• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400052215508
  • خبرنگار : 50182

باید و نبایدهای بهداشتی در عزاداری‌های محرم

باید و نبایدهای بهداشتی در عزاداری‌های محرم

ایسنا/کرمانشاه کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با اشاره به استمرار شرایط کرونا در محرم امسال، گفت: نیاز است افراد در این شرایط بیش از هر زمان رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند.

بهمن خدادادیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شروع عزاداری های ماه محرم  و از طرفی استمرار بیماری کرونا در کشور و استان گفت: دراین شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری ها باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: امسال عزاداری های محرم باید صرفا در فضای باز بوده و برای هر نفر چهار متر مربع فضا در نظر گرفته شود.

این کارشناس بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین هیات ها باید در فضای بازی که در اختیار دارند با یک سوم ظرفیت فعالیت داشته باشند.

خدادادیان گفت: با توجه به شرایط کرونایی زمان برگزاری مراسم عزاداری باید حداکثر دو ساعت باشد.

وی افزود: سنج، طبل و زنجیر باید بصورت شخصی استفاده شود و در صورت استفاده مشترک حتما باید ابتدا گندزدایی شده و سپس به نفر بعدی داده شود.

خدادادیان بر استفاده از ماسک در طول عزاداری ها تاکید کرد و افزود: این استفاده مستمر از ماسک باید هم برای عزاداران و زنجیرزنان و هم برای مردم تماشاگر هیات ها باشد.

این کارشناس بهداشت با تاکید بر ممنوعیت برپایی موکب های پذیرایی گفت: امسال موکب های سلامت برپا می شود و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در آنها صورت می گیرد.

خدادادیان گفت: در خصوص توزیع نذورات هم صرفا نذورات خشک و خام باید توسط هیات ها توزیع شود.

وی افزود: هیات هایی هم که باید نذورات پخته و گرم داشته باشند باید این کار را تحت نظارت کارشناسان بهداشت انجام داده و در بسته بندی های بهداشتی و سربسته در خارج از هیات توزیع کنند.

این کارشناس بهداشت با اشاره به اوج گیری کرونای دلتا در استان گفت: این موج جدید حاصل مسافرت ها و برپایی مراسم عروسی در هفته های گذشته است و اگر مراقبت نکنیم در هفته آینده با اوج گیری شدید این موج مواجه خواهیم شد.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد هستند که واکسینه شده اند و این تصور به آنها دست داده که می توانند بدون ماسک تردد کنند، این درحالی است که واکسن تنها از شدت ابتلا به بیماری کم کرده و مانع ابتلای آن نیست و افراد باید رعایت پروتکل ها را داشته باشند.

خدادادیان گفت: این انتظار از هیات ها و مردم هست که حتما در مراسم عزاداری با رعایت پروتکل ها مانع افزایش بیش از پیش مبتلایان شوند.

وی افزود: محرم امسال 85 بازرس وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح هیات ها را بررسی می کنند و این انتظار هست که مردم هرگونه تخلف بهداشتی را به سامانه 190 گزارش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha