• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400061510905
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شبکه پژوهش و فناوری اصفهان از آغاز تاکنون؛

بازوهایی که دست نوزادان دانش بنیان را می گیرند

بازوهایی که دست نوزادان دانش بنیان را می گیرند

ایسنا/اصفهان یک شرکت تنها، به ندرت قادر به تجاری سازی موفق محصول جدید خواهد بود؛ چرا که موفقیت در تجاری سازی اغلب نیازمند مشارکت بین بازیگران فردی و سازمان‌ها و حمایت از سوی سهامداران است. در نتیجه نقش شبکه‌های همکاری در تجاری سازی محصولات جدید بسیار مهم است.

تجاری سازی موفق از اهمیت زیادی برای شرکت‌های نوآور برخوردار است و پژوهش‌های اخیر بر نقش شبکه‌ها نه تنها در بخش تحقیق و توسعه، بلکه در تجاری سازی تاکید دارند.

یک شرکت، به ندرت قادر به تجاری سازی موفق محصول جدید خواهد بود، چرا که موفقیت در تجاری سازی اغلب نیازمند مشارکت بین بازیگران فردی و سازمان‌ها و حمایت از سوی سهامداران است. در نتیجه نقش شبکه‌های همکاری در تجاری سازی محصولات جدید بسیار مهم است.

شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در سال ۱۳۸۳ به عنوان نخستین مؤسسه غیرانتفاعی پژوهش و فناوری کشور با هدف توانمندسازی واحدهای فناور، خلاق و دانش‌بنیان و کمک به تجاری‌سازی دانش و فناوری و همچنین ارتباط و شــبکه‌ســازی عناصــر فعال در زیســت‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور و با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شد.

این شبکه با حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و همکاری با مجتمع‌های فناوری و نوآوری، مزایا و حمایت‌های قانونی و خدمات تجاری‌سازی را به اعضای خود ارائه می‏‌کند و بستر مناسبی را برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و ظرفیت‌سازی برای توسعه دانش و هم‌افزایی فراهم می کند.

مهدی اعتباری- مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، با تشریح فعالیت‌‎های شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، اظهار کرد: شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان با هدف ایجاد ارتباط و تعامل بین واحدهای تحقیق و توسعه و ایجاد بستر تحقیقاتی و پژوهشی برای آنها، ایجاد ارتباط بین واحدهای پژوهشگر و فناور و هم افزایی بین این واحدها، توسعه و تعالی آنها، ایجاد امکان بهره برداری مشترک از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری واحدهای پژوهشگر و فناور و ایجاد ارتباط هدفمند جهت معرفی نیازهای صنایع به شرکت‌های دانش بنیان راه اندازی شد.

وی افزود: شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان با شناخت خلاءهای موجود در صنایع و نیاز آنها و تعامل با شرکت‌های فناور و دانش بنیان در برطرف کردن این نیازها اقدام و نیاز کشور را از واردات تکنولوژی و محصولات وابسته برطرف کرده و با توانایی نیروهای متعهد داخلی به تولید، انتشار و استفاده از دانش می‌پردازد.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان با بیان اینکه این شبکه در سه حوزه اصلی خدمات توانمندسازی، خدمات تجاری سازی و خدمات شبکه‌سازی مشغول به فعالیت است، توضیح داد: توانمندسازی مجموعه‌ها با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره و کوچینگ به شرکت‌های مستقر در پارک های علم وفناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها از فعالیت‌های شبکه است. همچنین از دیگر فعالیت‌ها، شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات بین مجموعه‌های علمی و صنعتی در بخش خصوصی و دولتی است.

اعتباری ادامه داد: شبکه سازی شرکت ها معمولا با دو هدف انجام می شود، اول گشایش منابع تکمیلی جدید به منظور دستیابی به افراد و دانش جدید و دوم نزدیک شدن و همکاری دوجانبه بین شرکت ها به منظور حفاظت از بازار و شکل دادن اتحادها برای اجتناب از رقابت در بازارهای نوپا. شبکه سازی علاوه بر اینکه انتقال و بهره برداری از دانش و فناوری را تسهیل می کند، موجب افزایش اعتماد بین کل اعضا شده و افزایش اعتماد بین اعضا موجب توسعه سطح روابط و همکاری ها می شود. همچنین شبکه سازی شرکت ها با قابلیت های مکمل، با کاهش عدم اطمینان در توانمندی شرکت های کوچک تر موجب جلب اعتماد شرکت های بزرگ در واسپاری پروژه های نوآورانه به آنها می شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از خدمات شبکه پژوهش و فناوری حوزه تجاری سازی است که عموما مراکز رشد با آن درگیرند و با چالش بزرگی در این بخش مواجه هستند. شبکه سعی دارد پل ارتباطی و تسهیلگر بین روابط صنعت و دانشگاه باشد. در موضوع حل مسئله بین دانشگاه، جامعه و صنعت دو چالش عمده وجود دارد، چالش اول این است که دو طرف نسبت به یکدیگر بی اعتماد هستند و شبکه قرار است با تسهیلگری، اعتماد را میان دو طرف برقرار کند. مسئله دوم شناخت زبان دو طرف است که کمی متفاوت است.

اعتباری با بیان اینکه گاهی یک پایان نامه از یک دانشگاه مطرح می شود که نیاز اصلی یک صنعت است، اما با ادبیات صنعت همخوانی ندارد، تصریح کرد: از فعالیت های خوبی که در شبکه انجام می شود این است که با توجه به ادبیاتی که از صنعت می شناسیم کمک می کنیم پروپزال صنعتی نوشته شود.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، یکی از چالش های اصلی در مراکز رشد را بحث تجاری سازی اعلام کرد و گفت: شبکه این کمک را ارائه می کند. این تجاری شدن کمی حساس است و باید هوشمندانه انجام شود. در شبکه تیم قدرتمندی حاضر است که در تمام زمینه ها به تیم های نوپا کمک می کند و حمایت هایی مانند بازارسازی و معرفی به فضای کسب و کار ارائه می شود.

اعتباری با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این زمینه عمل می کند، اظهار کرد: یکی از مزیت های ما نسبت به شهرک این است که سعی شده ظاهر خصوصی را حفظ کنیم و چابکی لازم را داشته باشیم. مجموعه های دولتی عموما درگیر نامه نگاری هستند و در شبکه این فضا کمتر مشهود است.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان دیگر فعالیت شبکه را بحث رویدادهای علمی و کارآفرینی دانست و گفت: حدود پنج سال است که رویدادهایی به صورت ماهیانه برگزار می شود و خدماتی به صورت رایگان در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

اعتباری با بیان اینکه خدمات به صورت ملی ارائه می شود، خاطرنشان کرد: شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان به عنوان نخستین شبکه در کشور تاسیس شد و در حال حاضر نیز خدمات این مجموعه در سطح ملی ارائه می شود. کمک های مالی در شبکه در حد اینکه بتوانیم منابع و سرمایه جذب و به شرکت ها معرفی کنیم، انجام می شود.

به گفته وی، به دلیل ارتباطی که شبکه پژوهش و فناوری با دانشگاه ها، پارک ها و صنایع مختلف دارد، امکان همکاری بین بخشی بالایی وجود دارد و در کل شبکه با توجه به سابقه چند ساله توانسته اعتماد مناسبی را از طرف دانشگاه ها و مراکز علمی و صنایع به خود جلب کرده و فعالیت های مختلفی داشته باشد.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر خارج شدن برخی ایده ها از کشور به دلیل نیافتن زمینه بروز و ظهور در داخل، اظهار کرد: این مباحث در چند سال اخیر کمرنگ شده و دلیل آن سیاست های خوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ایجاد صندوق نوآوری شکوفایی است که با افزایش تعداد صندوق های سرمایه گذار خطر پذیر و اعتبارات بیشتر، خروج ایده ها کمتر و کمتر شده، مگر اینکه ایده ها نیاز به ارائه به صورت بین المللی داشته باشند.

به گفته اعتباری، اگر ایده ای خوب باشد، تحت حمایت قرار می گیرد و حتی می تواند به صورت همزمان از چند صندوق جذب سرمایه داشته باشد.

وی با بیان اینکه چالش های شرکت ها متفاوت است، عمده مشکلات آنها را در بحث های مالی و شناخت از بازار اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه بیشتر افراد در پارک های علمی و فناوری، افراد علمی و آکادمیک هستند، فضای بازار را به خوبی نمی شناسند و بیشترین دغدغه آنها بازارشناسی و بازارسازی است.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان اظهار کرد: کسانی که عضو شبکه هستند علاوه بر ارائه مشاوره ها و کوچینگ، از مزایای تبلیغات و اطلاع رسانی نیز برخوردار می شوند.

اعتباری با اشاره به بحران کرونا و تاثیرات منفی آن بر کسب و کارها معتقد است که کرونا محاسنی نیز داشته و گفت: برخی کسب و کارها از به روز شدن و ورود به فضای کسب و کار جدید دوری می کردند که کرونا باعث شد به این سمت حرکت کنند. البته در زیرساخت ها مشکلاتی داشتیم که با سیاست گذاری ها و ورود بخش خصوصی تاحدی تسهیل شده تا ماندگاری و رشد واحدها بیشتر شود.

به گفته مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان قطعا هنوز در این بخش دچار چالش هستیم و اگر سیاست گذاری که شده و حمایت دولت از بخش خصوصی بیشتر شود، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و با ورود بیشتر کسب و کارها به فضای مجازی می توان شاهد گسترده تر شدن فضای کسب و کارها بود.

اعتباری، یکی از بزرگترین چالش های شبکه پژوهش و فناوری را انجام فعالیت های موازی و جزیره ای عمل کردن برخی ارگان ها و مراکز اعلام کرد و گفت: برای مثال در شبکه فعالیت‌هایی انجام می شود که اولین بوده و تجربه خوبی داشته ایم، اما برخی مجموعه ها همان فعالیت را انجام می دهند که موازی است و باعث ایجاد مشکل در کیفیت کار می شود.

وی افزود: اسم ما شبکه است و همیشه از همکاری استقبال می کنیم. در یکی دوسال اخیر موازی کاری ها بیشتر شده و اعلام می کنم، شبکه امادگی این را دارد که فعالیت های موازی ارگان ها را با همکاری انجام دهد تا در کنار هم بتوانیم بازویی قدرتمندتر باشیم. برای داشتن عملکرد بهتر باید بتوانیم این طرز فکر را تغییر دهیم. نیاز به فرهنگ سازی است و باید بتوانیم عملکردمان را به سمت همکاری شبکه ای ببریم. بهترین راه این است که در سیاست گذاری ها و فکرها تغییر ایجاد شود.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان گفت: موازی کاری و جزیزه ای عمل کردن در اصفهان بیشتر از دیگر استان ها است و این موضوع در استان های دیگر کمتر است.

وی البته به همکاری با سازمان ها و ارگان های مختلف استان اشاره کرد و گفت: همکاری هایی داریم و برای مثال با شهرداری اصفهان ارتباط خوبی داریم. سلسله رویدادهای شهر بدون چالش قرار است به رفع چالش های شهری بپردازد و در حال حاضر نخستین مرحله از این سلسله رویداد با هدف رفع نیازهای فناورانه حوزه‌های مدیریت شهری به موضوع پسماند پرداخت و ارتباطات بیشتر با ارگان ها و سازمان های مختلف استان را در دستور کار داریم.

مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان به ورود شبکه در بحث صادرات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در مناطق مرزی مانند ایلام همکاری هایی داشته ایم. همچنین از برنامه های شبکه برای نیمسال دوم ۱۴۰۰ همکاری با پارک های علمی دیگر کشورها و انجام فعالیت‌های بین المللی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha