این روزها و مخصوصا در عصرهای دلانگیز اردیبهشتماه افراد دوچرخهسوار زیادی را در سطح شهر مشاهده میکنیم که برخی از آنها با دوچرخه شخصی و و برخی با دوچرخههای نسل چهارم «بایدو» در حال حرکت هستند.
دوچرخههای اشتراکی «بایدو» با هدف گسترش فرهنگ دوچرخه سواری و تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه به عنوان جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی و استفاده از وسایل حملونقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا در مشهد، از ابتدای امسال به بهرهبرداری عمومی رسیده و با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شده است.
مسیرهای دوچرخه کمعرض است
بهاره فاطمی ۲۷ ساله است و به صورت حرفهای دوچرخهسواری میکند. او در زمینه مسائل و مشکلات دوچرخهسواری میگوید: یکی از مشکلات دوچرخهسواری در مشهد، کم عرض بودن مسیرهای دوچرخه است. گاهی به قدری مسیرهای دوچرخه باریک است که اگر همزمان دو دوچرخهسوار از مسیر مخالف هم بیایند ممکن است با یکدیگر برخورد کنند؛ بنابراین به ناچار یکی از دوچرخهسواران بایستی از مسیر خارج شود و در برخی مسیرها این امکان مهیا نیست که بتوانیم کنار یکدیگر رکاب بزنیم.
وی ادامه میدهد: مشکل دیگر دوچرخه سواری در مشهد اشغال مسیرهای دوچرخه توسط مردم است. متاسفانه هنوز برای مردم جا نیفتاده که مسیرهایی که با رنگ آبی مشخص شده، مخصوص دوچرخه است و نبایستی در این مسیر تردد کنند، مخصوصا مسیر میدان شریعتی تا کوهسنگی که مسیر دوچرخه بسیار خوبی دارد اما عموم مردم در مسیر دوچرخه تردد میکنند یا عبور و مرور موتورها از این مسیرها بسیار زیاد است و در بسیاری موارد افراد در انتها یا حتی در مسیر دوچرخه خودرو خود را پارک میکنند. تمام این موارد استفاده از مسیرهای دوچرخه در سطح شهر را برای ما دشوار کرده و برای کسانی که تازه دوچرخهسواری یاد گرفتهاند، رکاب زدن در این مسیرها بسیار دشوار است. هنوز برای مردم جا نیفتاده که این مسیرها مخصوص دوچرخه است و چندین بار برای من پیش آمده که میخواستم از مسیر دوچرخه عبور کنم و عابرین پیاده در مسیر تجمع کرده بودند و من هرچه زنگ زدم و اخطار دادم، هیچ توجهی نکردند و این خیلی برایم آزار دهنده بود.
دوچرخههای بایدو فاقد زنگ و چراغ هستند
بهاره عنوان میکند: حتی گاهی در ایام ولادت و عزاداریها، ایستگاههای صلواتی در انتها یا در مسیر دوچرخه تعبیه میشوند و باعث میشوند مسیر دوچرخه مسدود شود و این بسیار مشکل ساز است. من چندین بار تذکر دادم اما واقعا نیاز است نظارتها در این زمینه بیشتر شود و در مسیر فرهنگسازی از طریق نصب تابلو و پوستر و .. حرکت کنیم و اطلاعرسانی به مردم درخصوص ممنوعیت استفاده از مسیر دوچرخه بشود. بایدو طرح بسیار خوبی جهت استفاده برای افرادی است که به منظور رفتن به محل کار یا محیط شهری بخواهند از آن استفاده کنند، ولی معایبی نیز دارد از جمله اینکه زین آن به راحتی تنظیم نمیشود و اگر یک خانم بخواهد از آن استفاده کند، ممکن است که نیاز به کمک داشته باشد، چون تنظیم کردن زین کمی مشکل است. به علاوه اینکه دوچرخههای بایدو فاقد زنگ و چراغ هستند و اگر کسی در شب بخواهد از آن استفاده کند ممکن است دچار مشکل شود.
بایدو ما را از تهیه و خرید دوچرخه بینیاز کرده است
سارا هم که به صورت مداوم از دوچرخههای بایدو استفاده میکند در این زمینه میگوید: پروژه دوچرخههای اشتراکی که قبلا در مشهد اجرا شد چون امکان استفاده از آن برای خانمها مهیا نبود، شکست خورد و بایدو در مقایسه با آن طرح قبلی بسیار موفق بوده. به نظرم بایدو در گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه برای انجام فعالیتهای روزمره بسیار خوب عمل کرده است. بنا به تجربه شخصی من، این دوچرخهها بسیار مهندسی طراحی شدهاند، ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد، اما محاسنش بیشتر است. باتوجه به اینکه ایستگاههایی در سطح شهر طراحی شده به راحتی میتوانیم هرجایی که کارمان تمام شد دوچرخه را داخل آن ایستگاه قرار دهیم و سختی اینکه دوچرخه را کجا قفل کنیم و امنیت آن را چطور تامین کنیم، نداشته باشیم. بایدو تقریبا ما را بی نیاز از تهیه و خرید دوچرخه کرده است.
دوچرخهسواران امنیت ندارند
علی سلیمانزاده، ۲۷ساله است. او در مورد دوچرخهسواری عنوان میکند: دوچرخه سواران امنیت ندارند و ما تا تامین امنیت دوچرخه سواران هنوز فاصله زیادی داریم. رانندهها اصلا مراقب دوچرخهسوارها نیستند و شخصا خیلی از ناحیه رانندهها اذیت شدهام. از پیادهروها هم که نمیتوان استفاده کرد. تقریبا نصف خیابانها مسیر دوچرخه ندارند و خیابانهایی هم که مسیر دوچرخه دارند غالبا موتور یا مردم از آنجا تردد میکنند و یا وسیله نقلیه در لاین دوچرخه پارک میکند و پیاده رو را به مانند پارکینگ میبینند.
دوپرخهسواری به مثابه خودسازی
وی ادامه میدهد: دوچرخه سواری همیشه برای من به مثابهی عاملی برای خودسازی بوده، چون بایستی همه چالشهایی که در مسیر با آن مواجه میشوی را خودت حل کنی، اینکه مسیر سخت باشد و گاهی یک باد مخالف جهت حرکتت داری و بایستی انرژی زیادی بگذاری و ممکن است خسته شوی یا فشارت بیفتد و اینجا بایستی با ذهنت، بدنت را تقویت کنی و تمام این مسائل را برای خودت حل کنی و تمام این حالتها برای من به مثابهی عاملی برای خودسازی است.
بایدو جایگزینی برای حملونقل عمومی
صدف هم نظرش در مورد دوچرخهسواری را اینگونه بیان میکند: من به شخصه از زمانی که بایدو آمده وقتی که میخواهم مسیری را طی کنم به جای استفاده از اتوبوس و تاکسی با بایدو رکاب میزنم و این باعث میشود هم ورزش کنم و تحرک داشته باشم و هم در این شرایط کرونایی کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنم. یک مقدار دوچرخههای بایدو سنگین است و گاهی نیز دندههایش خراب است، اما آنطور که من اطلاع دارم هر شب دوچرخهها جمعآوری میشوند و مورد تعمیر و بازرسی قرار میگیرند و همینطور در اپلیکیشن به راحتی میتوانی ذکر کنی که دوچرخه مشکل داشته و سریع هم رسیدگی میشود. به نظرم بایدو میتواند جایگزین بسیار خوبی به جای وسایل حمل نقل مثل تاکسی و اتوبوس و خودرو شخصی باشد، به شرطی که گسترش پیدا کند و تمام ایستگاههایش فعال شود چون درحال حاضر برخی از ایستگاهها همچنان غیر فعالند.
محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طرح دوچرخههای اشتراکی چندسالی است که در شهرهای مختلف ایران اجرا میشود و گاهی تجربههای ناموفقی نیز داشته است. در مشهد نیز در سالهای ۹۰ و ۹۱ ایستگاههای دوچرخه و دوچرخههای زرد رنگی وجود داشت که بهرهبرداری نیز شدند، اما مورد استقبال قرار نگرفتند و استفاده از این دوچرخهها درعمل ناموفق ماند.
وی با بیان اینکه ایستگاههای دوچرخههای زرد رنگ قبلی که در نقاط مختلف مشهد بودند در اصطلاح دوچرخههای نسل ۳ نامیده میشدند، گفت: این دوچرخهها مسائل و مشکلاتی داشتند مانند اینکه براساس اپراتور کار میکردند و کیفیت دوچرخه پایین بود و مراحل ثبتنام سختی داشتند و... ؛ بنابراین شهرداری و شورا تصمیم گرفتند تا از آن قرارداد خارج شوند، زیرا ما اعتقاد داشتیم دوچرخههای نسل ۳ نتوانستند اهداف حمل و نقلی را پوشش دهند. در نهایت این دوچرخهها از مدار خارج شدند و ایستگاهها نیز جمع شد.
اسدی افزود: ما بعد از این تجربه ناموفق به دنبال طرح جدید و فکری نو برای دوچرخههای اشتراکی بودیم. به همین منظور مطالعات زیادی صورت گرفت. تجربه تمام شهرهای جهان و همینطور ایران را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به طرحی رسیدیم که در اصطلاح به آن دوچرخههای نسل چهارمی میگویند که استفاده از این دوچرخهها بدون اپراتور است و از طریق گوشی موبایل میتوان ثبتنام کرد و در سطح شهر به راحتی از این دوچرخهها استفاده نمود.
قرارگیری ایستگاههای دوچرخه در نزدیکی ایستگاههای مترو و وسایل حملونقل عمومی
وی در خصوص مکانیابی ایستگاههای دوچرخه گفت: ایستگاههای دوچرخه به صورت کمحجم و کوچک طراحی شدند تا بتوان در هر قسمتی از شهر به راحتی از آن استفاده کرد و همینطور ضریب نفوذ ایستگاه و دوچرخه را نیز زیاد کرد. ایستگاههای دوچرخه طبق مطالعات سازمان ترافیک مکانیابی شدند. برخی از ایستگاههای دوچرخه در نزدیکی ایستگاههای مترو و وسایل حملونقل عمومی قرار گرفتند و برخی دیگر در مسیر اصلی مردم و مکانهای منتهی به مسیرهای دوچرخه در سطح شهر تعبیه شدهاند.
میزان مسیر دوچرخهسواری مشهد در کشور بینظیر است
اسدی افزود: شهر مشهد تقریبا ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری دارد که در ایران بی نظیر است و این مسیرها به تدریج زیادتر نیز خواهند شد. خوشبختانه در حال حاضر ۴۰ ایستگاه در سطح شهر جانمایی شده و ۱۵۰ ایستگاه حالت ایدهآل ماست که به آن حالت دست یابیم و همزمان تعداد دوچرخهها نیز بایستی افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه برخی از ایستگاههای دوچرخه پرمخاطبتر هستند، گفت: استفاده از برخی ایستگاهها در ساعات خاصی از شبانه روز بیشتر است؛ به طور مثال برخی ایستگاهها صبحها و برخی دیگر بعد از ظهرها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. تمام این موارد مورد توجه قرار گرفته و با توجه به استقبالی که از هر ایستگاه میشود، تیم پشتیبانی صبح دوچرخهها را در سطح شهر میچیند و در طی روز دوچرخهها را در ایستگاههای مختلف جابهجا میکند تا بتوانیم بیشترین خدمات را در اختیار استفاده کنندگان قرار بدهیم.
وی با بیان اینکه دوچرخهها توسط تیم پشتیبان در ایستگاههای مختلف در حال جابهجایی هستند تا مشکلی برای شهروندان به لحاظ تهیه دوچرخه پیش نیاید، گفت: مثلا در ایستگاه تقیآباد ما میدانیم که این ایستگاه در ظهرها نیاز به دوچرخه بیشتری دارد؛ زیرا مبدا سفر به مقصد وکیلآباد است؛ بنابراین دوچرخه بیشتری را حدود ساعت یازده ونیم تا ۱۲ به تقیآباد منتقل میکنیم تا بتوانیم نیازهای شهروندان را مرتفع سازیم؛ بنابراین باتوجه به میزان استفاده افراد در ساعات مشخص نیازسنجی انجام میشود وایستگاههایی که استفاده از آن بیشتر است، طی روز شارژ میشوند.
اسدی با بیان اینکه وظیفه تامین امنیت و تعمیر و سالم بودن دوچرخه به عهده تیم لجستیک است، گفت: اگر دوچرخهای خراب باشد، کاربر به راحتی از طریق اپلیکیشن میتواند اطلاع دهد و سریعا توسط تیم لجستیک پیگیری میشود، روی دوچرخهها جی پی اس نصب شده و در صورت سرقت به سرعت شناسایی میشود و در تمام این موارد نظارت و مدیریت به صورت کامل انجام میگیرد.
رایزنی برای امکان استفاده افراد زیر ۱۸ سال از بایدو
وی افزود: فعلا به دلیل بحثهای ایمنی سنین ۱۸ سال به بالا مجاز به استفاده از بایدو هستند و در حال صحبت با بیمه هستیم تا بتوانیم شرایط استفاده برای افراد زیر ۱۸سال را نیز مهیا کنیم. قبلا جمعهها و روزهای تعطیل از دوچرخهها بهرهبرداری نمیکردیم ولیکن هم اکنون امکان استفاده از دوچرخههای بایدو در تمامی روزهای هفته برای شهروندان فراهم است. ساعات استفاده از دوچرخه تا ماه قبل ساعت ۶ صبح تا ۸ بعد از ظهر بود ولیکن از ابتدای ماه رمضان به ساعت ده شب افزایش یافته است، دوچرخههای بایدو در تمامی روزهای هفته حتی در تعطیلات رسمی و جمعهها نیز قابل استفاده هستند.
اسدی درخصوص سامانه و اپلیکیشن طراحی شده به منظور استفاده از دوچرخههای بایدو گفت: این سامانه توسط شهرداری طراحی شده و بسیار قوی است و تمامی جوانب درآن سنجیده شده و کاملا مشخص است که دوچرخه به چه کاربری تحویل داده شده و در کدام ایستگاه دوچرخه قفل شده است و به لحاظ نرمافزاری آن را از کاربر تحویل گرفتهایم.
وی با بیان اینکه نگاه ما به دوچرخههای اشتراکی، نگاه حملونقلی است نه تفریحی، گفت: ما ترجیح میدهیم که شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی از دوچرخه برای جابهجایی استفاده کنند و در طی روز کارهای خود را با دوچرخه انجام دهند، هدف ما این است که فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیلهای مناسب برای حملونقل و جایگزین خودرو را گسترش دهیم.
اسدی افزود: نحوه ثبتنام و استفاده از این دوچرخهها به صورت غیر حضوری از طریق اپلیکیشن شهر من و بسیار ساده است. درحال حاضر بیش از ۶۰۰۰ نفر ثبت نام کردهاند و بعد از عید شاهد افزایش چشمگیری در استفاده از دوچرخههای بایدو بودهایم و استقبال بسیار زیادی شده است و بازخوردهای مجازی و حضوری که از شهروندان گرفتیم بسیار مثبت بوده است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد اظهار کرد: ۶۰ ایستگاه در فاز یک در نظر گرفتهایم که فعلا در ۴۰ ایستگاه آن دوچرخه گذاشتهایم، برخی از ایستگاهها از نظر ساختاری وجود دارد ولی هنوز دوچرخه در آن نیست که شامل آن۴۰ ایستگاه نمیشود؛ به طور مثال در هفت تیر و دانشجو ایستگاه هست که فعلا سمت هفت تیر بهره برداری شده است.
انتهای پیام
نظرات