• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400050604089
  • خبرنگار : 30054

نحوه بوت کردن لپ تاپ لنوو

نحوه بوت کردن لپ تاپ لنوو

ممکن است بلافاصله بعد از خرید لپ تاپ لنوو یا پس از مدتی استفاده، نیاز داشته باشید که سیستم عامل لپ تاپ خود را عوض کنید یا اینکه سیستم عامل به هر دلیلی بالا نیاید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مقداد آی تی، برای این کار باید با رفتن به منوی بوت لپ تاپ لنوو آن را از روی یک فلش یا یک CD بوت کنید. اما بوت کردن به چه معنی است و نحوه بوت کردن لپ تاپ لنوو چگونه است؟ در ادامه می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

چند سالی است که با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت لپ تاپ خیلی بالا رفته است و خرید لپ تاپ لنوو افزایش یافته است زیرا این برند، لپ تاپ‌های اقتصادی نیز تولید می‌کند که قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با قیمت لپ تاپ ایسوس، لپ تاپ اچ پی، لپ تاپ دل، لپ تاپ سامسونگ، مک بوک و دیگر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار دارد.

بوت شدن سیستم به چه معنی است؟

وقتی یک کامپیوتر را روشن می کنید، یک عملیات به صورت خودکار انجام می‌شود که بوت شدن (booting) نام دارد. در این عملیات، کامپیوتر تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای سیستم را بررسی و تمامی فایل‌هایی را که برای بالا آمدن سیستم ضروری هستند، بارگذاری می‌کند.

در واقع، منظور از بوت شدن یک کامپیوتر، فرآیندی است که سبب اجرای سیستم عامل و آماده شدن کامپیوتر برای استفاده می‌شود.

وقتی دکمه‌ی پاور کامپیوتر را فشار می‌دهید، منبع تغذیه به مادربرد برق‌رسانی می‌کند و قطعات کامپیوتر شروع به کار می‌کنند.

مرحله‌ی بعدی فرآیند بوت شدن، بایوس (BIOS) یا EFI نامیده می‌شود. اگر در این مرحله کار خاصی انجام ندهید و اجازه دهید که روند بوت شدن کامپیوتر به صورت اتوماتیک ادامه پیدا کند، کامپیوتر از این مرحله نیز عبور می‌کند و در نهایت سیستم عامل، بالا می‌آید.

دو نوع فرآیند بوت کردن وجود دارد:

· بوت کردن سخت‌افزاری یا بوت سرد: با فشار دادن دکمه‌ی پاور، بوت شدن کامپیوتر شروع می‌شود.

· بوت کردن نرم‌افزاری یا بوت گرم: ری‌استارت کردن کامپیوتر

منظور از بوت کردن از روی یک فلش یا CD چیست؟

این امکان وجود دارد که از یک حافظه‌ی خارجی مثل یک CD، DVD یا فلش، برای بوت کردن کامپیوتر استفاده کرد. در این روش، کامپیوتر فایل‌هایی که روی حافظه‌ی خارجی قرار دارد را می‌خواند و از روی آن‌ها بوت می‌شود.

البته حافظه‌ی خارجی باید قابل بوت کردن باشد. همه‌ی CDها یا DVDها قابل بوت کردن نیستند. CDها یا DVD هایی که سیستم عامل آماده‌ی نصب روی آن‌ها قرار دارد، قابل بوت کردن هستند. گاهی اوقات ممکن است بخواهید کامپیوتر را از روی یک فلش بوت کنید. برای این کار، ابتدا باید فلش را با استفاده از یک نرم‌افزار، قابل بوت کردن کنید.

نحوه بوت کردن لپ تاپ لنوو

حالا که با فرآیند بوت کردن آشنا شدید، می‌خواهیم در رابطه با نحوه‌ی بوت کردن لپ تاپ لنوو برای شما صحبت کنیم. ممکن است بعد از خرید لپ تاپ لنوو بخواهید سیستم عامل آن را عوض کنید. برای این کار باید بتوانید ابتدا لپ تاپ را بوت کنید. همچنین اگر با مشکلاتی مثل بالا نیامدن سیستم عامل مواجه شوید، باید کامپیوتر خود را بوت کنید.

در هنگام روشن شدن یک لپ تاپ می‌توانید با فشار دادن دکمه‌های مشخصی، وارد منوی بوت کردن آن شوید. نحوه‌ی ورود به این منو، در کامپیوترهای مختلف با هم دیگر تفاوت دارد. حتی در بعضی از برندهای لپ تاپ، دکمه‌ی دسترسی به منوی بوت، در مدل‌های مختلف با هم دیگر فرق دارد. برای مثال در لپ تاپ اچ پی این دکمه می‌تواند Esc، F۱۰ یا F۱۱ باشد.

حالا فرض کنید در هنگام خرید لپ تاپ لنوو می‌خواهید سیستم عامل آن را عوض کنید. برای این کار باید به منوی بوت دسترسی داشته باشید و برای دسترسی به این منو در لپ تاپ لنوو، دو راه دارید:

۱- استفاده از دکمه‌ی Novo

برای ورود به منوی بوت از طریق دکمه‌ی Novo باید لپ تاپ شما خاموش باشد. سپس دکمه‌ی Novo را که فقط در لپ تاپ‌های لنوو دیده می‌شود، فشار دهید و نگه دارید تا منوی بوت برای شما باز شود. سپس با استفاده از دکمه‌های جهت، می‌توانید به بخش‌های مختلف منوی بوت بروید. این منو، چهار گزینه‌ی اصلی دارد:

· Normal Startup: با انتخاب این گزینه، لپ تاپ لنوو، به صورت طبیعی و مثل همیشه بوت می‌کند و سیستم عامل بالا می‌آید.

· BIOS Setup (خلاصه شده‌ی عبارت Basic Input/Output System) یا تنظیمات بایوس: بر تنظیمات نحوه‌ی عملکرد سخت‌افزارهای لپ تاپ خود می‌توانید وارد تنظیمات بایوس شوید.

· Booting Menu یا منوی بوت

· System recovery یا بازیابی سیستم که وقتی لپ تاپ شما به مشکلی بر می‌خورد می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر مدتی پس از خرید لپ تاپ لنوو به هر دلیلی با فشار دادن دکمه‌ی پاور، لپ تاپ روشن نشود یا سیستم عامل بالا نیاید می‌توانید فشار دادن دکمه‌ی Novo و انتخاب گزینه‌ی Normal Startup را نیز امتحان کنید.

۲- استفاده از دکمه‌ی منوی بوت در لنوو

همانطور که در بالا گفتیم، دکمه‌ی منوی بوت در لپ تاپ‌های مختلف با هم دیگر متفاوت است. در این روش باید بلافاصله بعد از فشار دادن دکمه‌ی پاور کامپیوتر در حالت خاموش و پیش از شروع فرآیند بوت کردن، دکمه‌ی F۱۲ یا دکمه‌ی (F۱۲+Fn) را پشت سر هم چند بار فشار دهید تا وارد منوی بوت شوید.

اگر لپ تاپ لنوو بوت نشود باید چکار کنیم؟

ممکن است اولین بار پس از خرید لپ تاپ لنوو یا مدتی پس از استفاده از آن، زمانی که می‌خواهید لپ تاپ را روشن کنید، با خطای BOOTMGR is missing مواجه شوید. در این حال دو گزینه دارید:

· استفاده از یک حافظه‌ی خارجی قابل بوت کردن مثل USB فلش، CD یا DVD

· استفاده از یک درایو ریکاوری روی USB فلش

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha