• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400060302122
  • منبع : نمایندگی قزوین

دفن ۸۰ تن تنباکوی فاسد در پسماند محمدآباد قزوین

دفن ۸۰ تن تنباکوی فاسد در پسماند محمدآباد قزوین

ایسنا/قزوین نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: لندفیل محمدآباد به‌هیچ‌عنوان محل دفن پسماند صنعتی نیست و صرفاً برای پسماند خانگی طراحی شده است، اما اخیراً بیش از ۸۰ تن تنباکوی فاسد شده در این سایت تخلیه شده که بسیار خطرناک است ما نباید اجازه دهیم که پسماندهای خطرناک این‌چنینی وارد پسماند محمدآباد شود.

محسن حق‌شناس در دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قزوین که روز گذشته دوم شهریور در صحن شورای شهر که به‌صورت علنی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت تصریح کرد: شهید رجایی به‌عنوان نگین سرافراز دولتی‌ها افتخار استان قزوین است، ما باید یاد شهید رجایی را زنده نگهداریم و منزل این شهید را به‌عنوان نماد هویت استان احیا کنیم، جایگاه شهید رجایی باید به‌عنوان نماد خدمت مورد تأکید قرار بگیرد، همچنین از مدیریت شهری می‌خواهیم تندیس شهید رجایی در سطح شهر در یکی از میادین شهر جانمایی شود.

وی در ادامه با اشاره به لایحه بهای تمام شده قیمت پسماند، اظهار کرد: سال گذشته در شورای شهر قزوین افزایش ۳۵ درصدی پسماند مورد تأیید قرار گرفت اما در فیش‌های پسماند شهروندان شاهد افزایش ۷۰ درصدی بودیم، افزایش بی‌رویه‌ای که توسط فرمانداری نیز مغایرت گرفته شد.

نایب‌رئیس شورای شهر قزوین نیز تصریح کرد: در این لایحه قیمت تمام شده بهای پسماند باید مورد بررسی قرار گیرد و از دوستان تقاضا داریم برای بررسی دقیق این مسئله حتماً از مشاور متخصص استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته افزایش قیمت با شیب تندی صورت گرفت و ما باید شیب کمی برای افزایش قیمت در نظر بگیریم، اگر مانند گذشته عمل کنیم امسال باید ۹۰ درصد افزایش داشته باشیم که معقول نیست.

حق‌شناس بیان کرد: روند رو به رشد اخذ بهای پسماند نباید متوقف شود، وقتی پسماند محمدآباد را به ما دادند تصویب کردیم برای ارائه خدمات مبلغی در نظر گرفته شود که در حال حاضر آن را از شهروندان دریافت می‌کنیم این مسئله نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بارها در خصوص دفن پسماند صنعتی در سایت محمدآباد و عواقب آن صحبت کردیم و تأکید کردیم لندفیل محمدآباد به هیچ عنوان محل دفن پسماند صنعتی نیست و صرفاً برای پسماند خانگی طراحی شده است، اما اخیراً بیش از ۸۰ تن تنباکو فاسد شده در این سایت تخلیه شده که بسیار خطرناک است ما نباید اجازه دهیم که پسماندهای خطرناک این‌چنینی وارد پسماند محمدآباد شود، از طرفی با توجه به آتش‌سوزی اخیر این سایت آسیب جدی دیده و نیازمند ترمیم جدی است.

حق‌شناس ادامه داد: خدمات‌دهی به مردم در حوزه پسماند بسیار ضعیف است، متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد ورود زباله سایر استان‌ها به سایت محمدآباد بوده‌ایم این موضوع نیز زمینه‌ساز مشکلات دیگری برای سایت محمدآباد بوده و لازم است تمهیدات جدیدی در خصوص ورود زباله از سایر استان‌ها و همچنین ورود زباله‌های خطرساز اتخاذ شود.

افزایش قیمت بهای پسماند بعد از تحقیق و بررسی صورت می‌گیرد

ولی چگینی رئیس کمیسیون املاک شورای شهر قزوین اظهار کرد: در کمیسیون این لایحه بررسی و قرار شد مطالعات بیشتری در خصوص نحوه تعیین بهای خدمات، نوع فعالیت مشاغل، مساحت، ارزش مالیاتی صورت بگیرد و هفته آینده نتایج مطالعات ارائه و تصمیم‌گیری شود، بنابراین تا هفته آینده که مطالعات صورت بگیرد بهای تمام شده افزایش پیدا نمی‌کند.

وی افزود: در شورای گذشته قرار به افزایش ۳۰ درصدی بهای پسماند بوده است اما شورای پنجم افزایش ۸۰ درصدی اعمال کردند بنابراین با وضعیت معیشتی مردم بهتر است که تصمیم درستی بگیریم که مردم نیز متحمل فشار اقتصادی نشوند.

افزایش قیمت بهای پسماند باید متناسب باشد

فرج‌الله فصیحی رامندی، رئیس شورای شهر قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: پسماند سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد این در حالی است که کمتر از ۱۰ میلیارد آن را از مردم دریافت می‌کنیم، اگر تصمیم بر ثبات قیمت باشد باید منابع دیگری برای مثال پروژه‌های عمرانی را برای تأمین هزینه در نظر بگیریم که ضرر آن متوجه منافع عمومی می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت باید متناسب باشد، دو سال افزایش قیمت نداشتیم و به یکباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، اگر امسال نیز افزایش قیمت پلکانی نداشته باشیم سال آینده با شیب بالای افزایش قیمت روبرو می‌شویم، بنابراین با نظرات کارشناسی باید این مسئله به‌صورت دقیق بررسی شود، مواردی از جمله افزایش حقوق کارمندان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد ما نیز باید این هزینه‌ها را پرداخت و نمی‌توانیم چشم‌پوشی کنیم.

رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: از سال ۹۲ در حوزه تفکیک از مبدأ تلاش کردیم و میزان آن را به ۶ درصد رساندیم اما از سال ۹۵ این میزان به زیر یک درصد کاهش پیدا کرده است، توجه داشته باشید که اگر بخواهیم آن را به ده درصد هم برسانیم به معنای جبران هزینه پسماند نیست و صرفاً می‌تواند درصدی از هزینه‌ها را کم کند.

استاندار باید در خصوص مشکلات پسماند محمدآباد پاسخگو باشد

فاطمه اشدری، عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز یادآور شد: سال‌هاست که در مدیریت شهری و حوزه پسماند بحثی وجود دارد که سازمان پسماند درست است یا سازمان پسماند و بازیافت، تا زمانی که در مدیریت شهری، توان این را پیدا نکردیم که فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ را در بین مردم رواج دهیم، ضرورت وجود ندارد این سازمان پسوند بازیافت داشته باشد.

وی افزود: مدیریت شهری باید پسماند و بازیافت را به‌صورت جداگانه مورد توجه قرار داد تا فرهنگ بازیافت نهادینه شود، چرا در جمع‌آوری زباله مردم باید پول بپردازند و گروهی از مردم را مکلف می‌کنیم که زباله‌های خود را از مبدأ تفکیک کنند، اگر بازیافت به درستی انجام شود ما مشکلی نداریم که زباله‌های شهرهای دیگر نیز به محمدآباد آورده شود اما این امکان وجود ندارد چرا که عملاً بازیافتی صورت نمی‌گیرد.

این عضو شورا بیان کرد: در واقع جمع‌آوری زباله و تفکیک آن هیچ نفعی به مردم نمی‌رساند، سازمان پسماند باید با کمک متخصصان برنامه‌ریزی کند، ما بهترین لندفیل‌ها را برای پسماند محمدآباد در نظر گرفتیم اما متأسفانه این لندفیل‌ها آسیب دیدند، فردی که باعث تحمیل زباله‌های استان به پسماند محمدآباد شده است باید پاسخگو باشد، مدیریت استانی اگر در امور پسماند دخالت دارد در این ضرر نیز باید سهیم شود و به خاطر سوءمدیریتش هزینه پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: تحمیل پرداخت این ضرر و زیان به مردم از نگاه من مورد تأیید نیست، شورای ششم حق مردم را مطالبه می‌کند و اجازه نمی‌دهد مردم مورد ظلم قرار بگیرند، در حال حاضر متولی بازیافت مشخص نیست در ظاهر زباله‌گردها هستند اما باید دید این بازیافت کجا می‌رود و چه کسی این زباله بازیافت شده را خریداری می‌کند، مدیریت شهری تاکنون نتوانسته است خریدار بازیافت‌ها را پیدا کند، رانت در این حوزه به‌صورت جدی وجود دارد و باید در خصوص این تحقیق شود که روند جمع آوری زباله و بازیافت از چه طریقی انجام می‌شود، شورا باید رانت را شناسایی و از طرفی آموزش مردم را مورد توجه قرار دهد.

اشدری یادآور شد: ما برای پسماند باید از نیروی بومی استفاده کنیم گاهی شاهد هستیم که قراردادهایی خارج از استان منعقد می‌شود مثلاً فردی از اصفهان پسماندهای استان را خریداری می‌کند.

پسماند یک منبع درآمد برای شهرداری‌ها است

حسین صلح‌جو، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز تصریح کرد: بحث پسماند در استان قزوین موضوع جدیدی نیست و از بدو ورود بنده در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، جلسات زیادی در خصوص مدیریت صحیح پسماند داشتیم و راهکارهای تأثیرگذاری مصوب کردیم که متأسفانه در شورای بعدی به آن پرداخته نشد.

وی افزود: پسماند یک منبع درآمد برای شهرداری‌ها است اما متأسفانه در قزوین، جمع‌آوری زباله و پسماند برای شهرداری جز بار مالی سنگین، ثمره دیگری ندارد و سازمان هزینه‌ساز شده است، دریافتی از مردم باید بر اساس ارائه خدمات باشد و پسماند به درستی مدیریت شود تا پول کمتری از مردم دریافت شود.

صلح‌جو بیان کرد: نگاه مدیریت شهری در قزوین باید به سمت کسب درآمد از طلای کثیف یعنی زباله باشد، مردم در حال حاضر چه میزان از پسماند رضایت دارند؟ در سامانه ۱۳۷ اغلب شکایت مردم با موضوع پسماند است، سایت محمدآباد قزوین، بسیار هدفمند طراحی شده بود و قرار بود که یکی از نوین‌ترین سایت‌های دفن زباله باشد که متأسفانه امروز به دلیل عدم مدیریت صحیح و انتقال زباله‌هایی استان به این مرکز لندفیل‌ها تقریباً کارآیی خود را در حوزه بازیافت از دست دادند و این سایت به مرکز تجمیع زباله تبدیل شده است که مسببین آن باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: فضای سبز سایت محمدآباد نیز از بین رفته است، امیدواریم بشود با همت و غیرت سایت محمدآباد را نوسازی و بهسازی کنیم چرا که مردم در حداقلی‌ترین شکل این حق را دارند که زباله‌ها تفکیک و پسماند شود.

مهدی مهدیخانی دیگر عضو شورا نیز خاطرنشان کرد: لایحه افزایش قیمت مشکلات متعددی داشت که تصمیم بر بررسی بیشتر شد، شهرداری موظف است زباله‌های تولید شده توسط مردم را جمع‌آوری و بازیافت کند، اگر قرار بر تغییر قیمت است نباید شوک وارد شود بلکه افزایش قیمت باید به‌صورت پلکانی صورت بگیرد.

نگاه ما به پسماند باید اقتصادی باشد

علی فرمانی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قزوین نیز بیان کرد: مسئله پسماند دارای اهمیت است ما نمی‌خواهیم مدیریت را از طریق جیب مردم انجام دهیم، به دلیل سوءمدیریت ما نباید بار اضافی مالی به مردم تحمیل کنیم، بازسازی لندفیل سایت محمدآباد ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این مبلغ بسیار سنگین، نشان سوءمدیریت صحیح در ادوار گذشته در حوزه خدمات شهری بوده است.

وی افزود: نگاه ما به پسماند نباید نگاه هزینه‌ای باشد، همچنین در خصوص پسماند نیازمند ارتقای سطح آموزشی به شهروندان هستیم، شهرداری قزوین با کمک و همیاری شهروندان می‌تواند در بحث مدیریت هوشمند زباله همچون سایر شهرهای نمونه در این حوزه، پیشگام باشد.

فرمانی یادآور شد: شهرداری و کارمندان شهرداری مانند خانواده خودمان هستند، برخی از مدیران وقتی برای بازدید می‌روند حتی ده دقیقه در محل نمی‌مانند و بوی زباله اذیتشان می‌کند در حالی که کارگران پسماند همواره باید. آن را تحمل کنند. اگر ما کارمندان شهرداری را در عرصه‌های مختلف خانواده خودمان می‌دانیم باید از حق آن‌ها نیز دفاع کنیم، در بخش پسماند باید نگاه اقتصادی داشته باشیم و برنامه جامعه مدیریت پسماند تهیه شود.

وی ادامه داد: پسماند امروز نیازمند یک برنامه مدون خوب است، در حال حاضر محیط زیست نیز قربانی پسماند شده است و شیرابه‌های پسماند محمدآباد به زمین و محیط زیست آسیب رسانده است، این درست نیست که محیط زیست را از بین ببریم و با هزینه‌های میلیاردی پروژه‌های دیگر زیست محیطی را تعریف کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha