• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400023021941
  • خبرنگار : 71511

لاریجانی: تصویب برجام تصمیم نظام بود

لاریجانی: تصویب برجام تصمیم نظام بود

رئیس سابق مجلس گفت: به نظر می رسد به جای نشاط و اخلاق انواع تهمت ها باعث کسالت مردم شده است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در اولین گفت و گوی خود در فضای مجازی کلاب هاوس اظهار کرد:  گناه کبیره نکردم که کاندیدا شدم. این همه توهین و تحقیر درست نیست. انتخابات باید با اخلاق همراه باشد. به نظر می رسد به جای نشاط و اخلاق انواع تهمت ها باعث کسالت مردم شده است. این منش باعث می شود که برنامه کاندیدها دیده نشود و فقط وقت صرف این بگو و مگوها شود. به دلیل شرایط معیشتی امروز مردم ، باید این وقت صرف گفت و گو و سوالات درست شود. با خاک پاشیدن بر صحنه انتخابات را تباه می کنند.

وی در پاسخ به واکنش ها به اولین تیزر انتخاباتی‌اش گفت: به حرف من درست توجه نکردند، مطلب من این بود که حوزه اقتصاد جای قاضی نیست.  اقتصاد جای روابط طبیعی عرضه و تقاضا است. در واکنش به این مطلب حرف‌های عجیب و غریبی مطرح کردند. من افتخار می کنم در زمان جنگ در سپاه بودم و برای قضات شریف هم احترام زیادی قائل هستم. عرض من این بود هرچیزی جای خود را دارد.

لاریجانی در ادامه گفت: هر بخشی از حکومت وظیفه خودش را دارد. بخشی از مقوله اصلاحات اقتصادی در مجلس و بخشی دیگر از آن در قوه مجریه است.

وی ادامه داد: دولت‌ها در ۱۲ سال گذشته در منتهی علیه سلایق عمل کردند. در مجلس کارهای منسجمی انجام گرفت. قوه‌ی مجریه باید از قوانین خوبی که در مجلس بود نهایت استفاده را می‌کرد.

وی در ادامه در خصوص صندوق بازنشستگی کشوری گفت: رای صندوق بازنشستگی ساعت‌ها در مجلس وقت می گذاشتم.ما ترتیباتی دادیم که بدهی های دولت به بازنشستگان بویژه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود؛ اما دولت این کار را انجام نداد.

لاریجانی گفت: من قبول دارم که در قضیه بنزین  هم تدبیرش و هم اجرایش کاری نداشت و چرا این طور شد را نهادهای امنیتی و نظامی باید بگویند. پیشنهاد اولیه این بود که به هر ایرانی ۳۰ لیتر بنزین با یارانه بدهیم و هرکسی بیشترش را لازم داشت از بازار آزاد بخرد. این اصلاحات درست انجام نشد. آخر العمر اصلاحات دیگری آوردند و وقتی راه حل های اساسی‌تر قبول نشد راه‌های با اشکالی را بدون توضیح کافی برای مردم انتخاب کردند. اصل حرف این است که  راه‌های قانونی چالش های بزرگ در کشور باید در قوه مجریه پیگیری شود.

لاریجانی در ادامه این گفت و گو از مجری درخواست کرد خانم‌ها را هم در بحث مشارکت دهید.
وی ادامه در خصوص مذاکرات و قطعنامه‌ها گفت: قطعنامه ها کاملا روشن است. دوست عریز آقای جلیلی هم گفتند در زمان فلانی سه قطعنامه تصویب شد. قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از بدترین ها در طول تاریخ سازمان ملل بود.

وی با اشاره به جزئیات قطعنامه ۱۹۲۹ و ۱۹۰۳ گفت: قطعنامه‌هایی که قبلا بوده است سنخش بیشتر مشکلات مردم نبود. روی موضوعات هسته‌ای و موشک‌ها بود. اما در قطعنامه های اخیر روی موضوعات بانکی و مبادله‌ای و تجاری دست گذاشتند.
این فعال سیاسی گفت: در فروردین سال ۸۵ توانستیم زنجیره‌ی سانترفیوژ بسازیم. ما مجبور بودیم مقاومت کنیم. وقتی دیدند اراده ما قوی است خانم رایس در 21 تیر ماه سال 85 اعلام کرد که آماده مذاکرات هستیم.

لاریجانی گفت: در مورد هلوکاست تمام جبهه غرب را علیه ما بسیج می کردند و دخالت‌های دیگری نیز داشتند.

وی گفت: ما در یک مقطعی قبل از قطعنامه دوم و سوم روی سه هزار سانترفیوژ بودیم. گفتیم روی دور آهسته ای پیش می رویم. متاسفانه در داخل قابل پذیرش نبود و می گفتند موضوع هسته‌ای حل شده است.

این فعال سیاسی گفت: نحوه تصویب برجام بیست دقیقه ای نبود، یک سری اقدامات در پشت صحنه داشت، از دو ماه قبل بین دو فراکسیون مجلس جلساتی برگزار شد و به تصویب رسید.
وی ادامه داد: تصویب برجام تصمیم نظام بود، در شورای امنیت ملی از دو فراکسیون مجلس دعوت شد و بحث شد . کمیسیون ویژه ای هم تشکیل شد و پس از چندین جلسه بحث در کمیسیون امنیت ملی نیز این هم بحث انجام شد .

لاریجانی گفت: در صحن مجلس هم یک بار زمان سخنان آقای ظریف بحث شد ، یک بار در زمان ارائه نظر کمیسیون امنیت ملی بحث شد، یک بار هم در صحن از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر بحث شد . آقایان به توافق رسیدن ولی بعدا زیرش زدند. آقایان ۴۰۰ پیشنهاد در صحن داشتند که امکان بررسی وجود نداشت.

وی در همین راستا تاکید کرد: شورای نگهبان چند ساعت بعد از تصویب مجلس این طرح را تصویب کرد. اگر برجام مشکل داشت شورای نگهبان تایید نمی‌کرد.

وی گفت: اینگونه مسائل نیازمند یک رویکرد خاص است. با تند سخنرانی کردن در نماز جمعه مذاکرات بین‌المللی حل نمی شود.

ویتاکید کرد: بحث برجام هم پشت صحنه داشت و هم روی صحنه.


لاریجانی در پاسخ به این پرسش که از کدام جناح حضور پیدا می‌کند، گفت: اینکه افراد یا باید اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا در دو دهه اخیر ایجاد شده است. اینکه عده‌ای اسم خود را گذاشتند جبهه انقلاب چه معنی دارد؟ جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند. نه اینکه با مهرپراکنی و کفش پراکنی و تندروی اظهار نظر کنند.

وی خطاب به مردم ایران گفت: این انتخابات سرنوشت مردم است. همه اقشار مردم باید بدانند هرچه در انتخابات با آگاهی حضور پیدا کنند امید به حل مشکلات بیشتر خواهد بود.

لاریجانی خطاب به ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که رابطه او با جریان سیاسی مطبوعش را سوال کرد، گفت: من توضیح دادم که جامعه ما امروز قایل به تقسیم بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست. بنا ندارم کنار بروم. وظیفه ای برای خودم تعیین کرده ام.

وی در ادامه گفت: در تاریخ پس از انقلاب ، کدام دولتی مشی‌اش مثل دیگری بوده است؟ روئسای جمهور برای خودشان فکر و راه دارند و از نظر عملیاتی متفاوت هستند. نگذارید با انگ زدن ها جریان لوس شود. من بیست سال پیش صدا و سیما را با جوانان اداره کردم، و اگر نه توسعه در صدا و سیما رخ نمی‌داد. آن‌زمان فقط دو شبکه بود اما آن همه شبکه ملی چه طور در آن برهه از زمان ایجاد شد؟ من در کار اجرایی بالای سر کار هستم.

لاریجانی گفت: من به شما می‌گویم یکی از مدیرانی که به جد به دنبال توسعه تولید داخلی بود من بودم.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی و شرکت‌های داخلی در توسعه زیرساخت‌های صدا و سیما گفت: حتی در تولید کارهای فاخر در تلویزیون کار جدی صورت می ‌گرفت. آقای شجریان به شورای موسیقی ما آمد، شب‌ عیدی ایشان را دعوت کردیم و برنامه خوبی بود؛ اما عده ای گفتندچرا ایشان را آوردید؟

وی تاکید کرد: در مسئله اجرایی حتما با دولت فعلی متفاوت خواهم بود. وزرای مختلف خیلی کارها انجام دادند. اما یکی از مشکلات این دولت عدم جدیتیش است.

لاریجانی گفت: در مورد مالیات در مسکن حرف هایی که زده شد دقیق نیست. آن زمان می گفتند شرایط برای این کار آماده نیست. زمینه‌اش نبود. این حرفی بود که باعث شد مجلس این موضوع را نپذیرد.

وی در خصوص ارتباط با مراجع گفت: من به مراجع ارادت دارم ایشان هم به بنده  لطف دارند و همیشه از نظراتشان بهره بردم. موضعی داشتند در حاکمیت پیگیری می کردم. ولایت فقیه میوه اندیشه مراجع است. بحث اذن از آن‌ها نیست بحث لطف آن‌ها است. مثلا دفتر آیت الله سیستانی همیشه به بنده لطف داشتند.

وی در رابطه با حجاب اظهار کرد که این موضوع دستخوش مسائل سیاسی شده است.

وی در رابطه با ضرورت حضور زنان در جامعه گفت: باید بسترها چنان فراهم شود که زنان بتوانند خودشان در صحنه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به خبرنگار خارجی  درباره پخش برنامه‌ هویت در صدا و سیما و رفع حصر گفت: من دیر متوجه این برنامه شدم و می‌پذیرم اشتباه بوده است. زیر دستان من این کار را کردند. بعد از این اتفاق برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم. در مورد حصر هم قرار نبود این مقدار طولانی شود به نظر من رئیس جمهور می‌تواند این موضوع را برطرف کند.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رد صلاحیت برخی از کاندیدهای تایید صلاحیت شده شورای‌شهر و روستای ۱۴۰۰ گفت: این کار قانونی نیست که هیئت اجرایی بگوید استعفا بدهید . الان کاره ای نیستم اما سعی می کنم پیگیری کنم.
وی در ارتباط با موضوع محل تولدش که عراق است، گفت: جد ما مرحوم آسید مصطفی اشرفی متولد ایران است. مسئله ایرانی بودن به خون است و نه جغرافیا.

لاریجانی در ارتباط با ایده دو مجلسی شدن نظام و تاسیس سنا گفت: یکی از راه‌هایی که نظم بهتری در اداره کشور ایجاد می کند دومجلسی شدن است که تصویب قانون اساسی را می خواهد که الان وقتش نیست.

وی گفت: ما وقتی می بینیم دشمن خارجی داریم که دندانش را برای وضعیت اقتصادی مردم تیز کرده باید خیلی موضوعات را رعایت کنیم. در مورد بودجه امسال مگر نمی گفتند خیلی شرایطش بد است؟ پس چرا تصویبش کردند؟ من نظرات خودم را در اداره کشور دارم. یادم هست مدلی برای آرایش سانتریفیوژ ها مشخص شده بود که مدل مربع و پیشنهادی آمریکا بود. دوستان مذاکره کننده حواسشان نبود و تصویبش کردند ما به آقای صالحی گفتیم درست نیست و باید بهم بزنید و برای همین چهار ماه مذاکرات عقب افتاد.

وی در رابطه با وزیر امور خارجه گفت: ایشان شاید یکی از بهترین وزارای خارجه بودند. حداقل هشتاد جلسه در مورد برجام بحث کردیم و من ایشان را فردی متدین و توانا می بینم. فردی خدوم است و در داخل کشور خدمت کرده است. اما اینکه در برجام اشکالاتی بوده، بله بوده من خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم که از هفت موضوع تاکید شده نتوانستند دو الی سه تایش را رعایت کنند.

لاریجانی اظهار کرد: در مجلس که بودم یکی از مشکلات ما رد صلاحیت برخی از نمایندگان بود و من می‌دیدم برخی از این رد صلاحیت‌ها درست نیست و قبول نداشتم  که گاهی به مشاجره هم می‌کشید. مرحوم شهید مطهری می فرمایند نباید فکر کنیم اگر فلان کسی می‌آید و چون اشکالی دارد مردم نباید انتخابش کنند. ایشان فرمودند بگذارید مردم اشتباه کنند حتی چند بار. آزادی باید بالفعل تجربه شود تا مردم توانمند شوند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم رئیس جمهور این است که در سطوح بالا گفت‌وگو کند تا اقناع صورت بگیرد. اما اگر کش مکش ایجاد شود کاری پیش نمی‌رود.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت دگرگونی در سیاست خارجی و حوزه اقتصاد گفت: ما اول باید درد را درست بشناسیم، این نیمی از راه است. این موضوع احتیاج به وفاق ملی در کشور دارد. کدام کشوری با تشنج داخلی رشد داشته است؟ اقناع سازی باید رخ بدهد و به نظر من این موضوع رخ می‌دهد. قبول دارم در شرایط نه جنگ و نه صلح یک شرایط شرطی برای بحث اقتصادی مطرح می‌شود. این موضوع باید حل شود و به همین دلیل فکر می‌کنم برجام کار درستی است.

وی در پاسخ  به این پرسش که آیا با یک آقای لاریجانی متفاوت مواجه هستیم، و اینکه آیا تعداد آرای سال ۱۳۸۸ را تایید می‌کنید و آیا این انتخابات را به مهندس موسوی تبریک گفتید؛ اظهار کرد: همه انسان‌ها تغییر می‌کنند و من تجربه بیشتری کشف کردم. ما آرای شورای نگهبان درباره آقای احمدی نژاد را تایید می‌کنیم. من به آقای موسوی تبریک نگفتم و غروب روز شنبه پیش آقای مهندس موسوی رفتم و گفتم که این مسئله را پایان بدهند و ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشتند تا مسئله حل شود. روز بعد هم این اتفاق رخ داد. همین کار را با آقای کروبی انجام دادم. دو سنخ رفتار انجام می‌شد، یک عده روی آتش بنزین می‌ریختند اما به نظر من مسئله باید حل می‌شد.

وی گفت: گاهی به عنوان دولت سوم روحانی تبلیغانی علیه من می‌کنند و گاهی حتی از پول بیت المال این تبلیغات را علیه من انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به انتقاداتی که در مورد عملکرد برادرش در قوه قضاییه مطرح است؛ گفت: وقتی آقای دکتر جواد نظرش درباره برجام با من متفاوت است، نشان می‌دهد که ما نظرات متفاوتی در مسائلی سیاسی و اجتماعی داریم. همه خانواده‌ها هم این طور هستند، این موضوع طبیعی است.

لاریجانی ادامه داد: خانواده ما افراد بزرگسالی هستند که نظراتشان متفاوت است، وقتی نظرم درباره برجام با خانواده متفاوت است فاصله‌گذاری انجام می‌شود. مگر شما امشب آمدید بین خانواده ما اختلاف بیاندازید؟ اگر به تاریخ نگاه کنید متوجه می‌شوید من از بردارم انتقاد کردم و حتی خصوصی به ایشان گفتم که رفتار برخی دادستان‌ها درست نیست. پشت تریبون مجلس هم من انتقاد کردم. هر کسی باید کار خودش را به درستی انجام بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که دیدگاه تان درباره پروژه احیای برجام چیست، گفت: من تایید نمی‌کنم که تقارن مذاکرات احیای برجام و انتخابات تصادفی نیست، ما نباید با سوءظن برخورد کنیم. قطعا باید توسعه با سنت اسلامی رخ بدهد، اما باید واقع بین بشویم. درباره اف‌ای‌تی‌اف برخی می‌گفتند که نیازی نیست روابط بانکی در این چهارچوب قرار بگیرد و می‌توانیم تهاتر کنیم، شما تصور کنید این روش چه بلایی سر قیمت‌ها به وجود می‌آورد. یک ایده دیگری بود که با کشورهای دوست صحبت کنیم تا اقدامات مربوط به اف‌ای‌تی‌اف تغییر کند، واقعا ممکن است که یک شبه این اتفاق رخ بدهد؟

مشاور مقام معظم رهبری افزود: برخی می‌گویند ما با بانک‌های کوچک کار کنیم، این موضوع هم مسائلی دارد. دوستان فکر می‌کنند آن‌ها یک نقشه‌ای دارند اما من فکر نمی‌کنم این طور باشد. ما باید واقع بین باشیم اما حتما الگوی اصلی خودمان را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آقای ظریف گفتند برای رابطه خوب داشتن با شرق مستلزم رابطه خوب با غرب است، با این موضوع موافق هستید، گفت: مطلب مشخص است و منظور من دستگاه دیپلماسی ما نیست، سازشکاران گروه‌هایی هستند که افراط می‌کنند و در گروه‌هایی در خارج از کشور هستند. در نطق من گفتم تعامل هوشمندانه با غرب رخ بدهد و شرق هم همکاری صورت بگیرد، برنامه ما هم این است. همین برنامه ۲۵ ساله که با چین وجود دارد هم به این روند است. این حرف‌ها که می‌گویند جزیره فروختیم درست نیست. این کار را باید با روسیه انجام بدهیم و اگر کشور اروپایی قدرتمند قوی بخواهد هم باید انجام بدهیم.

لاریجانی مجدد در پاسخ به علت پخش برنامه هویت در زمان ریاستش در صدا و سیما گفت: من واقعیت را درباره این برنامه گفتم، من با صراحت می‌گویم این کار غلط بود، دیگر چه باید بگویم؟ من واقعا از تولید این برنامه خبر نداشتم. توضیح بیشتر از این برای مسئله ندارم.

وی درباره حضورش در فضای مجازی و  نظرش درباره فیلترینگ گفت: من فکر می‌کنم فصل بحث‌های فیلترینگ گذشته است، این‌ها کارهای تاخیری کم فایده است و باید وقتمان را روی مسائل تولیدی بگذاریم. من خیلی امیدوارم که این روند می‌تواند در آینده تغییر کند و کشور به اقناع برسد.

این فعال سیاسی درباره اظهارات علی  مطهری مبنی بر جلوگیری وی از  استیضاح رحمانی‌فضلی گفت: من واقعا اطلاع نداشتم که آقای روحانی، آقای رحمانی را انتخاب کردند. من درد این را نداشتم که نیرویی به رئیس جمهور معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: درباره انتقادات اعتراضات ۹۸ خودشان باید پاسخگو باشند. من مطلب آقای مطهری را شنیدم، چند بار به ایشان هم گفتم؛ ایشان یک کشمکشی در کمیسیون پیدا کردند و استیضاح رخ نداد. البته که در آن موضوع این مسئله که چنین اتفاقی مصلحت نیست مطرح شده بود به همین دلیل خیلی امضاها را پس گرفتند. ایشان هم انسانی نیست که زیربار این موضوع برود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما نباید کابینه را از قبل پیش فروش کنیم، افراد باصلاحیت زیادی بین مردم وجود دارند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. هدف من این است که چنین نظمی ایجاد شود که اعلام رسمی بشود و افراد رزومه خود را ارائه کنند و بعد مصاحبه انتخاب شود. این موضوع می‌تواند شامل زنان هم بشود و از این حلقه محدود خارج شویم.

لاریجانی با اشاره به حضثر جریان اصلاحات در انتخابات پیش‌رو گفت: من نمی‌توانم تضمینی بدهم و صرفا نظر خودم را مطرح می‌کنم. درباره اشتباهات در گذشته هم معتقدم آدم باید حتما پذیرا باشد و اشتباه کارش را بپذیرد و من امروز به بخشی از آن اشاره کردم.

لاریجانی درباره احتمال  حضور اصلاح طلبان در کابینه‌اش گفت: مبنای من کارآمدی است و چه اصلاح طلب چه اصولگرا و چه از افراد مستقل استفاده می‌کنم، جز این هم نمی‌توان مشکلات را حل کرد. اگر بخواهیم در این موضوع انحصار ایجاد کنم مشکل ایجاد می‌شود. حتی بعد از برجام نظر ما این بود که کشورهای غربی در بحث نفتی ورود کنند.


وی برای چندمین بار مخاطب سوالی درباره برنامه هویت قرار گرفت و گفت: من واقعا از این برنامه مطلع نبودم، بنده می‌گویم یک کار اشتباه انجام دادم حالا همین یک نقطه را گرفتید. الان یک ساعت است که درباره این موضوع صحبت می‌شود. وقتی کار مدیریتی وسیع باشد، اشکالات ممکن است که رخ بدهد. من توصیه می‌کنم که هرچیزی را متوازن ببینیم، همه کاندیداهای دیگر هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشند، نباید فقط آن ها را دید.

وی در واکنش به اظهاراتی که انتقاد از او را عامل مجرم شناختن منتقد خواند؛ گفت: من از هیچکدام از رسانه‌ها شکایتی نکردم، من بخاطر دارم که یک بار با مسئول رجانیوز برخورد کردند و من گفتم من شکایتی از این کار ندارم. چندین بار از دادستان تهران خواستم این کار را انجام ندهند، داخل مجلس هم دوستان عصبانی می‌شدند و حرف‌هایی می‌زدند که دنبال نمی‌‎کردیم.

وی افزود: من همینجا اعلام می‌کنم از افرادی که به من توهین کردند شکایتی ندارم و از قوه قضاییه خواهش می‌کنم رسیدگی نکنند و منتی سر من نگذارند.

انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۲۲:۱۷

من باحرف لاریجانی کاملاً موافقم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۲۲:۴۸

از زمانی که آقای لاریجانی به منافع اصولگراها پشت کرد توهین ها شروع شد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۲۳:۰۲

لاریجانی فقط بلف میزنه تو مجلس بود چکار کرد مگر.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۰ ۲۳:۵۹

زنده باد اصلاح طلب زنده باد ایران مرگ بر منافق....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۰:۰۴

عشق فقط ۱ کلام رئیسی والسلام

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۰:۳۰

آقای لاریجانی بزرگوار وقتی خودت اعتقاد داری و میگی هر چیزی جای خود دارد پس چرا الان اینجایی؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۰:۵۱

چرا والا به خدا،هر کس تو هر پست و مقامی که هست،به مردم رسیدگی نکند،و فقط به فکرمنافع خودش باشد،صدرصد گناه کبیره است،،چون شما رئیس مجلس هم بودین هیچ گلی به سر مردم نزدین،پس دیگه الان بی خود شرکت کردین ،برای ریاست جمهوری،،

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۱:۰۷

حسن لاریجانی علی روحانی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۱:۱۶

صحبت هاشون سنجیده و منطقی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۱:۳۷

هزار چهره.... تعریف ایشان در دو کلمه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۲:۰۲

ب نظر من آقای لاریجانی هیچ کاری بلد نیست . برای ریاست جمهوری خودش رو خراب می‌کنه کسی رای نموده بهش.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۳:۰۲

لاریجانی سالها رئیس مجلس بودی چه گلی به سرمردم زدی با چه رویی اومدی . والله سنگ پای قزوین دربرابر روی تو کم میاره درمقابل روی تو وجهانگیری ودیگر وزرا سنگ پای قزوین کم اورده

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۳:۵۹

میدونم ایسنا نظرات مخالفشان درج نمیکنن، ولی باز می نویسم. آخه این لاریجانی ها سالهای زیادی نشان دادن و کار این برادری که رئیس مجلس بود، در عرض 20 دقیقه برجامی را تضویب کرد را که خیلی ایراد و اشکال دارد که نتیجه اش همین بود که تحریمها رفع نشد ولی اضافه هم شد و حتی خواهان نابودی... و دیگری هم که قوه قضائیه در اختیار داشت برخورد با مفسدین اقتصادی و زمین خواران ....ولی آیت اله رئیسی قاطعانه با مقسدین و بیت المال خواران برخورد داشتن و کارهای مثبت و چشم گیری انجام دادن.، پس ایران دیگه احتیاچ داره که افرادی مثل آیت اله رئیسی در راس سه قوه داشته باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۵:۳۰

آقای لاریجانی تقریبا شما هیچ فرقی با روحانی نداری و دولت شما یعنی دولت سوم روحانی و این یعنی فاجعه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۵:۵۸

لطفا مردم را احمق فرض نکن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۶:۴۷

پس چرا مجلس داریم ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۰۸:۱۲

زمان شما سر امده شما لاریجانیها چی از جون این ملت میخواهید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۱:۱۵

نه به جان شما، غیب گفتی!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۱:۲۷

اقتصاد خوب ، اقتصاددان میخواهد، جای فلسفه هم در دانشگاه میباشد، مثلا محمد خوشچهره اقتصاددان استادتمام وفرد مستقلی است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۱:۵۲

راس میگه دیگه 20 دیقه ای نظام تو مجلس برجام تصویب کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۱:۵۸

کاش این آقایان می فهمیدن چقدر ما ازشون بدمون می یاد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۹:۳۵

گل گفتی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۲:۰۳

ماشالله به این همه لفاظی!! شما که خودتون استارت تهمت به رقباتون رو از روز ثبت نام زدید حالا چی میگید!!! عجبا!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۲:۰۴

ول کنیدپست ومقام روبزاریدجووناوارد صحنه بشن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۳:۴۷

شما بعنوان رییس مجلس که کارش قوه مقننه است درست بود که وضع ما الان این نبود .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۳:۵۸

حرف زیادی موقوف

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۴:۳۴

آقای لاریجانی شما دیگه تاریخ مصرفتون تموم شده ملت ایران خاطره خوشی از شماها ندارند با این قصه وداستان سرائیها مردم خام نمی‌شوند ....

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۴:۳۸

اخه شما توی مدت طولانی ریاست مجلس چه کار مفیدی انجام دادید که الان با رئیس جمهوری میخواید انجام بدید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۴:۵۱

کجای این نظر توهین بود که پخش نکردین نکنه شما هم حامی لاریجانی هستی

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۵:۰۵

چقدر ترحم انگیز دلمان سوخت.. چقدر به شما و خانواده ی سر بلند و زحمت کش و خدوم شما اهانت شده و شما گذشتی 😓،، جدی دلم گرفت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۵:۱۵

به نظر شخص من هیچ کس حق نداره به کسی دیگر توهین کنه تا خودش بالا بره.فضای سالمی ایجاد کنید تا مردم به کسی رای بدن که واقعا خودشون انتخاب میکنن. انشاالله

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۱۵:۲۱

اینا فک میکنند مردم یادشون رفته اختلاسایی که کردن،،،

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۳۱ ۲۲:۴۲

خوب جناب می خواستی اجازه بگیری بعدبیای ،خوب حالاکه بدون اجازه،واردانتخابات شدی بایدمنتظرسقوط آزاد باشی🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۰:۲۱

حواستون باشه چی می گیرد آقای لاریجانی! ما فدایی رهبریم . رهبر ملت فرمودند اصرار مسئولین نا آگاه دلواپس نما باعث قبول این((مصداق نوشیدن جام زهر))برای حضرت آقا شد. که شما یکی از این مسئولین بودید.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۰۹:۵۲

تنها مرد خرد وعقل وسیاست و دنیای نوین تمام اینها کاملا پیداست

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۰:۰۸

اقای لاریجانی شما و دار و دسته تان خوب خوش می گذرانید اون بالا روز قیامت جلوتون را میگیرم من با ۵ بچه مستاجرم چه کار برای مردم کردین ؟ چرا اون بالایی ها نمیان تو مردم از صد کیلومتری محافظ دارن امیدوارم کل کره زمین منفجر بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۱ ۱۰:۵۴

درود بر آقای ریسی عزیز لاهیجانی داره فیلم بازی میکنه چرا سالهای که پست داشتی کاری نکری ریس جمهور آقای ریسی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۰۲ ۰۴:۲۷

لاریجانی ها که وضعیت انها مشخص است همه میدانند اینها طی سالها ریاست چه به روز این مردم اوردند درحالیکه دولت مردان بیشترین کشورهای دنیا هدف انها اسایش ورفاه مردم است درکشور ما ازاین خبرها نیست وچنانچه کسی ازوضعیت موجود اعتراض داشته باشد بلایی سرش خواهند آورد که؟؟