• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022820237

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی:

دانشگاه علمی و کاربردی در آموزش مجازی موفقیت چشمگیری داشته است

دانشگاه علمی و کاربردی در آموزش مجازی موفقیت چشمگیری داشته است

ایسنا/خراسان رضوی معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی با در نظر گرفتن هرگونه آمار و ارقام در اجرای دوره‌های مجازی موفق‌تر از سایر دانشگاه‌ها بوده است.

محسن محمدزاده صبح امروز ۲۸ اردیبهشت در مراسم تقدیر از مدرسان برتر دانشگاه علمی و کاربردی که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و سرآمدی آموزش در سالن فردوسی دانشگاه علمی کابردی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آموزش‌ عالی کشور به برکت جمهوری اسلامی دچار تحولات بسیار وسیعی شده است. اگر بخواهیم خود را با سال‌های قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم شاهد بهره‌بری‌های بسیار خوبی که از نظام آموزش عالی کشور شده است خواهیم بود.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی و کاربردی از جمله دانشگاه‌های نسل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و در مدت این ۳۰سال کارنامه علمی خوبی را ارائه کرده است. درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه که مرتبط با رشته فرد است بسیار بالا بوده و در کشور در رتبه یک قرار دارد. آموزش مهارتی ویژه دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای است. در طی ۳۰سال توجه به رشد کمی بوده، اما همیشه در توجه به مسائل کمی از مسائل کیفی غافل می‌شویم و این موضوع، سازنده یک معضل برای دانشگاه خواهد بود. دانشگاه جامع علمی و کابردی نیز از این موضوع مستثنا نیست اما در طی دوره پنج ساله گذشته رشد کیفی دانشگاه مورد توجه ویژه هیات رئیسه دانشگاه قرار گرفت.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص نظارت و سطربندی مراکز علمی و کاربردی، ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت مجموعه‌های دانشگاهی یا هر مجموعه دیگری بدون وجود نظارت بر آن‌ها بر اساس شایستگی‌های لازم عمل کنند. در ۳۰سال گذشته واحدهایی مسئولیت نظارت را برعهده داشتند اما از انسجام کافی برای اثرگذاری بیشتر برخوردار نبودند. هدف و نیت از این کار شناسایی نقاط ضعف مراکز مختلف بود تا مراکز، برای بهبود عملکرد خود تلاش کنند.

محمدزاده خاطر نشان کرد: سطربندی در طی دو سال گذشته و همچنین سال جاری انجام شده است. مقایسه نتایج نشان دهنده اثرگذار بودن این فعالیت در ارتقاء کیفی مراکز آموزشی بود. مهمترین مولفه و رکن یک مرکز آموزشی مدرسان آن هستند، لذا در این ارزیابی نگاه مدرسان و همکاری آن‌ها کاملا موثر است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی تشریح کرد: در پنج سال گذشته قریب به ۹۰ هزار مدرس جذب مراکز علمی و کابردی شده است و برای در نظر گرفتن موضوع کیفی نیز طرح ساماندهی مدرسان را مورد توجه قرار دادیم. با انجام این طرح ۹۰ هزار مدرس ما به ۲۵ هزار نفر تبدیل شده است. امروزه با اضافه شدن ۱۰ هزار نفر دیگر، یک مجموعه ۳۵ هزار نفری مدرسان را داریم که تمام آن‌ها از فرایند کامل بررسی صلاحیت مدرسان عبور کرده و جزو مدرسان بسیار خوب ما در دانشگاه جامع علمی و کاربردی هستند. این اعداد وضعیت کیفی مدرسان موجود را مشخص می‌کند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: وظیفه مجموعه جدید مدرسان از گذشته بیشتر شده است زیرا انتظار دانشگاه و دانشجو از این مدرسان بیشتر است. بایستی مدرسان به فضای جدید توجه بیشتری کنند زیرا سطح توقعات بالا رفته است. مدرسان همچنین در تدوین برنامه‌های آموزشی و بازنگری آن‌ها باید مشارکت خود را بیشتر کنند. در زمینه توسعه دوره‌های کوتاه مدت نیز باید مدرسان همکاری بیشتری را با مراکز داشته باشند.

موفقیت چشمگیر دانشگاه علمی و کاربردی در آموزش مجازی

محمدزاده اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی با در نظر گرفتن هرگونه آمار و ارقام در اجرای دوره‌های مجازی موفق‌تر از سایر دانشگاه‌ها بوده است. ممکن است مجبور باشیم در ادامه سال‌های تحصیلی برای برخی موارد مانند دوره‌های کوتاه را به صورت غیر حضوری برگزار کنیم زیرا فرصتی خوب و تجربه‌ای گران‌بها در آن کسب کردیم. لذا مدرسان در اجرای دوره‌های غیر حضوری اثرگذاری خود را نشان دهند. مراکز آموزشی مجاز هستند که محتوای آموزشی تهیه کرده و در اختیار ستاد استان قرار دهند. این محتواها در صورتی که مورد تایید قرار گیرد می‌تواند مورد بهره‌برداری مراکز دیگر نیز قرار گیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: قدردان توانمندی‌های علمی و تجربی مدرسان هستیم. امیدواریم مجموعه آموزش‌های علمی کاربردی و دانشجویان آن بتوانند از توانمندی اساتید خود به خوبی بهره‌مند شوند. مدرس در هر نظام آموزشی یک عنصر اساسی و کلیدی است. در نظام کاربردی و مهارتی مدرس نقش خیلی پررنگ‌تری دارد و مهمترین مولفه آموزش در آموزش کاربردی و مهارتی مدرس است. در صورتی که سر فصل‌های خوب و محیط آموزشی خوبی فراهم کنیم اما مدرس توانمندی تجربی و مهارتی نداشته باشد طبیعتا آموزش علمی و کاربردی بازخورد خوبی نخواهد داشت. مدرس بر اساس توانمندی و دانشی که دارد می‌تواند آموزش کاربردی را برای دانشجو فراهم کند.

مرتضی تشکری قوژدی ادامه داد: اساسی‌ترین رکن آموزش کاربردی و نقطه تمایز آن مدرسان آن هستند. مدرسان در بخش تولیدی مربوط به تخصص خود کار می‌کنند و در عین حال ساعاتی از زمان خود را به تدریس در آموزشگاه‌ها می‌گذرانند. مدرسان علمی و کاربردی منفک از محیط کار نیستند و همان فضای محیط کار را به دانشجویان منتقل می‌کنند تا دانشجویان در زمان ورود به محیط کار با آن غریبه نباشند.

وی تشریح کرد: در رویکرد جدید، دانشگاه به حوزه اساتید دانشگاه توجه خاصی داشت. آموزش مجازی در سه ترم گذشته تجربه جدید و سختی بود. روسای مراکز در راستای اطمینان از نحوه ارائه آموزش مجازی پابه‌پای ما آمده و توجه خاصی به آن داشتند. بر اساس ارزیابی‌های هیات نظارت استان دانشگاه علمی و کاربردی موفق‌ترین دانشگاه بود. ممکن است از ترم آینده کلاس‌ها حضوری باشد که موجب خوشحالی ما خواهد بود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha