• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400051711841
  • خبرنگار : 71496

اعلام حالت فوق‌العاده در دارفور به دنبال درگیری مسلحانه/ سودان کمیته حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهد

اعلام حالت فوق‌العاده در دارفور به دنبال درگیری مسلحانه/ سودان کمیته حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهد

مسؤولان استان دارفور در شمال سودان در پی وقوع درگیری مسلحانه حالت فوق‌العاده اعلام کرده و تجهیزات نظامی را به این منطقه منتقل کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت "سودان تریبون"، مسؤولان استان دارفور شمالی در راستای پایان دادن به درگیری مسلحانه و خونینی که در تنش شدید میان قبایل منطقه شکل گرفته بود، حالت فوق‌العاده اعلام کردند.

در پی درگیری‌هایی میان برخی شبه‌نظامیان و گروهی از اعضای جنبش نیروهای آزادسازی سودان که گروه‌های عربی را به آغاز تیراندازی متهم می‌کنند، شکل گرفتند که در نتیجه آنها دستکم ۱۳ تن کشته و زخمی شدند.

کمیته امنیتی استان دارفور شمالی در بیانیه‌ای از تصمیم خود برای اعلام حالت فوق‌العاده در مناطق کولقی، قلاب و شهرک‌های مجاور آن و منع تجمع و فعالیت بدون اخذ مجوز خبر داد.

این کمیته تجهیزات نظامی را با ۴۵ دستگاه خودرو به مناطقی که در آنها درگیری وجود داشت، ارسال کرد، همچنین یک کمیته تحقیق به ریاست دادستانی کل تشکیل شد و نیروهایی که در زمره نیروهای مشترک نیستند، از مناطق درگیری خارج شدند.

مرکز هماهنگی قبایل شمال دارفور نیز از حاکمیت این استان خواست مجرمان را بازداشت کرده، آنها را به دادگاه تحویل داده و این جنبش‌ را از منطقه کولقی بیرون کند و تحقیقی بین‌المللی در این زمینه انجام شود.

این مرکز بار دیگر از ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع خواست برای حمایت از غیرنظامیان بی‌دفاع اقدام کنند.

استان دارفور شاهد درگیری‌های مستمری میان کشاورزان و دامداران است، اختلاف این دو بر سر زراعت در مسیرهای چرای این چوپانان و آتش زدن باقی مانده محصولات کشاورزی پس از فصل برداشت توسط مزرعه‌داران است که باعث از بین رفتن مراتع طبیعی می‌شود.

محمد حمدان دقلو، معاون اول شورای حاکمیتی سودان در نشست فوق‌العاده‌ای با حضور الهادی ادریس و الطاهر حجر، دو عضو شورای حاکمیتی سودان، منی ارکو مناوی، فرماندار منطقه دارفور، جبریل ابراهیم، وزیر دارایی و تمامی رهبران جنبش‌های مبارزه مسلحانه برای بررسی تحولات رخ داده در منطقه کولقی و مناطق استان دارفور شمالی، اعلام کرد که قصد دارد کمیته‌ای حقیقت‌یاب را برای تحقیق درباره اتفاقات رخ داده در دارفور به این منطقه اعزام کند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی شورای حاکمیتی سودان، در این نشست تصویب شد کمیته‌ای به ریاست عبد الرحیم حمدان، فرمانده دوم نیروهای واکنش سریع و نمایندگانی از نیروهای مسلح، پلیس، دستگاه امنیت، اطلاعات کل، دادستان کل و تمامی جنبش‌های مبارزه مسلحانه تشکیل شده و برای بررسی میدانی فورا به دارفور شمالی برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha