به گزارش ایسنا بنابر اعلام وب سایت استاد سلام، تقریبا همه در سایت استادسلام هم عضو بودند و دغدغه های مختلف رو درباره کلاس آنلاین مطرح می کردند، تنها یک معلم بود که رضایت کامل از بازدهی دانشجویانش در کلاسهای آنلاین داشت. او تجربیات رضایتبخش خود را اینگونه با دوستانش به اشتراک گذاشت.
اولین نکته: سخت نگیرید
من روشهای زیادی را برای تسلط خود به کلاس آنلاین امتحان کردم. از شما می خواهم که این کار را ساده بگیرید! این سادگی به این معنی است که از دادن اطلاعات غیر ضروری و زائد پرهیز کنید و تمرکزتان را فقط برای تدریس متن اصلی درس بگذارید. هر چیز اضافی می تواند باعث حواسپرتی دانشآموزان شود و احتمال عدم تمرکز آنها را افزایش دهد.
نکته دوم: یک بار تکرار کافی نیست
مغز انسان عضوی با قدرت باورنکردنی است که قادر به یادآوری و ساخت شاهکارهای شگفتانگیز است. اما در زندگی روزمره ما، این مغز با انواع و اقسام اطلاعات و جاذبه های بصری و شنیداری مواجه است که هر یک به نوعی جلب توجه می کند.
بنابراین، برای کمک به بهره وری دانش آموزان و همینطور اطمینان از یادگیری دقیق مفاهیم مورد نظر، لازم است حداقل 3 بار تمرین و تکرار داشته باشید. بله! موارد را 3 بار تکرار کنید اما نه به یک روش!
برای اینکه ببینید این فرآیند چقدر خوب کار می کند، مهم است که در ابزارهای انتخابیتان دقت کنید و تنوع لازم را داشته باشید
· مثلا متنی مرتبط با موضوع برای مطالعه دانش آموزان آماده کنید
· از آنها بخواهید هر کدام نظرشان را درباره موضوع درس بیان کنند
· سوالات کوتاهی را فقط به جهت یادآوری مطالب طراحی کنید
نکته سوم: کوتاهش کنید!
حتما برایتان پیش آمده که دقیقا آن لحظاتی که شما به اوج تدریس خود رسیده اید، یکی از مخاطبان خمیازه می کشد و ناگهان متوجه بی حوصلگی بقیه می شوید. نه! نگران نباشید، درس شما خسته کننده نیست فقط مدت زمان تدریستان درست مدیریت نشده است.
این مشکل یک راه کار آسان دارد: کوتاهش کنید! هنگام تولید محتوای تدریستان، آن را به بخشهایی تقسیم کنید که طول آنها بیش از 10 دقیقه نباشد. در بین این بخشها، می توانید استراحت های کوتاه داشته باشید.
البته بهترین راهکار برای جلوگیری از طولانی شدن مباحث و دورهها، برنامه ریزی قبلی است. با این کار، هم زمان برای مرور محتواها فراهم می شود، هم اطمینان حاصل می کنید که تقسیمبندی بخشهای مختلف به انتقال مطلب لطمه وارد نمی کند.
نکته چهارم: خلاقیت داشته باشید
یکی از رایج ترین سوالاتی که از من به عنوان یک معلم خصوصی زبان میپرسند این است که "ابتکارات دورههای خودتان را از کجا می آورید؟"
و پاسخ ساده من این است: "بپرسید!".
جستجو برای پیدا کردن بهترین راه تدریس، هرگز بد نیست. از مدیریت بپرسید، از دوستان و حتی از خود دانش آموزان. از آنها بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند و چگونه می توانند بهترین تعامل را در کلاسهای آنلاین داشته باشند. آنها دقیقاً آنچه را که نیاز دارید، به شما می گویند و حداقل 50٪ از راه را به شما نشان می دهند.
نکته پنجم: با دانش آموزان غریبه نباشید
همه ما در این امر مقصر هستیم، من خودم نیز شامل این امر هستم. ما محتوایی ایجاد می کنیم که به نظر خودمان بسیار عالی می رسد!
اما مسئله اینجاست، ما محتوا را برای خود ایجاد نمی کنیم، بلکه آن را برای دیگران ایجاد می کنیم. بنابراین، اینجا برخی از سوالات مهمی که قبل از تهیه محتوا باید از خودمان بپرسیم را آورده ام:
· سطح تحصیلات مخاطبان ما چقدر است؟
· نقش / شغل آنها چیست؟
· ارتباط آنها با فناوری چگونه است؟
· چه نوع یادگیری ممکن است بیشتر مورد پسند آنها باشد؟
نکته ششم: خودتان را دست کم نگیرید
دقیقا زمانی که تصمیم به برگزاری کلاسهای آنلاین گرفتم، دائما نگران این بودم که اطلاعات کامپیوتری من به اندازه کافی نیست و همین نگرانی من را به عقب هل می داد.
به مرور و با تحقیق زیادی که در این باره داشتم، به این نتیجه رسیدم که شما برای تدریس یک کلاس آموزش مجازی نیاز به هیچگونه مهارت عجیبی در استفاده از نرم افزارها ندارید.
سایتهای مختلفی در سراسر دنیا فضای لازم برای تدریس آنلاین را به راحتی در اختیار شما می گذارند. در ایران هم سایت استادسلام سالهاست پیشتاز این حوزه است. کافیست در این سایت ثبت نام کنید و با داشتن اینترنت مناسب تدریس خودتان را به دانش آموزانی از سراسر ایران آغاز کنید
و توصیه آخر: از نو شروع کنید
من بارها و بارها این اشتباهات را تکرار کردم تا توانستم به مسیرهای درست تدریس آنلاین پی ببرم و در قالب نکات بالا به شما ارائه دهم. با رعایت این نکات در وقت صرفه جویی کنید ، با دانش آموزان همراه باشید و بهترین نتایج را از عملکردتان کسب کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات