• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400052316033
  • خبرنگار : 71402

بازدید جنجالی وزیر دفاع ژاپن از معبد یاسوکنی/سئول اعتراض کرد

بازدید جنجالی وزیر دفاع ژاپن از معبد یاسوکنی/سئول اعتراض کرد

براساس گزارش‌ها، وزیر دفاع ژاپن در آستانه سالروز جنگ جهانی دوم به معبد یاسوکنی رفت و به کشته‌شدگان جنگ ادای احترام کرد، اقدامی که از نگاه همسایگان ژاپن سمبل نظامی‌گری این کشور در گذشته است.

به گزارش ایسنا، تلویزیون آساهی تصاویری از حضور نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن در معبد یاسوکنی واقع در توکیو منتشر کرد. این اولین بازدید او به عنوان وزیر دفاع از سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رود که دو روز پیش از سالروز تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود هشت دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم، معبد یاسوکنی همچنان سمبل میراث دوران جنگ در شرق آسیا و کانون تنش با چین و دو کره است. در میان افرادی که در این معبد گرامی داشته میشوند، ۱۴ تن از رهبران جنگ جهانی دوم قرار دارند که در سال ۱۹۸۴ در یک دادگاه متفقین به عنوان "مجرمان جنگی دسته اول" محکوم شدند.

وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران همراهش گفت که بازدید او برای ادای احترام مقابل کسانی بود که در طول این جنگ برای این کشور کشته شدند.

به دنبال آن، وزیر خارجه کره جنوبی عصر جمعه نائوکی کوماگای، معاون هیات دیپلماتیک سفارت ژاپن در سئول را در اعتراض به این بازدید احضار کرده و آن را "فراتر از اسفناک" توصیف کرد.

همچنین وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تاسف و نگرانی عمیق خودمان را از ادای احترام وزیر دفاع ژاپن در معبد یاسوکنی، آن هم به‌رغم تاکیدهای مداوم دولت کره مبنی بر لزوم ایجاد یک روابط جدید، آینده محور میان کره و ژاپن ابراز می‌کنیم.

مناسبات میان سئول و توکیو سال‌هاست در پایین‌تری سطح به سر می‌برد و از دلایل آن می‌توان به مسائل مرتبط با اشغالگری ژاپن بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ در شبه جزیره کره اشاره کرد.

نوبو کیشی برادر شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن است که توسط دایی خود بزرگ شده و فامیلی او را گرفته است. بازدید آبه در دسامبر ۲۰۱۳ از این معبد موجب خشم پکن و سئول و همچنین ابراز تاسف ایالات متحده شد. آبه تا زمانی که نخست وزیر بود، دیگر به آن معبد نرفت اما پیشکش می‌فرستاد.

همچنین روز جمعه از وزیر دفاع ژاپن پرسیده شد که واکنش او به اعتراض احتمالی چین و کره جنوبی بعد از این بازدید چه خواهد بود. او گفت در هر کشوری ادای احترام به شهروندان کشته شده در جنگ "عادی" است. این در حالیست که یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن قصد ندارد امسال به این معبد برود و در عوض هدیه‌ای میفرستد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha