• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400051610816
  • خبرنگار : 30054

نرخ روز گوشی را چه کسی تعیین می‌کند؟

نرخ روز گوشی را چه کسی تعیین می‌کند؟

بازار گوشی های هوشمند واقعا زمین دعوا و معرکه است، حالا وسط این دعوا چه کسی نرخ تعیین می‌کند؟

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام موبایل کمک، قیمت روز گوشی سامسونگ و آیفون تحت تاثیر طیف گسترده‌ای از عوامل و بازیگردانان بازار بالا و پایین می‌شود. این عوامل گاهی رقاص‌های خوش سیما و خیره‌کننده‌ای هستند مانند مارک‌های درخشان تجاری و گاهی کارگرانی عبوس و پرکار در پشت صحنه، مانند باتری‌های خستگی‌ناپذیری که هر روز بر ظرفیتشان افزوده می‌شود، ظرفیتی که خواسته‌ی عمیق ما مصرف‌کنندگان پرکار گوشی های هوشمند است. از دل برود هر آن که از دیده رود! این حکمت عامه، قانون بازار هم هست و طبیعتا مدت زمانی که هر گوشی بتواند جذابیت و در نتیجه حضور فعال خود را در بازار تضمین کند در بهای آن اثر دارد. حالا تصور کنید که این جذاب فریبنده که هر آپشن تازه‌ای را مانند فتنه‌ای نو به جان مردم می‌اندازد و آن‌ها را وسوسه می‌کند، چشم جهان را به خود خیره کند؛ آیا در قیمت آن تاثیر نمی‌گذارد؟ معلوم است که هرچه جهانی‌تر و محبوب‌تر باشی ناز و ادای بیشتری داری. عرصه‌ی گوشی های هوشمند و قیمت روز گوشی، عرصه‌ی رقابت سنگین امکانات است. امکاناتی که هر روزی بیشتر از دیروز جهان ما را به جلو برده و دست‌های ما را به عقب می‌راند. عرصه‌ای که بیشترین سود و زیان آن از انسان ‌هاست. انسان‌های هرروز پیشرفته‌تر 

شهرت و تازگی، همیشگی و همه‌جایی!

مارک و برند مهم‌ترین برگ برنده در قیمت‌گذاری است. شرکت‌هایی هستند که قبل از خیلی‌ها وارد این بازار شده‌اند و روح خود را در آن دمیده‌اند. سال‌ها کار و زمان و سرمایه هزینه کرده‌اند و شهرتی میان مصرف کنندگان به هم زده‌اند. حالا مصرف کنندگان چشم انتظار این برندها و محصولات جدیدشان هستند نه این که برند دنبال جذب مشتری باشد. البته برندهای حرفه‌ای همیشه سطح کار خود را بالا نگه می‌دارند تا مشتریان وفادار خود را حفظ کنند و گاهی هم دست به ریسک‌هایی می‌زنند تا مشتریانی را از رقبای خود بربایند. گاهی حتی مصرف کنندگان از ماه‌ها قبل عرضه‌ی یک محصول را پیش‌بینی می‌کنند و انتظار آن را می‌کشند. خب زمانی که یک برند می‌تواند چنین احساساتی را برانگیزد چرا از آزادی بیشتر خود برای قیمت‌گذاری و تعیین تب و تاب بازار استفاده نکند؟ در حالی که مارک‌ها و تولیدکنندگان جدید و محلی برای جذب مشتری، حتی در صورت ارائه‌ی امکانات برابر باید قیمت محصولات خود را پایین تعیین کنند.
عامل دیگری که در قیمت روز گوشی تاثیر گذار است، تازه بودن گوشی هوشمند است. دستگاهی که برای اولین بار در بازار عرضه می‌شود، هم ویژگی و قابلیت‌های برتری نسبت به محصولات موجود در بازار دارد و هم میل خریدارانی را وسوسه می‌کند که دوست دارند همیشه به روز باشند. بنابراین می‌توان گوشی نو را با قیمت بیشتری به فروش رساند و برای جذب قشر دیگری از خریداران قیمت محصولات قدیمی‌تر را کاهش داد. حجم سنگینی رقابت در زمین مهم‌ترین گجت زندگی امروز انسان ها را فراموش نکنیم!

فضای ذخیره‌سازی و دوربین، بازیگران اصلی این رقابت سنگین!

امروز دیگر ثبت و به اشتراک گذاشتن تصاویر از لحظات زندگی شخصی یا اجتماعی و یا طبیعت، به وسیله‌ی دوربین‌هایی که به واسطه‌ی گوشی‌های هوشمند در جیب همه یافت می‌شود، به یک تجربه‌ی جمعی تبدیل شده است. برندها سر قیمت و گوشی رقابت می‌کنند و خریداران سر عکس‌های بهتر و باکیفیت‌تر. بنابراین کیفیت وضوح تصاویر، که اغلب با مگاپیکسل بیان می‌شود، فاکتور مهمی برای مشتریان است و به راحتی حاضرند برای دوربین‌های بیشتر و بهتر، پول بدهند. کمپانی‌ها هم تا جایی که تکنولوژی روز اجازه بدهد این خواسته را برآورده می‌کنند.
اما امروز که گوشی‌ هوشمند در جیب هر کسی گنجینه‌ی شخصی او از عکس‌ها و فایل‌های شخصی و فیلم‌ها و سریال‌ها و موزیک‌های مورد علاقه‌ی اوست، ارزش و بهای هر گوشی در نگاه اول با حافظه‌ی موجود دستگاه سنجیده می‌شود. هرچه فضای ذخیره‌سازی که بر مبنای گیگابایت محاسبه می‌شود، بیشتر باشد برای خریداران خود کمتر پیام آزاردهنده‌ی پر شدن را ارسال می‌کند یا آن‌ها را مجبور به پاکسازی بخشی از داده‌های مهم خود می‌کند، بنابراین بهای بیشتری برای دستگاه خود به همراه خواهد داشت.

جهانی بودن خرج دارد!

بسیاری از گوشی‌های هوشمند، خارج از کشور و منطقه‌ای که تولید و خریداری می‌شوند کارآیی ندارند. برای افراد زیادی این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا آن‌ها سفر بین المللی ندارند یا به ندرت این کار را می‌کنند. اما افرادی که مرتب در سطح بین المللی سفر می‌کنند و رفت و آمد دارند، خرید گوشی هوشمندی را که در بسیاری از کشورها کار کند ضروری می‌دانند و طبعا این قابلیت هم باعث افزایش هزینه می‌شود.

منابع محدود برای تکنولوژی نامحدود!

هر زمانی که کمپانی‌ها بخواهند در سخت‌افزار گوشی خود دست به تغییری بزنند، به مواد تازه‌ای نیاز پیدا می‌شود، خرج ‌ها به هم می‌ریزد و هزینه‌ی کارکنان و مهندسی ساخت باید از نو طراحی شود و همه‌ی این‌ها در قیمت تمام‌شده‌ی محصول اثر دارد. مسئله‌ی دیگر اما دشواری تهیه‌ی قطعات مورد نیاز برای ساخت گوشی هوشمند است. از آن جایی که تعداد تولیدکنندگان گوشی افزایش یافته، رقابت بیشتری برای قطعات و مواد نادر شکل گرفته که قیمت آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
ارتقای هر مدل گوشی و دستیابی به ویژگی‌های تازه و مهیج و پیچیده به این آسانی‌ها که ما همیشه انتظارش را می‌کشیم، نیست! بلکه این اتفاق به معنای هزینه‌های بیشتر برای تحقیق و توسعه‌ی زیرساخت برای ایجاد آن ها است. فقط در سال ۲۰۱۷ شرکت سامسونگ ۱۲.۷ میلیارد دلار و اپل ۱۰ میلیارد دلار خرج تحقیق و توسعه کردند که اصلا رقم کمی نیست. این دو شرکت از پرخرج‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه‌ی تحقیق و توسعه هستند!

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha