• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400051208544
  • خبرنگار : 50448

«جهاد دانشگاهی» قطب آبزی‌پروری دریایی کشور می‌شود

«جهاد دانشگاهی» قطب آبزی‌پروری دریایی کشور می‌شود

ایسنا/بوشهر مدیر دفتر آبزی‌پروری دریایی جهاددانشگاهی گفت: در یک چشم انداز ۱۰ ساله، دفتر خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاد دانشگاهی این استان به قطب علمی و عملی آبزی‌پروری دریایی در کشور تبدیل خواهد شد.

احمدرضا کهن درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای آبزیان و همزمان کاهش قابل توجه میزان صید در نتیجه‌ی تخریب جمعیت‌های طبیعی، آبزی پروی به تامین کننده بخش عمده‌ای از منابع پروتئین مورد نیاز انسان بدل شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو (FAO)، در سال‌های اخیر میزان تولید آبزیان مختلف از طریق آبزی پروری از میزان آبزیان صید شده پیشی گرفته است. با توجه به این که بیش از ۷۰ درصد سطح کره زمین را دریاها و اقیانوس‌ها پوشانده‌اند، از این رو  به کارگیری این منابع آبی برای آبزی پروری مورد توجه روزافزون قرار گرفته‌اند.

مدیر مرکز تخصصی آبزی‌پروری دریایی جهاددانشگاهی تصریح کرد: از آنجا که در سال‌های اخیر رشد و توسعه صنعت آبزی پروی به ویژه گونه‌های دریایی به منظور تامین امنیت غذایی در دستور کار دولت قرار گرفته است، مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور شاهد افزایش سطوح تحت پرورش آبزیان دریایی بوده است.

کهن یادآور شد: سواحل جنوبی به منظور راه اندازی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان مختلف از جمله ماهی، میگو، جلبک و صدف‌های دریایی قابلیت بالایی دارند. با این وجود، فعالیت‌های آبزی پروری دریایی در کشور تنها به تکثیر و پرورش میگو محدود شده و در موارد دیگر از جمله ماهی، جلبک و صدف‌های دریایی هنوز فعالیتی به شکل جدی آغاز نشده است.

وی اضافه کرد: از میان این موارد، با توجه به اهمیت ماهی در سبد غذایی خانوار و بازار قابل توجه و رو به رشد آن در داخل و خارج از کشور، مراکزی جهت پرورش ماهیان دریایی در کشور ایجاد شده اند. از مهمترین حلقه‌های زنجیره تکثیر و پرورش ماهیان دریایی، تولید بچه ماهی و تامین غذای زنده برای بچه ماهی‌ها است.

این مقام مسئول عنوان کرد: به علت نبود دانش فنی تولید بچه ماهی در کشور این مراکز ناگزیر به واردات این محصول از کشورهای دیگر از جمله استرالیا و تایلند هستند و به دلیل افزایش تعداد مراکز پرورش دهنده ماهیان دریایی و نبود مرکزی جهت تولید بچه ماهی، نیاز به یک مرکز تکثیر گونه‌های دریایی به شدت احساس می‌شود.

کهن خاطرنشان  کرد: علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، به دلیل تغییرات اقلیمی از جمله گرمایش جهانی و خشکسالی‌های پیاپی، توجه بیشتر به منابعی که با اقلیم کشور سازگار هستند، اهمیت خود را نشان می‌دهند. از مهمترین منابع کشور که در سال‌های آینده می‌تواند دچار بحران شود، آب شیرین است. در نتیجه توجه به کارآفرینی و تامین منابع مورد نیاز کشور با کاهش مصرف آب شیرین یک مزیت و الزام به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: استان بوشهر با داشتن بیش از ۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با خلیج فارس، مکانی مستعد جهت توسعه طرح‌های آبزی پروی دریایی است. برای نیل به این هدف مراکز و ارگان‌های علمی و دانشگاهی و در راس آن‌ها جهاد دانشگاهی می‌تواند عامل پیش‌برنده باشد.

مدیر مرکز آبزی‌پروری دریایی جهاددانشگاهی یاداور شد: با توجه به اهمیت و لزوم توسعه آبزی پروری دریایی در کشور، مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاد دانشگاهی استان بوشهر در حال حاضر طرح کسب دانش فنی و تولید بچه ماهی سی باس جهت پرورش در قفس را در درست اجرا دارد.

کهن گفت: در این طرح تمامی حلقه‌های زنجیره تکثیر و پرورش ماهیان دریایی به ویژه ماهی سی باس آسیایی به عنوان مهمترین گونه ماهی پرورشی دریایی کشور، تکمیل می‌شود. در حال حاضر بخش‌های زیادی از زنجیره تکثیر مصنوعی ماهی سی باس از جمله مراحل مختلف پرورش لاروی و تولید غذای زنده با موفقیت به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: خروجی این طرح تولید ۵ میلیون قطعه بچه ماهی سی باس در سال است که می‌تواند بخش عمده نیاز کشور را تامین کرده و از خروج ارز جلوگیری کند. علاوه بر این به دلیل قیمت مناسب‌تر بچه ماهی تولید داخل در مقایس با نمونه وارداتی و در نتیجه توجیه پذیری اقتصادی بیشتر طرح‌های پرورش ماهیان دریایی، می‌توان شاهد توسعه این صنعت در کشور بود.

مدیر مرکز آبزی‌پروری دریایی جهاددانشگاهی اظهار کرد: پس از رفع نیاز صنعت پرورش ماهیان دریایی به بچه ماهی با کیفیت و با قیمت مناسب، گام‌های بعدی این مرکز خدمات تخصصی تکمیل سایر حلقه‌های زنجیره تکثیر و پرورش آبزیان دریایی در کشور خواهد بود. با توجه به مشکلات پیش آمده در سالیان گذشته در تامین نهاده‌های دامی جهت تولید خوراک آبزیان پرورشی، تولید خوراک آبزیان دیگر برنامه مهم این دفتر در ادامه راه خواهد بود.

کهن بیان کرد: مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاد دانشگاهی علاوه بر ماهیان دریایی، در حوزه تکثیر و پرورش سایر گونه‌های آبزیان اقتصادی مورد توجه در جهان نیز فعالیت خواهد کرد و به دنبال تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس است.

وی تاکید کرد: بهره برداری از گونه‌های مختلف بی مهرگان از جمله انواع سخت پوستان و دوکفه ای‌ها و همچنین جلبک‌های دریایی شامل ریزجلبک‌ها و ماکروجلبک‌ها در برنامه بلند مدت این دفتر قرار دارد.

مدیر مرکز آبزی‌پروری دریایی جهاددانشگاهی اضافه کرد: دیگر حوزه فعالیت این مرکز در آینده، ارتباط صنعت آبزی پرورری دریایی کشور با مراکز علمی و دانشگاهی است. بدین منظور علاوه بر پژوهش‌های علمی که در این دفتر خدمات تخصصی انجام می‌پذیرد، به تجاری سازی نتایج فعالیت‌های علمی مراکز علمی داخلی و خارجی به منظور به کارگیری در صنعت آبزی پروری دریایی کشور نیز کمک خواهد شد.

کهن تاکید کرد که در یک چشم انداز ۱۰ ساله، مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری دریایی جهاد دانشگاهی استان بوشهر به قطب علمی و عملی آبزی پروری دریایی در کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha