علیرضا صلواتی در گفتوگو با ایسنا اشاره به ورود تکنولوژی قطار سریعالسیر جهان به کشور با اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان، اظهار کرد: ایران، به عنوان کشوری در حال توسعه، توجه به شاخصههای رشد و توسعه اقتصادی را مد نظر خود قرار داده و با این نگاه، حمل ونقل ریلی را از جمله مهمترین رویکردهای توسعهای خود میداند، از سوی دیگر تربیت کارشناسان خبره ریلی و بومیسازی جدیدترین فناوریهای حمل و نقل از جمله مهمترین مزیتهای ورود فناوری قطارهای پرسرعت به کشور است.
وی با اشاره به اهمیت پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران، اظهار کرد: متأسفانه صنعت راهآهن در ایران بسیار قدیمی است و آن چنان که باید، مورد استفاده مردم قرار نمیگیرد، بنابراین باید فناوریهای جدید به حوزه قطار سریعالسیر ایران وارد شود تا در این حوزه به تکنولوژیهای روز دنیا مسلط شویم.
مجری قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان ادامه داد: تکنولوژی ساخت راه آهن کشور به ۸۰ سال پیش باز میگردد، اما ارتقا نیافتن زیرساخت های لازم، فرسودگی بخشی از ناوگان موجود، هزینه های بالای تعمیر و نگهداری زیرسازی، روسازی، ساختمان ها و ابنیه موجود و همچنین عقبماندگی از سیستم های روز دنیا به دلیل تحریمها، اشکالات و هزینه های فراوانی را به صنعت حمل ونقل ریلی تحمیل کرده است.
وی با بیان اینکه دانش فنی قطار سریعالسیر باید به ایران وارد شود تا شبکه قطارهای سریعالسیر در داخل کشور با توان داخلی ایجاد شود، گفت: انتقال دانش و تکنولوژی در پروژه قطار سریعالسیر از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین در پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران هدف اصلی، ورود این تکنولوژی به کشور است.
صواتی با تاکید بر اینکه پس از احداث قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان، رویکرد کشور به سمت احداث شبکه قطار سریعالسیر تغییر کرده است، تصریح کرد: در تلاشیم تا شبکه قطار سریعالسیر کشور پس از تهران-اصفهان، در مسیرهای تهران-مشهد، تهران-تبریز و بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر نظیر شیراز و یزد و بوشهر و اهواز ایجاد شود تا شبکه قطارهای سریعالسیر در کشور شکل گیرد.
وی تصریح کرد: با احداث این پروژه ابتدا شمال تا مرکز کشور به تکنولوژی روز قطار سریعالسیر مجهز خواهد شد و پس از آن، سایر خطوط ریلی سریعالسیر شامل اصفهان-شیراز، اصفهان-اهواز، تهران-مشهد و تهران-تبریز عملیاتی شود.
به گفته مجری قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان، با اجرای این طرح، ارتباط خطه مرکزی کشور به پایتخت و استانهای شمالی تسهیل شده و با ارتباط مسیر ریلی اهواز-شیراز و یزد به اصفهان، دسترسی جنوب کشور به پایتخت تسهیل خواهد یافت و پروسه متوازن در جنوب کشور و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف را عملیاتی می کند.
انتهای پیام
نظرات