• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400040704539
  • خبرنگار : 71592

بالا گرفتن تنش در روابط ورشو-تل‌آویو

اسرائیل، سفیر لهستان و لهستان کاردار اسرائیل را احضار کرد

اسرائیل، سفیر لهستان و لهستان کاردار اسرائیل را احضار کرد

وزارت‌های خارجه رژیم صهیونیستی و لهستان در پی تنش در روابط دو طرف، دیپلمات‌های یکدیگر را احضار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما،  در اعتراض به قوانین لهستان که مانع از استرداد اموال یا اعطای غرامت به بازماندگان هولوکاست می‌شود، رژیم صهیونیستی یکشنبه سفیر ورشو را احضار کرد.

پارلمان لهستان اخیرا پیش نویس لایحه‌ای را به تصویب رساند که قانون محدودسازی مطالباتی برای استرداد اموال است. مطابق این قانون، ادعاها و شکایات مربوط به استرداد اموال و املاکی که طی جنگ جهانی به تصرف نازی‌ها درآمدند و طی ۳۰ سال گذشته به نتیجه‌ای نرسیده متوقف و بایگانی خواهد شد. همچنین هرگونه فرجام خواهی احکامی که طی ۳۰ سال گذشته صادر شده‌اند نیز ممنوع اعلام شده است؛ اقدامی که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی آن را "لکه ننگ" خواند.

در همین راستا، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، الون بار، رئیس اداره سیاسی استراتژیک در این وزارتخانه مارک ماگیروفسکی، سفیر لهستان در اراضی اشغالی را احضار کرد.

در این بیانیه آمده است که بار، ناامیدی رژیم صهیونیستی از قانونی که هفته گذشته در پارلمان لهستان تصویب شد، ابراز کرد. قانونی که می‌تواند تا ۹۰ درصد درخواست‌های بازماندگان هولوکاست را در مورد استرداد اموالشان تحت تاثیر قرار دهد.

وی به سفیر لهستان تاکید کرد، "قانون مالکیت" روابط دو طرف را تحت الشعاع قرار خواهد داد و لهستان هنوز زمان دارد تصمیماتی که بیانگر بی‌اعتنایی این کشور به تعهداتش است را کنار بگذارد.

از سوی دیگر، پاول جابلونسکی، معاون وزیر خارجه لهستان اعلام کرد، این وزارتخانه کاردار رژیم صهیونیستی در ورشو را احضار کرد.

وی افزود، لهستان می‌خواهد مسائل درمورد این قانون به حالت طبیعی خود بازگردد. این کشور محتوای قانون مالکیت را تشریح خواهد کرد.

جابلونسکی گفت: فکر می‌کنیم آنچه با آن روبرو هستیم وضعیتی است که برخی از سیاستمداران اسرائیلی برای اهداف سیاسی داخلی از آن سوء استفاده می‌کنند.

مالکان سابق و فرزندان آنها برای گرفتن غرامت از لهستان از زمان سقوط کمونیسم در سال ۱۹۸۹ در حال مبارزه هستند.

در جریان اشغال لهستان توسط آلمان نازی بین سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۵ در جریان جنگ جهانی دوم شش میلیون لهستانی کشته شدند که نیمی از آنها یهودی بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha