اگر شهرستان با کمبود پایانه مواجه است، باید در این خصوص شورای ترافیک شهرستان و استانداری تصمیمگیری کنند اما به دلیل نبود پایانه نمیتوان تخلف و قانون شکنی کرد. اگر تاکنون مسافران خارج از پایانه مسافربری سوار اتوبوسهای برون شهری میشدند، کوتاهی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: روزانه از شهرستان ۳۰ اتوبوس به سمت مشهد، ۶ اتوبوس به تهران و کرج، ۲ اتوبوس به گرگان، یک اتوبوس به بیرجند و ۲ اتوبوس نیز به یزد بالغ بر ۶۰۰ مسافر را جابهجا میکنند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای کاشمر با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مسافران برای سوار شدن به اتوبوس به ترمینال مراجعه میکنند و اغلب بین راهی سوار میشوند، عنوان کرد: امیدواریم با طرح ممنوعیت سوار کردن بین راهی مسافر توسط رانندگان اتوبوس شاهد مراجعه بیشتر مسافران به ترمینال مسافربری باشیم.
وی تصریح کرد: مسافران دقت داشته باشند در صورت استفاده از اتوبوسهای گذری مشمول بیمه مسافر نمیشوند و اگر در طول مسیر حادثهای برای آنان رخ دهد، بیمه هیچ مسئولیتی برای پرداخت خسارت جانی وارد شده به آنان متقبل نمیشود و حق و حقوق مسافر از بین میرود.
حقیقی گفت: توقف اتوبوسها در میادین شهر برای سوار کردن مسافر گاه موجب بروز حوادثی میشود که در همین رابطه مقرر شد پلیس راهور بر تردد اتوبوسها َنظارت بیشتری داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: نه تنها از زمان شیوع ویروس کرونا ۲۰ تا ۳۰ درصد تعداد مسافران کاهش یافت بلکه طبق پروتکلهای بهداشتی ناوگان اتوبوسرانی بین شهری باید از ۵۰ درصد ظرفیت ظرفیت استفاده کند که این موجب شده خسارتهای بسیاری را متحمل شوند. البته از سویی میزان کرایه حمل و نقل مسافر افزایش یافت و تا حدودی خسارتهای وارده جبران شد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای کاشمر با بیان اینکه تمامی آنهایی که مرتبط با ناوگان حمل و نقل هستند واکسینه شدهاند، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی کاشمر را کمتر از ۱۰ سال اعلام نمود و تصریح کرد: خوشبختانه ترمینال و ناوگان اتوبوسرانی کاشمر وضعیت خوبی دارد.
وی یادآور شد: مسافران میتوانند بلیت اتوبوس مورد نیاز خود را به مقصد هر کدام از شهرها به صورت اینترنتی تهیه کنند و نیازی به مراجعه حضوری به ترمینال مسافربری نیست. همچنین از ساعت ۵ تا ۱۸ با فواصل نیم ساعت به طور مستقیم از محل پایانه خدمات دهی خواهد شد.
در این جلسه مقرر شد اطلاعرسانی لازم توسط شهرداری برای ممنوعیت سوار کردن مسافر بین راهی توسط رانندگان اتوبوسها صورت گیرد.
پایانه مسافربری کاشمر در سال ۱۳۷۰ احداث شده و در تمام این سالها بسیاری از مسافران برای رفتن به مشهد به جای رفتن به ترمینال از میدان شهید غلامی سوار اتوبوس میشدند که گاه موجب بروز مشکلاتی میشده است.
انتهای پیام
نظرات