• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400060201423
  • خبرنگار : 50037

همایش ملی پژوهش‌های جامعه محور در حوزه کشاورزی؛

"ما می توانیم " در فضای دانشگاه محقق می‌شود

 "ما می توانیم " در فضای دانشگاه محقق می‌شود

ایسنا/همدان اولین همایش ملی پژوهش‌های جامعه محور در حوزه کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست به میزبانی دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی به صورت مجازی به همت اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی در این همایش اظهار کرد: نقشه راه جامعه علمی کشور برگرفته از  اسناد بالادستی است چون بیانیه گام دوم انقلاب بوده و در این بیانیه عامل پیشرفت و عزت و کرامت ایران اسلامی "ما می توانیم" تعریف شده و واژه  "ما می توانیم " در فضای دانشگاه قابل محقق شدن است.

حسین مرادی مخلص گفت:در بیانیه گام دوم انقلاب هفت مبحث مطرح شده که یکی از این مباحث که  مقام معظم رهبری تاکید و توصیه دارند مبحث  علم و فناوری و دانش  بوده ودر بحث علم و دانش ،دانشگاه‌ها وارد مباحثی می‌شوند که بر اساس این بیانیه از فضای دانشگاه‌های یک و دو و سه، دانشگاه‌ها وارد نسل دانشگاه‌های نسل  چهارم و یا جامعه محور می‌شوند.

وی افزود:یکی از مباحث مهم که در دانشگاه‌های جامعه محور و نسل چهارم به عنوان مبحث کلیدی و اصلی و زیربنایی مطرح است حوزه کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست است.

مرادی مخلص  با بیان اینکه ورود در  مباحث کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست نیاز به تخصص دارد و در کشورهای توسعه یافته  این موارد زیربنایی در  سه حوزه فوق  دارای اهمیت ویژه ای  هستند تصریح کرد: سوال است چرا در ایران شاخص اقتصادی وسهم  تولید ناخالص ملی کشور در کشاورزی  تنها  ۸ درصد راباید داشته باشد و اینجاست که نقش  دانشگاه های جامعه محور مشخص  و تبیین می شود.
رئیس همایش  ادامه داد:در مباحثی چون امنیت و سلامت  غذایی رسالت دانشگاه ها در این فصل نو بسیار متفاوت خواهد بود و محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک  مبحثی است که بحث امنیت غذایی دنیا را مورد توجه قرار می دهد و می طلبد دوستان اندیشمند و پژوهشگر در این حوزه ها ورود پیدا کرده و دستاوردی برای مجموعه های جامعه و مجموعه جامعه محور در  فضای کار  دانشگاه ها داشته باشند

مرادی مخلص یاد آور شد:نکته ای که باید پژوهشگران و اساتید و اندیشمندان  توجه داشته باشند  و دارای اهمیت است  دوره پساکرونا بوده که  بدون تردید رنسانسی  در حوزه های علمی ،کشاورزی ،اقتصادی و محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق افتاده و این نقشه راه را در دوره پسا کرونا  در این حوزه ها باید پژوهشگران و اندیشمندان دانشگاه ها بر اساس اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور این موارد را  تبیین کنند.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور در برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور جایگاه علوم کاربردی ویژه دیده شده، بیان کرد: در علوم  کشاورزی ، محیط زیست و  منابع طبیعی به عنوان علوم کاربردی می‌توانند در راستای نقش آفرینی یک دانشگاه جامع محور تمامی مولفه‌ها را به آن شاخص‌های در نظر گرفته شده برساند.

دبیر علمی  همایش نیز در ادامه اظهار کرد: با حمایت مجموعه دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی، همکاری و همت اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی، پس از گذشت ۱۰ سال از تأسیس دانشگاه، اولین همایش ملی "پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست" با هدف ایجاد فضای مناسب برای گردهمایی محققان، کارشناسان و دانشجویان به منظور ارائه فعالیت‌های تحقیقاتی و آخرین دستاوردهای علمی، تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌های پیشرو و بحث‌های علمی مربوط به راه حل‌های مبنی بر توسعه کشاورزی پایدار بر مبنای پژوهش‌های جامعه محور،  به صورت مجازی در حال برگزاری است .

هاجر مریخ پور با بیان اینکه برگزاری این همایش می‌تواند حاصل اندیشه‌های نو و یادآور نیاز به تحول در امر علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باشد افزود: این همایش محیطی برای تبادل ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی در مورد مسائل و روند مقابله با مشکلات در عرصه کشاورزی و محیط زیست بوده که در قالب ۸  محور کلیدی فعالیت دارد.

وی ارائه سخنرانی‌های کلیدی و پژوهش‌های انجام شده به صورت سخنرانی و پوستر و برگزاری کارگاه آموزشی را از برنامه‌های محوری این همایش برشمرد و تصریح کرد: بیش از ۱۴۰  مقاله تخصصی به دبیرخانه اولین همایش پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ارسال شده که ۴۰ مقاله به صورت سخنرانی مجازی و ۸۰ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده است.

مریخ پور  با اشاره به اینکه  در این همایش برای سخنرانان در سه پنل جداگانه فضای تبادل اطلاعات در بستر مجازی با حضور اساتید و داوران متخصص فراهم شده  بیان کرد: امید آن داریم با این گونه از همایش ها و گردهمایی ها بتوانیم گامی هر چند کوچک در تعامل، انتقال تجربه و تحقق سیاست های دانشگاه جامعه محور در کشور برداریم.

مهدی کاکائی، دکترای اصلاح نباتات با گرایش ژنتیک مولکولی و عضو هیئت علمی دانشگاه سید جمال، نخستین سخنران کلیدی این همایش بود که در این همایش سخنرانی خود با موضوع ترمیم زخم با استفاده از ماکرو مولکول‌های گیاهی را ارائه داد.

وی در سخنرانی خود با بیان اینکه استفاده از گیاهان دارویی سابقه قدیمی در کشور دارد تصریح کرد: بر اساس مطالعات تعداد زیادی در حدود ۴۰۰ گونه گیاهی دارویی در اسدآباد وجود دارد که نیاز است این گونه‌ها شناسایی و به صورت کلکسیون در دانشگاه سید جمال جمع آوری شود.

کاکائی یاد آور شد: از این گونه‌های گیاهی دارویی می‌توان در تهیه پمادهای گیاهی جهت ترمیم زخم و بهبود افزایش سیستم ایمنی بدن  و از ماکرومولکول‌های گیاهی در این سیستم استفاده کرد.

پرویز الماسی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه کشاورزی دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز به عنوان دومین سخنران کلیدی  همایش با موضوع اثر ازن بر جمعیت میکروب‌های آب گلجای  گفت: پس از استقرار گل‌های بریده در آب و گذشت ۲۴ ساعت در فواصل شش ساعت از آب نمونه برداری شد که قبلا به آنها در مقادیر مختلف ازن زده شده و پس از کاشت نمونه‌ها در روی محیط اثر معنی دار ازن مشخص شد که جمعیت باکتری ،قارچ ها و مخمرها را کنترل و نابود می‌کند.

در ادامه همایش مهرداد رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه با موضوع مطالعه و شناسایی آفات مهم درختان نارون در فضای سبز شهر همدان ،دکتر علی اکبر براتی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع تحلیلی بر مولفه‌ها و متغیرهای توسعه کشاورزی در ایران سخنرانی‌های کلیدی خود را ارائه دادند.

دبیر اجرایی همایش هم در بیانیه پایانی این کنفرانس اظهار کرد: اولین کنفرانس پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با حضور و سخنرانی ریاست دانشگاه، معاونین و مدیران به میزبانی دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی و شهر اسدآباد و با مشارکت بیش از ۱۰ دانشگاه و مرکز علمی ملی و بین‌المللی و بیش از یک‌صد متخصص و محقق برجسته کشور و حضور بیش از ۳۰۰ نفر شرکت‌کننده از نهادهای سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، اجرایی، دانشگاهی و پژوهشی با شعار "محوریت جامعه در مطالعات کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست" برگزار شد.

دکتر حبیب شهبازی  افزود: گیاهان زینتی و داروییتکنولوژی بذر،زراعت و اصلاح نباتاتTاقتصاد و مدیریت کشاورزی و منابع طبیعیTترویج، توسعه و آموزش کشاورزی، آبخیزداری و مدیریت منابع آب وخاک، فیزیولوژی پس از برداشت، تبدیل و فراوری محصولات گیاهی و غذایی، مدیریت آفات و بیماریهای گیاهی، شیلات وآبزیان،علوم باغبانی و فضای سبز، حشره شناسی کشاورزی، علوم تکنولوژی نهال و بذر، صنایع غذایی درکشاورزی، علوم دام و دامپزشکی، جنگل و مرتع و بیابان،  مکانیزاسیون و مکانیک ماشین‌های کشاورزی، آلودگی‌های محیط زیست، مدیریت محیط زیست، معماری ومحیط زیست، عمران ومحیط زیست، روش‌های ارزیابی محیط زیست، محیط زیست و آمایش سرزمین، پساب و پسماند ومحیط زیست، انرژی ومحیط زیست، تنوع زیستی و نقش آن در محیط زیست،    کاربرد زیست فناوری و نانو فناوری در محیط زیست، تالاب ها و محیط زیست، دریاها ومحیط زیست، حقوق ومحیط زیست، سنجش از دور ومحیط زیست، آموزش ومحیط زیست، برنامه ریزی ومحیط زیست، علوم زیست شناسی(گیاهی / جانوری)، هواشناسی و بیوتکنولوژی کشاورزی، سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)  را از جمله محورهای این همایش می‌توان  برشمرد.

وی با بیان اینکه در این رویداد علمی-پژوهشی، بیش از ۱۳۷ مقاله از طریق سامانه به ثبت رسید خاطر نشان کرد: از میان مقاله‌های دریافتی، ۱۳۰ مقاله مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت که تعداد ۳۵ مقاله  بصورت سخنرانی و مابقی بصورت پوستر ارائه شدند.

شهبازی یاد آور شد: با هدف بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌سازی انجام شده، هم‌زمان چهار جلسه تخصصی مجازی نیز برای ارائه مقالات سخنرانی برنامه‌ریزی و اجرا شد ضمن اینکه علاوه بر این، یک کارگاه در جهت ارتقاء سطح علمی شرکت‌کنندگان نیز، فراهم گردید.

دبیر اجرایی همایش ادامه داد:بسیار خرسندیم که با استعانت از پروردگار متعال، اولین کنفرانس پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست و با توسعه ظرفیت‌ها و دامنه پوشش مخاطبین به نحو شایسته‌ای به ثمر نشست.

شهبازی گفت: این رویداد محفلی برای بیان ایده‌ها و تجربه‌های برآمده از مبانی، تنگناها، ظرفیت‌ها و بایدها و نبایدهای حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست با محوریت جامعه است و بر این باوریم حاصل استفاده مطلوب از دستاوردهای این رویداد، سرعت بخشیدن به بالندگی، پیشرفت و پایداری هرچه بیش‌تر حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد:همچنین  بر این باوریم فارغ از گرایش‌های تخصصی رشته‌های مربوط به علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست و تعلقات سازمانی و بخشی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست باید متکی به منافع ملی و با محوریت جامعه بوده و با مشارکت همه آحاد ملت و جامعه صورت گیرد.

شهبازی با تاکید بر اینکه  انتظار می‌رود  همگرایی در زمینه‌های نظری بتواند به یک برنامه مشترک در خصوص کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست برسد گفت:کنفرانس پژوهش‌های جامعه محور در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست،  فعالیت‌های پژوهشی و اجرائی مجموعه‌ای از متخصصان رشته‌های مختلف بوده  که هدف مشترک تمام آنان، ارائه پیشنهادها و توصیه‌های سیاستی، برنامه‌ای و اجرائی و مجموعه راهکارهایی کاربردی برای توسعه جامعه، با هدف حداکثرسازی منافع ملی، منطقه‌ای و استانی و نهایتا شهرستانی، مستقل از رقابت‌ها و رویکردهای سیاسی و اجتماعی  است.

دبیر اجرایی همایش افزود:ضمن تأکید بر استمرار فعالیت‌های مرتبط با برگزاری سالانه این کنفرانس، بر ضرورت فعالیت مستمر میز دائمی هم‌اندیشی، با جلب مشارکت صاحب‌نظران اقتصادی و برگزاری کارگاه‌های موضوعی برای تجزیه‌وتحلیل و پرداختن به مسائل محوریت جامعه در پژوهش‌ها و مطالعات علمی یادآوری می‌شود.

شهبازی اضافه کرد:به منظور افزایش ضریب تأثیرگذاری کنفرانس و تقویت نگاه مشکل محور، ضروری است دبیرخانه دائمی، مستقر در دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی، موضوعات دارای اولویت را از میان بیش از یک‌صد کلیدواژه جامعه محوری در پژوهش‌ها انتخاب کرده و با مشارکت و مساعدت اعضای دبیرخانه، مطالعات کاربردی را برنامه‌ریزی نموده و سفارش دهد اینکه ضمن  نتایج حاصل باید به نحو شایسته‌ای در نشست‌های ادواری و کنفرانس آتی ارائه شود.

وی بیان کرد:امید است  نهادهای ذی‌ربط ضمن توجه به رهنمودهای ارائه شده توسط صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف، موجبات شکل‌گیری انگیزه مضاعف برای تداوم فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست با محوریت جامعه را برای محققان و صاحب‌نظران فراهم کند.

به گزارش ایسنا ،در این همایش برای سخنرانان در سه پنل جداگانه فضای تبادل اطلاعات در بستر مجازی با حضور اساتید و داوران متخصص فراهم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha