• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400060906651

در هیچ مکتب شناختی به میزان اسلام بر عقل تاکید نشده است

در هیچ مکتب شناختی به میزان اسلام بر عقل تاکید نشده است

ایسنا/قم دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه طبق گفته علامه حکیمی در هیچ مکتب شناختی به میزان اسلام بر عقل تاکید نشده است، افزود: حکیمی یک طرح پژوهی بزرگ را به جامعه علمی در 45 بخش عرضه کرده که حدود 107 عنوان فرعی در مورد عقل ارائه داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی عبداللهی در نشست علمی واکاوی اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی که به همت دانشکده الهیات دانشگاه پردیس فارابی تهران، صبح امروز در تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی بیان کرد: علامه حکیمی پژوهشگر حقیقت بود و برای تمام اهالی علم یک الگو است.

وی با بیان اینکه علامه پیش از اینکه برای تحقق عدالت تلاش کند بر تربیت ذهن ها و خلوص در دین تلاش می کرد، افزود: اصلاح افکار توسط این علامه مقدم بر عدالت خواهی ایشان است.

عبداللهی با اشاره به نهضت اصلاح دینی گفت: علامه حکیمی بیشتر بر خلوص دین از انتزاج و تلفیق با افکار غیر دینی اهتمام می ورزید که این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به مکتب تفکیک گفت: عنوان تفکیک صرفا به منظور تعیین مرز ها و جدایی ها است که علامه در این خصوص خاطر نشان کرده که بهترین عنوان برای این مکتب معرفتی تفکیک است.

عبداللهی در خصوص عقلانیت قرآنی اظهار کرد: به لحاظ روش شناختی علامه به اینکه تفکیک مقدم بر ایجاب است، توجه داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: حکیمی به رعایت مرز ها و تفکیک مرز ها بسیار اهتمام می ورزیده و ستون فقرات این مکتب را مسئله ی عقل و وحی دانسته است.

دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به مسئله ی عقل و وحی در اسلام، یادآور شد: حکیمی در یکی از کتاب های خود به این نکته اشاره میکند که تعقل باید به روش قرآنی باشد تا انسان را از تعقل سوری به تعقل نوری برساند.

عبداللهی با بیان اینکه برای علامه حکیمی خلوص معارف الهی بسیار حائز اهمیت بوده، عنوان کرد:  وی به درستی به ادله تاریخی فهم کرده بود که مسئله ی روزگار او در دین شناسی این مهم بوده که مرز های واقعی دین را تشخیص دهد.

دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: از نظر علامه حکیمی دین بر دو پایه عقل و وحی است و بر این نکته که دین دارای عقاید اخلاق و احکام است همواره تاکید داشته است.

 این استاد الهیات در جایی دیگر خاطر نشان کرد: برای تشخیص دین خالص از کامل باید تلاش کرد تا دین را به درستی فهم کرد.

وی با بیان اینکه طبق گفته علامه حکیمی در هیچ مکتب شناختی به میزان اسلام بر عقل تاکید نشده است، افزود: حکیمی یک طرح پژوهی بزرگ را به جامعه علمی در 45 بخش عرضه کرده که حدود 107 عنوان فرعی در مورد عقل ارائه داده است.

وی در انتها بر لزوم احیای طرح علامه حکیمی توسط مجامع علمی تاکید ورزید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha