ارسلان شکری در گفت و گو با ایسنا بااشاره به میزان تردد در این مرزها و تاثیرشیوع کرونا در تردد تصریح کرد: میزان تردد مسافر قبل از شیوع کرونا سالانه از مجموع ۵ مرز رسمی استان بالغ بر ۵.۵ میلیون نفر بود که بیشترین تردد حدود ۱.۶ میلیون نفر از مرز بازرگان و از مرزهای رازی به طور متوسط ۱.۲ میلیون نفر، از پایانه مرزی سرو یکمیلیون نفر، ۱.۴ میلیون نفر از پایانه مرزی تمرچین و ۶۰۰ هزار نفر از پایانه مرزی پلدشت تردد داشتند که به علت شیوع ویروس کرونا و انسداد مرزهای زمینی تقریبا این میزان به صفر رسیده و سفر زمینی از مرزها هم اکنون در حد اتباع طرفین واقامت دائم با رعایت و ملاحظات پروتکل های بهداشتی طرفین است، بخش حمل ونقل کالا توقف چندانی نداشته است.
وی یادآور شد: استانداردهای میزان تردد ناوگان باری در مرزهای استان در سال گذشته برابر با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کامیون بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد کاهش داشته است و همچنین تردد ناوگان مسافری ۱۰۰ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ۵ پایانه مرز فعال به ۹۶۷ کیلومتر طول مرز با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان است،اظهار کرد: این استان از طریق سه پایانه رسمی بازرگان در ماکو، رازی در خوی، سرو در ارومیه با کشور ترکیه هم مرز بوده و از طریق پایانه مرزی پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان هم مرز و همچنین از طریق مرز رسمی تمرچین با اقلیم کردستان عراق همسایه و هم مرز است.
وی بابیان اینکه مرز بازرگان در آذربایجان غربی بزرگترین و قدیمی ترین مرز زمینی کشور است که عبور ۱۰ تا ۱۵ درصد از ترانزیت زمینی کل کشور و بالغ بر ۲۶ درصد از صادرات زمینی و همچنین ۶۵ درصد از واردات زمینی غیر نفتی از این مرز انجام می گیرد، افزود: این مرز مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بین المللی شرق و غرب، کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد.
شکری توقف های طولانی، کندی و تاخیر در عبور از دروازه های ورودی کشورها را از چالش های پایانه های مرزی دانست و گفت: ضروری است حدالمقدور مرزها را سبک و چابک کنیم، حضور نهادها و ادارات متعدد در صفر مرزی باعث سنگین شدن حرکت و فرآیندهای مرزی شده و لازم است که سیستم های هوشمند و مکانیزه، جایگزین سیستم های فعلی شوند و هکتارها زمین زیر اشغال بنا و ساخت و ساز درنیاید و ظرفیت تبادل نیز افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در راستای کاهش اثرات این چالش ها مدیریت واحد و یکپارچه مرزی می تواند یک راه حل مطلوب باشد که با درک مشترک از مسائل مرز توسط نهادهای مستقر و مدیریت واحد شاهد تسریع در اجرای تصمیم و نواقصات طرفین باشیم.
مدیرکل راهداری حمل و نقل جادهای استان خاطر نشان کرد: همچنین طرح جامع لجستیک مرزها و انتقال تشریفات غیرضروری در ایست اجباری و صفر مرزی و انتقال به تیرپارک های پس کرانه تا حد زیادی می تواند از این توقف بکاهد و از ظرفیت واقعی مرزها استفاده شود و متاسفانه هم اکنون از ظرفیت اصلی و واقعی مرزها به علل فوق استفاده نمی شود و متاسفانه رسوبی عمل می شود که باید تقویت گردد، ایجاد دیدگاه مشترک ملی و پرهیز از دیدگاههای درون سازمانی توسط ادارات مستقر در مرز واستفاده از ظرفیت کار ویژه مرز به ریاست استاندار محترم دراین خصوص مطلقا کارگشا است.
شکری بازسازی بازارچه های مرزی از پایانه ها وفعال نمودن حمل یکسره و دو سره با کشورهای مقابل را از دیگر عوامل دخیل در چابک سازی مرزها عنوان کرد و افزود: در نهایت مرز محل تردد است نه توقف باید این اقدام توسط هم ارگانها مدنظر قرار گرفته ودر تردد تسهیل شود.
مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به بیشترین کالاهای عبوری از پایانه های استان افزود: صادرات غالب در مرز بازرگان قیر ، هندوانه ، پلی اتلن ، کنسانتره و واردات غالب در مرز بازرگان خاک صنعتی ، قطعات ماشین آلات بوده و صادرات غالب در مرز تمرچین انواع بنزین، نفت، گازوئیل ومشتقات پتروشیمی ، سیمان واردات غالب در مرز تمرچین خاک رس، خاک کوره، ضایعات کارتن، همچنین صادرات غالب در مرز سرو کنسانتره، هندوانه، کشمش و واردات غالب از مرز سرو خاک صنعتی، خاک معدنی و پروفیل است.
وی انواع ورق مس، نخ پنبه، شمش روی را از کالاهای صادراتی غالب از مرز پلدشت عنوان کرد و گفت: واردات غالب از مرز پلدشت نیز شامل انواع آسیاب، انواع ماشین آلات سبک وسنگین وانواع پروفیل است.
شکری ادامه داد: مرز رازی در حال ساخت است واز این مرز نیز در صورت زمینی جاده ای وریلی هندوانه از صادرات مهم این مرز است.
وی با اشاره به تاثیر توسعه پایانه های مرزی استان در توسعه استان و افزایش اشتغال و درآمد گفت: توسعه پایانه های مرزی استان که شامل توسعه وافزایش مبادلات در مرزها با ایجاد زیر ساخت ها اعم از سالن های تجاری ومسافری وتیر پارکها وراههای دسترسی است ، در توسعه استان وافزایش اشتغال درآمد مطلقا ًً موثر است. در مناطق وشهر های مرزی مثل ماکو ، پیرانشهر –قطور، پلدشت، سردشت متاثر از این توسعه، کسب وکار ونیز رونق پیدا کرده وعلاوه بر توسعه ونشاط حمل ونقل داخلی وبین المللی در این شهرها، سایر مشاغل مرتبط نیز ایجاد گردیده که توسعه در این مناطق بیشتر محسوس است.
انتهای پیام
نظرات