• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400061007465
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد:

کارآفرینی، موتور رشد و توسعه کشور

کارآفرینی، موتور رشد و توسعه کشور

ایسنا/آذربایجان شرقی یک کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: امروزه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمان‌ها و کشورها مطرح بوده و دولت‌ها باید برنامه‌هایی کاربردی برای رشد و توسعه کارآفرینی به ویژه در حوزه دانش بنیان داشته باشند.

ناصر وفایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس‌ نظریات اقتصاددانان‌ و تجارب‌ کشورهای دارای اقتصاد رو به رشد، کارآفرینان عامل توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ محسوب‌ می‌شوند. در عرصه جهانی افراد خلاق و نوآور به عنوان کارآفرین، منشاء اتفاقات خوب و ارزشمند هستند.

وی  گفت: قدرت اقتصادی، عامل موفقیت کشور در بخش‌های مختلف بوده و کارآفرینی در تحقق رونق اقتصادی با حمایت از تولید، افزایش درآمد مردم و ایجاد اشتغال و ارزآوری نقش بی بدیلی دارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ره‌آوردهای کارآفرینی ایجاد اشتغال است، گفت: ایجاد فضای رقابتی، توسعه روزافزون تنوع محصولات و تغییر ذائقه مشتریان و مخاطبان موجب شده تا ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به ناچار برای ادامه حیات خود به نوآوری و کارآفرینی روی  بیاورند.

وفایی با بیان اینکه کارآفرینان، ارزش‌ها را تغییر داده و ماهیت آنها را دچار تحول می‌کنند، افزود: کارآفرینی یکی از رویکردهای توسعه مناطق روستایی نیز بوده و نقش مهمی در مهاجرت معکوس به روستاها و توسعه گردشگری دارد.

وی گفت: توجه به کارآفرینی و توسعه آن، گام مثبتی در جهت ایجاد فضای مناسب جهت توسعه، افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه در شهرها و روستاها خواهد بود.

وی شناخت هدف، داشتن افق آینده، بکارگیری خلاقیت‌های ذهنی، شهامت، ابتکار، ریسک‌پذیری و در عین حال واقع بین بودن را از ویژگی های کارآفرینان بر شمرد و گفت: کارآفرینی عامل ترغیب و تشویق سرمایه گذاری، حس رقابت، تغییر و نوآوری  بوده و ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: کاهش نرخ بیکاری از اهداف کلان دولت‌ها بوده و کارآفرینان می‌توانند در خصوص این هدف کمک حال دولت باشند به شرطی که دولت نیز با تسهیل امور، کاهش بروکراسی اداری و ارائه تسهیلات کافی و به موقع، کمک حال کارآفرینان باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با ارائه پیشنهادهایی برای بهبود فضای کسب و کار و کارآفرینی گفت: ترویج فرهنگ کارآفرینی، آموزش راه و رسم کارآفرینی و وارد کردن این مبحث به متون درسی مدرسه و دانشگاه، تنظیم و تدوین سیاست‌های بلند مدت و میان مدت، اصلاح سیاست‌ها و قوانین دست و پاگیر دولتی، توسعه فرهنگ کارآفرینی در بخش دولتی و خصوصی، حمایت‌های دولتی از کارآفرینان و زمینه سازی برای فعالیت کارآفرینان در قالب بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌تواند به توسعه کارآفریی کمک کند.

وی تاکید کرد: توسعه کارآفرینی بین‌المللی با ارزآوری بیشتر و صادرات محصولات و خدمات می‌تواند در جهت کاهش اثر تحریم‌ها و  تحقق اقتصاد مقاومتی راهگشا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha