• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400062418060
  • خبرنگار : 30054

نقش مشاور مقاوم سازی در ساختمان سازی 

نقش مشاور مقاوم سازی در ساختمان سازی 

مشاور مقاوم سازی در امر مقاوم سازی ساختمان ها به کارفرمایان کمک بسیاری می کند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام رادیاب، به صورت کلی امروزه بحث مقاوم سازی ساختمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، به دلیل آن که با توجه به مشکلات اجرایی در ساخت ساختمان های جدید، یا قدیمی بودن  برخی از ساختمان ها، بر طرف کردن عیوب سازه برای جامعه مهندسی حائز اهمیت است. اگر سازه مقاومت کمی داشته باشد، آنگاه در اثر کوچکترین بار لرزه ای و یا در اثر بار ثقلی خاص با مشکل مواجه شده و می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد. بنابراین مهندسان همیشه به دنبال راهی مناسب و مقرون به صرفه برای مقاوم سازی سازه ها هستند. مشاور مقاوم سازی با بررسی کلی سازه، ضعف ها و ایرادات موجود در سازه را پیدا خواهد کرد و بر اساس این ضعف ها بهترین راهکار را پیشنهاد می کند.

دلایل رایج برای مقاوم سازی ساختمان ها: 

ممکن است گمان کنید که امروزه مقاوم سازی ساختمان ها بیشتر برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و بارهای جانبی مانند زلزله و باد مطرح می گردد، اما این چنین نیست! در اصل مقاوم سازی سازه ها بخش های بسیار مختلفی دارد. این موضوع بدان معناست که سازه ها هم در برابر بارهای ثقلی و هم در برابر بارهای جانبی مقاوم سازی می شوند. به مقاوم سازی هایی که در برابر بار زلزله صورت می گیرد، بهسازی لرزه ای نیز گفته می شود. 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که مشاور مقاوم سازی؛ با توجه به نیاز ساختمان می تواند این امر را به صورت موضعی (فقط در برخی از نواحی ) و یا به صورت کلی ( در تمام قسمت های سازه ) انجام دهد. مقاوم سازی ساختمان ها امری بسیار علمی و خاص است که باید تحت نظر مشاورین مقاوم سازی انجام شود و داشتن تخصص و تجربه کافی در این زمینه از الزامات می باشد. بنابراین اگر قصد مقاوم سازی موضعی یا کلی سازه خود را دارید، بهتر است که به مشاوران باتجربه و ماهر در این زمینه مراجعه فرمایید. 

لازم به ذکر است که دلایل بسیار خاصی برای مقاوم سازی ساختمان ها وجود دارد که می تواند مزایای بسیاری برای سازه ها داشته باشند. در واقع از جمله دلایل بسیار مهم و حیاتی برای مقاوم سازی سازه ها به صورت زیر می باشد: 

  • کاهش آسیب های وارده در اثر وقوع زمین لرزه های احتمالی 

از آنجایی که حادثه هرگز خبر نمی کند، جامعه مهندسان و مشاوران خود را برای بدترین اتفاقات آماده می کنند تا بتوانند از جان و مال مردم محافظت کرده و به بالا رفتن کیفیت زندگی مردم کمک کنند. در واقع یکی از دلایل بسیار مهم مقاوم سازی سازه ها و ساختمان ها، کاهش و بازدارندگی آسیب های وارده ناشی از زلزله های پیش رو می باشد. به خصوص در شهرهای لرزه خیز و مناطقی که نزدیک به گسل هستند، انجام مقاوم سازی یک امر ضروری خواهد بود. 

  • کاهش خطاهای اجرایی

بسیاری از اوقات، بنا به دلایل مختلف ممکن است اشتباهات و خطاهایی در زمینه اجرا سازه ها به وجود بیاید که با استفاده از مقاوم سازی ساختمان ها می توان این خطاها را کنترل کرد. در واقع کنترل و پیدا کردن خطاها و اشتباهات اجرایی یکی از وظایف مشاور مقاوم سازی می باشد و او با یافتن این موارد، می تواند بهترین راهکار برای حل این معضل را پیشنهاد دهد. 

  • به روز کردن سازه ها با توجه به آیین نامه های جدید

هر چند سال یک بار، آیین ها و ضوابط طراحی سازه تغییرات خاصی می کند. به عبارت دیگر هرگاه اتفاقات ناگواری در سرتاسر دنیا رخ می دهد؛ مهندسان آیین نامه ها را به صورت کامل بررسی کرده و ایرادات آن را بر طرف می کنند. حال اگر بخواهید از سازه ای ایمن برخوردار باشید، بهتر است که سازه خود را بر اساس آیین نامه های به روز و جدید مقاوم سازی کنید تا از رخ دادن اتفاقات ناگوار در آینده جلوگیری به عمل آورید. 

  • بهبود رفتار سازه 

سازه ها بنا بر مسائل بسیار تخصصی در برابر زلزله و بارهای وارده به آن، رفتارهای بسیار مختلفی را از خود نشان می دهند. بنابراین مشاور مقاوم سازی باید برای ارتقا و افزایش سطح عملکرد مورد انتظار از سازه های موجود، تلاش کند و بهترین راهکار را به کارفرما ارائه دهد. 

روش های نوین در مقاوم سازی سازه: 

با پیشرفت علم و فناوری، روش های بسیار نوین و جدیدی برای مقاوم سازی سازه ها به وجود آمد. هر کدام از این روش ها با توجه به نوع سازه و مقرون به صرفه بودن آن ها با هدف افزایش ایمنی سازه و بالا بردن مقاومت آن ها در برابر عوامل مخرب طبیعی و غیرطبیعی، انتخاب می شود. مشاور مقاوم سازی می تواند با تجربه ای که در این زمینه دارد، بهترین راه برای مقاوم سازی و بهسازی سازه را پیشنهاد دهد. همچنین وال پست ها نیز باعث افزایش استحکام و مقاوم سازی می شوند که اجرای آن اهمیت زیادی دارد و تمامی جزئیات باید در نظر گرفته شود.
از جمله روش هایی که برای مقاوم سازی ساختمان ها و سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ به شرح زیر است: 

  • مقاوم ‌سازی با ژاکت فولادی
  • مقاوم ‌سازی با ژاکت بتنی
  • افزودن المان ‌های باربر جانبی مانند بادبند و دیوار برشی به ساختمان 
  • مقاوم سازی با استفاده از الیاف FRP 
  • افزایش ابعاد عضو باربر 
  • افزایش اعضا باربر و کاهش بار وارده به عضو باربر 
  • مقاوم سازی فونداسیون
  • جدا سازی لرزه ای و ... 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رادیاب مراجعه فرمایید.و برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان و مشاوران اعظم و برتر این مجموعه درباره مقاوم سازی سازه مد نظر خود مشورت نمایید و با شماره ۸۸۸۸۴۴۷۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha