محمدرضا جهانشاهلو در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فرا رسیدن روز روابط عمومی و ارتباطات، ضمن تبریک به همه فعالان این عرصه در استان، گفت: ۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده تا هر سال اهمیت این بخش از جامعه رسانهای و خبری یادآوری شود.
جهانشاهلو افزود: امروز اگرچه گسترش شبکههای اجتماعی و ارتباطات هر شهروند را به یک رسانه بالقوه تبدیل کرده است اما مراجع و سرمنشأهای خبری به عنوان منابع دسته اول اطلاعرسانی مستند و قابل اعتماد در لابلای حجم انبوهی از اطلاعات درست و نادرست، همچنان اهمیت خود را حفظ کردهاند که روابط عمومیها نیز بخشی از همین مراجع قابل استناد و اعتماد هستند.
وی ادامه داد: بنابراین با توجه به چنین جایگاهی، از روابط عمومی انتظار میرود روندی پویا و فعال در پیش گرفته و به عنوان یک مرجع قابل اطمینان هم جریان مداوم اطلاعرسانی را حفظ کند و هم پل دو طرفهای میان نهاد مربوطه و مخاطبان خود شکل دهد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری البرز با اشاره به کاستیهایی که برخی از روابط عمومیها به مرور زمان با آن مواجه میشوند گفت: گاهی روابط عمومی برخی از مراکز پویایی خود را از دست داده و در یک چهارچوب روزمره با انتشار اطلاعات کمتر مفید خلاصه میشوند. یا گاهی اوقات روابط عمومیها به کانال یک طرفهای از انتشار یک سری آمار خام و گزارش عملکردهای بدون پردازش و ... تبدیل میشوند.
وی با بیان اینکه برخی اوقات هم تصور میشود که روابط عمومی صرفاً باید منعکس کننده اخبار مثبت از نهاد مربوطه باشد، گفت: چنین دیدگاهی روابط عمومی را به همان آسیبهایی که اشاره شد دچار میکند.
جهانشاهلو خاطرنشان کرد: اینکه یکی از مهمترین کارکردهای روابط عمومی امیدبخشی به جامعه است بر هیچ کسی پوشیده نیست اما این امیدبخشی زمانی میتواند به صورت مداوم در جامعه جریان داشته باشد که روابط عمومی بتواند هم واقعیات را منعکس کند و هم در کنار آن به اخبار امیدبخش بپردازد. به عنوان نمونه بارها در روابط عمومی استانداری البرز به مشکلات و کاستیهای موجود و قابل لمس در کشور اشاره شده است اما در کنار آن همواره اعلام شده که با وجود همه این مشکلات کارهای بزرگی هم در استان به نتیجه رسیده و یا به زودی به سرانجام خواهد رسید.
وی افزود: مثلاً استان البرز به تبع از کل کشور، در طول سه سال اخیر با مشکلات بودجهای و اعتباری زیادی مواجه بوده و در این مدت این مشکلات نه تنها از شهروندان پنهان نشده بلکه با اعلام آن درک متقابلی از موانع موجود در ذهن آنان ایجاد شده است. در این شرایط وقتی شهروندان توسط روابط عمومی و رسانهها در جریان کارهای بزرگی مثل تلاش برای اتمام متروی کرج، راهاندازی متروی هشتگرد، افتتاح آزادراه تهران-شمال، بهرهبرداری از بزرگراه همت، پیشرفت چشمگیر مسیر هشتگرد-طالقان، افتتاح بزرگراه غدیر و ... قرار میگیرند با کنار هم قرار دادن کاستیها و این اخبار امیدبخش خود به خود به اهمیت دوچندان تلاشهایی که صورت میگیرد پی خواهند برد.
جهانشاهلو گفت: بنابراین توصیه به مدیران روابط عمومی این است که با این نگاه به جریان اطلاعرسانی بپردازند و سعی نکنند مسائل و مشکلات را از مردم پنهان کنند چون ارائه تصویر بدون نقص از یک نهاد به شهروند باهوش و فهیم امروزی نمیتواند امیدبخش و اعتماد آفرین باشد.
وی افزود: به فرموده امام حسن (ع) برای دنیایت طوری زندگی کن که انگار تا ابد زندهای و برای آخرتت طوری زندگی کن که انگار فردا خواهی مرد!
انتهای پیام
نظرات