علیرضا صلواتی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت توجه به اجرای شبکه سراسری قطار برقی در جای جای مختلف کشور، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، توجه به توسعه شبکه سراسری ریلی در کشور بوده و راهآهن اصفهان – اهواز به عنوان یکی از مهمترین پروژههای کشور به شمار میرود.
وی با بیان اینکه این پروژه با بیش از سه دهه توقف، یکی از دغدغههای مهم مردم استانهای مرکزی و جنوبی کشور برای اجرا به شمار میرفت، ادامه داد: با پیگیریهای انجام شده طی یک سال گذشته، فرایندهای اجرایی و مطالعاتی پروژه طی شد و در حال حاضر این پروژه در مسیر اجرایی قرار گرفته است.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان گفت: براساس برنامهریزی انجام شده، به زودی این پروژه با انتخاب پیمانکار و امضای قرارداد از سمت اهواز به سمت رامهرمز به طول ۵۰ کیلومتر ساخته خواهد شد.
صلواتی درباره اهمیت اجرای این پروژه، توضیح داد: با توجه به حجم قرارداد این پروژه و رقم مالی پیشبینی شده برای اجرای آن، روشهای مختلف تأمین مالی برای این پروژه برای نخستین بار در کشور، مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر سه روش مجزای تأمین مالی خارجی و داخلی، مد نظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: براساس مطالعات، برای اجرای این ابرپروژه مهم ملی، بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده و در صورت اجرا، نقش مهمی در اتصال جنوب کشور به مرکز کشور، تسریع در حمل و نقل مسافر و بار و بهبود شرایط کیفی شبکه ریلی کشور ایفا خواهد کرد.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان درباره جزئیات این پروژه، افزود: این پروژه به طول ۵۰۴ کیلومتر دارای نزدیک به ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۵ کیلومتر پل خواهد بود و ۸ ایستگاه درجه دو و ۱۵ ایستگاه درجه سه را در خود خواهد داشت.
صلواتی با اشاره به سرعت اجرای این طرح، گفت: این قطار برقی در بخش بار با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغههای این مجری، تکمیل این پروژه بر زمین مانده بود، گفت: تلاش ما این است که هرچه سریع تر زمینه تکمیل این پروژه را فراهم کرده و با توجه به تأثیر آن در بهبود شرایط جابجایی مسافر و بار و دغدغههای موجود، باید این اتفاق اجرایی شود.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان درباره جزئیات قراردادی پروژه نیز توضیح داد: بر اساس قرارداد ابرپروژه راهآهن اصفهان- اهواز، مقرر است که در صورت تأمین مناسب مالی، این طرح در زمانی بالغ بر پنج سال عملیاتی شود.
صلواتی با بیان مهمترین مزیتهای این طرح، گفت: جذب ریلی عمده بار و مسافر جادهای محورهای ترابری زمینی منطقه جنوب غرب کشور، تقویت ارتباط استراتژیک شمال جنوب کشور و کاهش تقاضای حمل ریلی محور درود اندیمشک، ارتقای ایمنی و کاهش سوانح جادهای منطقه با کاهش تردد ناوگان سنگین بارهای فولاد از جمله مزیتهای این پروژه به شمار میرود.
وی با بیان اینکه این پروژه زمینه توسعه اقتصادی منطقه و افزایش اشتغال و رفاه اهالی و ارتباطات جادهای منطقه را فراهم میکند، افزود: توسعه صنعت فولاد با حمل ارزان و سریع سنگ آهن بین معادن و کارخانجات فولاد، کاهش قابل توجه مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوای منطقه به همراه ارتقای شاخصهای اقتصادی و زیربنایی منطقه و کشور از جمله دیگر مزیتهای پروژه است.
انتهای پیام
نظرات