• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400052417227
  • خبرنگار : 50212

پیام خوب یک خبر بد!

پیام خوب یک خبر بد!

ایسنا/مرکزی سویه دلتای ویروس کرونا اینروزها به شکل عجیبی کشور را تحت فشار قرار داده و آمار ابتلا و مرگ و میرها را به شکل ترسناکی بالا برده است.

در این میان، کاهش سن ابتلا و مرگ و میر و ابتلای تعداد زیادی از کودکان در کشور به این بیماری بیش از همه چیز نگران کننده است، البته کاهش میانگین سنی ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن، آنگونه که سخنگوی علوم پزشکی ساوه می گوید، یک نکته قابل توجه یا شاید بتوان گفت یک پیام خوب نیز در خود دارد که متولیان بهداشت و درمان باید به آن توجه ویژه کرده و واکسیناسیون را سرعت ببخشند.

دکتر محمود کریمی در گفت و گو با ایسنا، به موج فزآینده شیوع بیماری کروناویروس در پیک پنجم اشاره کرد و افزود: میانگین سنی مرگ در این پیک ۱۰ سال کاهش یافته است که نشان دهنده کارایی واکسن در جلوگیری از مرگ در گروه سنی بالاست.

وی اظهار کرد: میانگین سنی ابتلا هم ۲۴ سال کاهش یافته که باز هم تاییدی بر دریافت واکسن و تاثیرگذاری مثبت آن است. از حدود ۵۰۰ مورد بستری تا ۲۱ مرداد، ۱۵ نفر کسانی بودند که واکسن زده بودند که باز هم تاییدی بر کارایی و تاثیرگذاری واکسن است.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش آمار مبتلایان و فروکش کردن پیک پنجم انتظار می‌رود تا دو هفته کل شهر تعطیل شود، افزود: از دستگاههای ذیربط مثل اصناف، صمت، دادستانی، نیروی انتظامی، ورزش و جوانان درخواست می شود که نظارت و همیاری لازم را داشته باشند ... از هیئات مذهبی خواهشمندیم که پروتکل‌های اعلامی را به دقت رعایت کنند.

احتمال برپایی چادر صحرایی برای درمان بیماران کرونایی در این شهرستان در صورت افزایش آمار مبتلایان به کرونا دور از انتظار نیست و این پیش بینی طی روزهای گذشته بعمل آمده بود.

وی تصریح کرد: موج فزآینده بیماری کروناویروس در پیک پنجم منجر به افزایش آمار مبتلایان شده و با اشباع شدن و  تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری ناگزیر به استقرار چادرهای صحرایی در محوطه بیمارستان با هماهنگی بسیج و سپاه خواهیم بود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه در ادامه با تاکید بر اینکه هنوز به قله پیک نرسیدیم، افزود: تعداد بستری‌ها به رکورد ۲۵۰ نفر رسیده است در حالیکه در پیک‌های قبلی حداکثر تعداد بستری به ۱۸۰ نفر رسیده بود.

وی بیان کرد: افزایش آمار مبتلایان شرایط را برای کادر درمان دشوارتر و نفس گیر کرده است و نگرانیم که با وضعیت موجود و کاهش رعایت پروتکل‌ها، آینده پیک چگونه خواهد بود. اگر امروز تعطیل سراسری اعلام شود، دو تا سه هفته زمان نیاز است تا وضعیت بیماری ثابت و سپس کاهشی شود.

دکتر کریمی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۶۸۱۳۹ نفر در ساوه و زرندیه حداقل یک دوز واکسن دریافت کردند، تعداد مرگ در هفته اول ۶ نفر  و در هفته سوم ۱۷ مورد بوده که نشانگر افزایش سه برابری مرگ و میر است. سویه دلتا با شدت سرایت و واگیر بسیار بالا کودکان را نیز مورد هدف قرار داده است، هر گونه سهل‌انگاری و بی توجهی والدین ممکن است منجر به درگیری کودکان با این بیماری شود.

وی با بیان اینکه تعداد زنان باردار بستری برای اولین بار به ۱۰ نفر رسیده است، افزود: از زنان باردار تقاضا داریم که بعد از هفته دوازدهم برای تزریق واکسن مراجعه کنند. تمامی مادران باردار بالای ۱۲ هفته بارداری تا ۴۲ روز پس از زایمان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های نزدیک محل سکونت خود و پس از انجام اقدامات و بررسی‌های لازم توسط مامای مرکز، با در دست داشتن معرفی‌نامه جهت تزریق واکسن اقدام کنند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی با اشاره به اینکه امروز رعایت پروتکل‌ها در ساوه به حدود ۳۰ درصد رسیده است که نگران کننده است، افزود: شیوع ویروس دلتا با چندبرابر قدرت سرایت، میزان درگیری مردم را افزایش داده است. دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزاداری به خصوص در محیط بسته، رستوران‌ها و تالارهایی که در فضای سرپوشیده غذا سرو می‌کنند، حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و کاهش استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری از جدی‌ترین عوامل افزایش مبتلایان است. تا مادامی که پایبندی ما به پروتکل‌ها پایین است میزان بیماری بالا خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha