«راهآهن ایران» در چهل و چهارمین اجلاس یونسکو که به صورت مجازی در چین در حال برگزاری است، به عنوان بیست و پنجمین اثر جهانی شده ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید. بهرهبرداری کامل از راهآهن سراسری ایران، در سال ۱۳۱۴ آغاز شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در مرداد ۱۳۱۴ لایحهای برای تشکیل مؤسسه راهآهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر ۱۳۱۴ «نگاهداری و بهکارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمانهای فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه» را بهعهده بگیرد.
برای ثبت جهانی مسیر راهآهن سراسری شمال - جنوب ایران در یونسکو، آن به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی تقسیم شد و ۸۹ ایستگاه منتخب نیز بدلیل اهمیت ارزشهای تاریخی و کارکردی مطالعه و مستندنگاری شد. این مسیر از بندر ترکمن در شمالیترین نقطه آن آغاز و به بندر امامخمینی در جنوبیترین نقطه منتهی میشود و در میانه راه از ایستگاههای مهمی همچون قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور میکند.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
-لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
-«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
نظرات