• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400052115286
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

فرماندار:

فضای دو قطبی حاکم عامل توسعه نیافتگی ورزقان است

فضای دو قطبی حاکم عامل توسعه نیافتگی ورزقان است

ایسنا/آذربایجان شرقی فرماندار ورزقان گفت: فضای دو قطبی حاکم، عامل عدم توسعه یافتگی این شهرستان است.

محمدباقر خانی روز پنجشنبه،۲۱مرداد ماه، در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان، ضمن گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار و تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: انتخابات ۲۸ خردادماه سال جاری با اتخاذ تدابیر مناسب به شکل کاملا آرام، سالم و قانونی برگزار شد که در این راستا از کلیه عوامل برگزاری تشکر و قدردانی می‌کنم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصدی اعتبارات عمرانی شهرستان در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته در مجموع از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۸۲۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان که بیشتر بخش راه روستایی را شامل می‌شود، اختصاص داده ‌شده است.

وی با اشاره فاصله ۱۳ درصدی شهرستان ورزقان در برخورداری از راه آسفالته روستایی از میانگین استانی، افزود: با جذب اعتبارات قابل‌ توجه، تمام تلاش خود را برای کاهش این اختلاف به کار گرفته‌ایم و در این راستا بهسازی و روکش آسفالت مسیر ورزقان – خاروانا حوالی گردنه گال با مشارکت مس سونگون و اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری اجرا خواهد شد.

خانی افزود: ۱۳ روستای شهرستان که اغلب در مناطق صعب‌العبور و جنگلی قرار دارند از نعمت گاز طبیعی بی‌بهره‌اند که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام گرفته، پروژه گازرسانی به این روستاها نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی با اشاره به وجود مشکل آب شرب در برخی نقاط شهرستان، گفت: به سبب کاهش منابع آبی ناشی از خشکسالی‌های اخیر این مشکلات به وجود آمده که برای رفع این مشکل پروژه بزرگ آب‌رسانی به ۶۵ روستای منطقه در دست اجرا است و به ‌زودی عملیات عمرانی احداث تصفیه‌ خانه این مجتمع آغاز می‌شود.

وی با اشاره به احداث ۱۹ سایت BTS جدید و ارتقای ۲۷ سایت دیگر به نسل سه و چهار اینترنت در شهرستان، گفت: در یک سال گذشته، اقدامات چشم‌گیری در حوزه ارتباطات مخابراتی و اینترنتی انجام گرفته که وضعیت برخورداری شهرستان را تا حد قابل‌توجهی افزایش داده ولی این به ‌منزله رفع تمامی مشکلات نیست و تلاش می‌کنیم تا پوشش تلفن و اینترنت همراه در شهرستان را به ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

فرماندار ورزقان انعقاد تفاهم‌نامه احداث ۳۶ باب مدرسه در مناطق آموزش‌ و پرورش ورزقان و خاروانا در طول یک سال گذشته اقدامی ماندگار و اثربخش دانست و خاطرنشان کرد: چهار باب از مدارس موضوع تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع مس ایران با سرعت بسیار قابل‌توجهی در دست اجرا است و سایر مدارس این تفاهم‌نامه به همراه تفاهم‌نامه احداث ۱۷ باب مدرسه با بنیاد علوی و خیران منطقه و استان  به‌زودی اجرایی خواهد شد.

وی آتش‌سوزی مناطق جنگلی و تخریب جنگل را یکی از چالش‌های مهم شهرستان ورزقان و دیگر شهرستان‌های ارسباران دانست و تصریح کرد: مقدمات لازم برای احداث سایت اطفای حریق جنگل و مرتع و مجتمع امداد کوهستان و هم‌چنین کاشت نهال برای احیای جنگل طی یک سال گذشته فراهم‌ شده بود که با تصویب در مجمع عمومی شرکت مس، این شرکت با مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال این دو امر را با مشارکت دستگاه‌های تخصصی در منطقه اجرا خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: اصحاب رسانه به‌ عنوان قشر آگاه جامعه، بهتر می‌دانند که وحدت، پرهیز از حواشی و خروج از دوقطبی موجود منطقه راه توسعه شهرستان است و در این مسیر می‌بایست باهدف تحقق منافع عموم جامعه، ایفای نقش ‌کنند.

خانی گفت: پروژه بزرگراه خواجه -ورزقان-خاروانا-نوردوز مرکز آذربایجان شرقی را از مسیر شهرستان ورزقان و بافاصله کمتر نسبت به سایر مسیرها به مرز نوردوز متصل می‌کند؛ لذا نگاه به این پروژه یک نگاه فرا منطقه‌ای است که می‌تواند شهرستان ورزقان را جهت مزیت‌های چون نزدیکی به مرکز استان، ظرفیت‌های بالقوه گردشگری، کشاورزی، دام‌پروری و معدنی به یک منطقه توسعه‌ یافته صنعتی و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده و این منطقه را در مسیر توسعه جهشی قرار دهد؛ هم‌چنین این پروژه به لحاظ پدافند غیرعامل و مسائل امنیتی نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی مجتمع سونگون را ظرفیتی بسیار مهم دانست و افزود: این مجتمع می‌تواند به‌ عنوان پیشران توسعه شهرستان، استان و حتی کشور نقش ایفا کرده و ارزش ‌افزوده قابل‌ توجهی را متوجه منطقه کند ولی متاسفانه به دلیل حواشی موجود طرح‌های توسعه این مجتمع که از ۱۵ سال پیش آغاز شده بسیار کند پیشرفته، گرچه حدود یک‌سوم از سرمایه‌گذاری طرح‌های توسعه در منطقه انجام گرفته ولی لازم است در راستای رونق تولید و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری اجرای این طرح‌ها با سرعت لازم از سر گرفته شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha