• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400052315940
  • منبع : نمایندگی اردبیل

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تشریح کرد:

دشواری های تدریس و تحصیل آنلاین

دشواری های تدریس و تحصیل آنلاین

ایسنا/اردبیل عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تاکید من این است که به جای این که دنبال رفع عیب های آموزش الکترونیکی باشیم، یادگیری الکترونیک را با مختصات خاص خودش و بدون مقایسه با آموزش حضوری و نه به عنوان جایگزین آن در همه موارد بپذیریم.

عادل اکبری مجد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: درست است که دانشجویان و اساتید در آموزش الکترونیکی تعامل حضوری ندارند ولی امکان ارتباط ۲۴ ساعته در شبکه های اجتماعی و تبادل اطلاعات وجود دارد. 
وی با بیان اینکه نوع و بستر ارتباط در آموزش الکترونیکی متفاوت است، تصریح کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که در آزمون الکترونیک امکان این که جلوی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر یا مراجعه آنها به مراجع را بگیریم وجود ندارد و بر مبنای آن روش ارزیابی خود را طراحی کنیم.
اکبری مجد اضافه کرد: در مورد دروس کارگاهی-آزمایشگاهی هم روش هایی مانند آزمایشگاه های از راه دور، انجام آزمایش های ساده در منزل، طراحی درس به صورت پروژه محور، استفاده از تکنولوژی هایی مثل واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی و غیره وجود دارد که البته خیلی همه گیر نشده اند و در آموزش همه مهارت ها هم کارآیی صددرصد ندارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: وقتی صحبت از تدریس آنلاین می شود یعنی فقط مسئله را از دید مدرس دیده ایم در حالی که آموزش دارای دو رکن یاددهنده و یادگیرنده است.
وی با بیان اینکه در آموزش الکترونیک رکن یادگیرنده مهم است، تصریح کرد: بنابراین من ترجیح می دهم مسئله یادگیری الکترونیک که معادل آن در سطح بین المللی  e-learningاست را مورد استفاده قرار دهم.
اکبری مجد با بیان اینکه مواردی که در یادگیری الکترونیک به عنوان معایب ذکر می شود، بیشتر ناشی از نوع نگاه به مسئله است، ادامه داد: از آنجایی که توقع داریم آموزش حضوری را با همه مختصاتش عینا در یادگیری الکترونیک هم داشته باشیم، معایبی مانند عدم تعامل حضوری دانشجویان با استاد و با یکدیگر، عدم تمرکز دانشجو در کلاس وقتی در محیطی خارج از کلاس درس باشد، دشواری تضمین صحت ارزیابی ها و مواردی از این قبیل به صورت عام برای یادگیری الکترونیک ذکر می شود.

انتقال مهارت در آموزش الکترونیک دشوار و غیر ممکن است

وی با بیان اینکه اگر نگاه این باشد که یادگیری الکترونیک یک شیوه آموزش با مختصات خاص خودش است، خیلی از این معایب مطرح نمی شوند، بیان کرد: آن چیزی که در این یک سال و نیم اخیر رخ داد این بود که یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش حضوری مدارس و دانشگاه ها شد که مشکلاتی هم ایجاد کرد اما لزوما قرار نیست یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش حضوری شود و با رواج آموزش الکترونیک، آموزش حضوری تعطیل شود.
وی تشریح کرد: به طور خاص در مورد رشته های فنی و کلا رشته هایی که بخشی از آموزش آنها کارگاهی-آزمایشگاهی است و در آن باید مهارت خاصی به یادگیرنده منتقل شود و این مهارت نیاز به ابزارها و محیط خاصی دارد، از آنجا که فراهم کردن ابزار و محیط مناسب برای همه یادگیرندگان مثلا در منزل خودشان ممکن نیست، انتقال مهارت دشوار و غیر ممکن می شود.
وی ادامه داد: اشکال دیگری که شاید مختص شرایط برخی کشورها باشد، کندی یا کیفیت ضعیف اینترنت، حتی عدم پوشش اینترنتی در برخی مناطق است و به این مسئله قطعی گاه و بیگاه برق را هم باید اضافه کرد که مشکلاتی را برای اساتید و دانشجویان ایجاد می کند.   
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه خیلی از مواردی که به عنوان نقاط ضعف یادگیری الکترونیک مطرح می شود، وقتی این نوع آموزش را در تقابل با آموزش حضوری قرار ندهند، اتفاقا مزیت هم هستند، گفت: یادگیری الکترونیک یادگیری همه مکانی و همه زمانی است یعنی دانشجو می تواند در هر ساعت و در مکانی که برایش مناسب بود و تمرکز بیشتری داشت، از محتواهای آموزشی استفاده کند که این مقوله در آموزش حضوری وجود ندارد.

اشتباه مطلق در آموزش آنلاین

اکبری مجد با بیان اینکه قاعدتا محتوا هم باید در اختیار دانشجو باشد، یادآور شد: این که گاهی دیده می شود کلاس های حضوری عینا به صورت آنلاین اجرا می شود و دانشجو اگر حاضر نشد دیگر محتوایی در اختیار ندارد روش اشتباهی بوده و ناشی از همان نگاه جایگزین کردن عین به عین آموزش حضوری و مجازی است. 
به گفته این استاد دانشگاه، دیگر مزیت یادیگری الکترونیک امکان تعامل ۲۴ ساعته دانشجویان با یکدیگر و یا استاد است و حتی می توان در یادگیری الکترونیک محتواهای متعددی تدوین شود و هر یادگیرنده از محتوای متناسب با شرایط و روحیات خودش استفاده کند.
عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه محقق اردبیلی افزود: در یادیگری الکترونیک لزومی ندارد که سرعت پیشرفت و مسیر پیشرفت همه یادگیرندگان مساوی باشد زیرا وقتی کل محتوا در اختیار یادگیرنده باشد، یک نفر مثلا ممکن است در دو ماه و دیگری در چهار ماه آن را تمام کند یا ترتیب مطالعه مطالب را خود یادگیرنده انتخاب کند.
اکبری مجد با اشاره به اینکه آن چیزی که در این ۱.۵ سال اجرا شد، به نظرم باعث کاهش کیفیت آموزش شد، اضافه کرد: در این مدت دانشگاه ها و مدارس به طور ناگهانی و بدون آن که زمینه و بسترسازی قبلی داشته باشند، به اجبار وارد فضای آموزش آنلاین شدند.
به گفته وی، اتفاقی که افتاد این بود که دقیقا همان روش ها و رویکرد آموزش حضوری در قالب آنلاین پیاده سازی شد که مطلقا اشتباه است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: مشکلات فنی مثل کمبود زیرساخت در دانشگاه ها و مدارس و  کیفیت اینترنت و گاهی قطعی برق هم مزید بر علت کاهش کیفیت آموزش شد لیکن اگر یادگیری الکترونیک به صورت درست پیاده شود و نگاه به آن اصلاح شود، در کنار آموزش حضوری اتفاقا می تواند باعث ارتقای نظام آموزشی هم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha