• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400050604169
  • خبرنگار : 50325

تقاضای مجدد سادات از مردم؛ امسال هم خواهشا 8 صبح درب خانه ما را نزنید!

تقاضای مجدد سادات از مردم؛ امسال هم خواهشا 8 صبح درب خانه ما را نزنید!

ایسنا/قم این سید قمی اظهارکرد: باور کنید هنوز هم هستند کسانی که اصرار دارند این سنت را ترک نکنید! راستش می گویند که همین الان همه جا باز است و از شهربازی و باشگاه های ورزشی و اماکن مختلف، چرا خانه شما باید بسته باشد؟ واقعا نمی توانیم پاسخ قانع کننده ای به این دوستان بدهیم. 

همیشه در روز عید غدیر در قم ولوله ای است. از ابتدایی ترین ساعت صبح مردم قم بر اساس یک سنت و دیرینه شال و کلاه کرده و برای شادباش عید مبارک و عزیز غدیر خم خود را به منزل سادات می رسانند. 

این رسم فقط برای بزرگترها نیست، کودکان و نوجوانان پر مخاطب ترین گروه سنی این جریان بودند زیرا گروه گروه درقالب خانوادگی یا دوستانه به منزل سادات رفته و ضمن تبریک این روز از شیرینی جات و میوه و پذیرایی های سادات بهره می بردند و مختصری عیدی هم دریافت می کردند و منزل بعدی هم به همچنین.

این خاطرات شیرین باعث می شود که بسیاری از مردم به یاد گذشته همیشه سعی کنند این عید را با حضور در خانه حداقل ۷ سید جشن بگیرند. مساله بسیاری مهمی که تصور می شود که اگر در این روز منزل ۷ سید حضور پیدا نکنند بخشی از اعمال این روز را به جا نیاورده اند. بسیاری از مردم قم بر این سنت اصرار دارند و حتی سال گذشته هم که این مراسم به دلیل کرونا لغو شده بود باز هم موارد معدودی رصد شد که عده ای به این مساله توجه نکردند که البته تعداد آنها بسیار کم بود.

سید حسن حسینی در این خصوص به ما گفت: یکی از رسوم بسیار زیبایی که ما سادات نیز به آن عادت و افتخار میکنیم، پذیرایی از مردمی است که به عشق و اراداتی که به خاندان آل الله دارند سادات را غرق در محبت و لطف می کنند. هرساله تمام فرزندان بزرگ فامیل از هرجایی که هستند خود را به قم می رسانند تا کمک حال پدر باشند و از مردم پذیرایی کنند.

وی افزود: سال گذشته اما این مراسم به دلیل کرونا از سوی مردم و ما سادات به شکل دیگری برگزار شد و بیشتر مردم تلفنی این روز را به ما تبریک می گفتند ولی جالب است امسال با اصرار بسیاری برای سفره داری مجدد مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: شاید بیش از ۱۰نفر از دوستان به ما گفتند امسال سفره داری میکنید؟ واقعا تعجب آور بود که هنوز تصور می کنیم که کرونا با کسی شوخی دارد. واقعا کرونا با احدی شوخی ندارد واگر قرار باشد کسی را درگیر کند هیچ کسی جز خدا نمی تواند به داد او برسد. حال در این شرایط واقعا به هیچ وجه روا نیست که کسی چنین کاری کند زیرا عصیان جدی از امر خداوند است.

سید مجتبی ساداتی نیز در گفت وگو با ایسنا با ذکر این مطلب که امسال نیز مثل سال گذشته هیچ مراسمی در منزل ایشان برگزار نمی شود گفت: سالهای پیش به شکل معمول بیش از پانصد نفر مهمان داشتیم ولی سال گذشته به امر پدر و ملاحضاتی که وجود داشت درب خانه بسته شد و از حضورمردم ارادتمند به اهل بیت (ع) محروم شدیم.

وی اظهارکرد: باور کنید خیلی جاها حریف مردم نمی شویم. از صبح ساعت ۸ درب خانه ما را می زنند و تلفن پشت تلفن که چرا این سنت را خراب کردید؟ ماسک بزنید و ضدعفونی کننده بدهید ولی واقعا آیا می توان تضمین داد که برای یک امر مستحب جان کسی به خطر نمی افتد؟ قطعا خیر! 

وی گفت: باور کنید هنوز هم هستند کسانی که اصرار دارند این سنت را ترک نکنید! راستش می گویند که همین الان همه جا باز است و از شهربازی و باشگاه های ورزشی و اماکن مختلف، چرا خانه شما باید بسته باشد؟ واقعا نمی توانیم پاسخ قانع کننده ای به این دوستان بدهیم. 

این سخنان گفته ساداتی است که از اصرار عده ای معدود متعجب شده اند ولی اگر در کوچه و پس کوچه های قم سری بزنید بازهم مسایلی هست که بتوان افسوس خورد. سال گذشته اکثر سادات قم به هیچ عنوان اجازه چنین مراسمی را ندادند و امیدواریم امسال نیز همین رویه طی شود تا سال های بعد که امیدواریم با ریشه کن شدن این بیماری شاهد حضور گسترده مردم در این آیین زیبای شیعی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha