• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400051611184
  • خبرنگار : 71443

سفارت تهران در بلگراد: ایران همواره از ثبات و دریانوردی آزاد در خلیج فارس دفاع کرده است

سفارت تهران در بلگراد: ایران همواره از ثبات و دریانوردی آزاد در خلیج فارس دفاع کرده است

سفارت ایران در صربستان در پاسخ به ادعاها مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به کشتی مِرسِر استریت، تاکید کرد که این اتهامات بی‌اساس و مغرضانه بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره از دریانوردی آزاد و ایمن در منطقه دفاع کرده است.

به گزارش ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با انتشار بیانیه ای به ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی در صربستان درباره نقش ایران در حمله به نفتکش مِرسِر استریت پاسخ داد.

در این بیانیه آمده است: تقویت صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس همواره از مهم ترین اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. ایران به عنوان کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان همواره از کشتیرانی آزاد در این منطقه حمایت کرده است و تردد آزاد کشتی ها برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما  در عین حال، تمام اقدامات تروریستی و حمله  به کشتی های تجاری را محکوم می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی و آمریکا بدون ارائه دلایل روشن، درست و مستند جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در حمله به کشتی "مرسر استریت" کرده اند. این اتهامات فاقد پشتوانه اطلاعات معتبر و تحقیقات مستقل و مناسب است. بنابراین، ما این اتهام ها را رد می کنیم و نسبت به اقدامات ماجراجویانه، توسل به زور و یا تهدید به توسل به زور از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار می دهیم. ما به هر گونه حمله و تعرض به منافع ایران و اتباع جمهوری اسلامی ایران در هر نقطه پاسخ خواهیم داد.

سفارت ایران با تاکید بر این که اتهامات مطرح شده مبنی بر نقش ایران در حمله به مرسر استریت بی اساس، غیر واقعی و مغرضانه است، افزود: در جهان امروز بسیار آسان است که کسی یا کشوری دست به یک اقدام خرابکارانه بزند و کشور دیگری را برای آن مقصر جلوه دهد. رژیم صهیونیستی به ویژه از زمانیکه دولت بایدن رویکرد جدیدی را درخصوص ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشان داده، تلاش های زیادی را برای خرابکاری در این مسیر انجام داده است.

این بیانیه تصریح کرد که این اقدامات نوعی توطئه از سوی رژیم صهیونیستی برای تاثیر گذاری بر روند فعلی مذاکرات ایران و ١+٤ در وین است. بنابراین یکی از اهداف آنها تهریب مسیر مذاکرات هسته ای و تعاملات و همکاری های بین المللی، به ویژه پس از شروع به کار دولت جدید در ایران است. اسرائیلی ها بارها گفته و تاکید کرده اند که مانع از حصول توافق هسته ای جدید خواهند شد.

همچنین در این بیانیه آمده است: ما بارها اعلام کرده ایم که حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه ای از جهان موجب ناامنی و بی ثباتی در آنجا می شود. از زمان عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی و بحرین، تنش ها و بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان نیز افزایش یافته است.

سفارت کشورمان در بلگراد افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در منطقه و همچنین دریانوردی ایمن و آزاد همراه با امنیت دفاع کرده است. متاسفانه حضور کشورهای خارجی با تسلیحات و تحهیزات نظامی فراوان و نیروهای بسیار در منطقه نه تنها موجب برقراری امنیت نشده است، بلکه یکی از دلایل بی ثباتی در خلیج فارس و دریای عمان بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: جای تعجب است که چرا کشورهایی که ایران را به حملات تروریستی متهم می کنند، زمانی که اسرائیل اقدامات تروریستی همچنین ترور شهید فخری زاده یا حمله به تاسیسات نطنز انجام می دهد، هیچ موضعی اتخاذ نمی کنند؟ ایران در این میان، نهایت خویشتن داری را در پاسخ دادن به تعرضات و حملات به اهداف و منافع ایرانی از خود نشان داده است.

سفارت کشورمان در صربستان در بخش پایانی بیانیه خود تاکید کرد که باید بررسی شود چه کسی از این حادثه و در این مقطع، همزمان با مذاکرات هسته ای و شروع به کار دولت جدید در ایران سود می برد. بنابر این منطقی نیست که ایران در آستانه شروع به کار دولت جدید دست به چنین اقدامی زده باشد. این حادثه در آب های بین المللی رخ داده و جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال آن است که چه کسی آن را طراحی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha