• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400020704549
  • خبرنگار : 50399

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها:

تلاش بی‌وقفه نشانه ایمان است

تلاش بی‌وقفه نشانه ایمان است

ایسنا/قم قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مومن اهل سستی و تنبلی نیست. جهاد و تلاش منظم بابد در زندگی مومن جاری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه، در نشست شب‌های بندگی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن هر جا سخن ایمان و دستور کسب آن داده شده است و عمل صالح کنارش قرار گرفته است. عمل و زیست مومنانه سبک زندگی قرآنی و اهل بیت است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه شیعی فاصله بین ایمان و عمل است که باید برطرف شود و این کار فاضلان و عالمان است. برخی شناسنامه‌ای شیعه‌ هستند و مطابق قرآن و سیره ائمه زندگی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: باید در مقام عمل شیعه بود. رمضان بهترین موقعیت برای آشتی با قرآن و ائمه است ما همه محب اهل بیت هستیم اما محب بودن کافی نیست. باید با عمل و نه با سخنرانی افراد را به ایمان و عمل صالح که همان سبک زندگی مومنانه است دعوت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی چهار ویژگی سبک زندگی مومنانه را بیان می‌کنند. اولین ویژگی ورع است. ورع چند درجه از تقوا بالاتر است. تقوا به معنی انجام واجبات و ترک محرمات است اما ورع انجام مستحبات و ترک مکروهات است.

وی ادامه داد: دومین ویژگی زندگی مومنانه اجتهاد و تلاش است. مومنین کسانی هستند که اهل نظم، کوشش و حرکت جهادی منظم باشند. تلاش و حماسه باید از زندگی مومن جاری شود. در بخشی از دعای امین الله شهادت می‌دهیم که ائمه در راه خدا و به حق و در حد توان جهاد کرده‌اند. در قاموس مومن تنبلی معنا و مفهوم ندارد. مومن نبابد مزدورانه کار کند، باید برای اجر اخروی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: قرآن می‌گوید برای حصول بهشت رضوان تلاش و حماسه کنید و مسابقه بدهید. در خیر از هم پیشی بگیرید. سبک زندگی مومنانه سبقت در خیر است.

قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: اگر قربانی هابیل پذیرفته شد به علت تقوایش بود. خدا اعمال متقین را می‌پذیرد و استثنا ندارد. عمل ریاکارانه و منافقانه پذیرفتنی نیست.   نیت انسان باید از ابتدا تا انتها خالص باشد.

وی تشریح کرد: سومین ویژگی نماز است. علت جذبه آیت‌الله بهجت نماز ایشان بود. نمازی که سر وقت، مملو از خشوع، معرفت و خضوع بوده است. نماز باید عاشقانه باشد، باید از غفلت در نماز و زمان آن دوری کرد و با حضور قلب نماز خواند.

وی افزود: افرادی هم که می‌گویند فرزندشان رغبت به نماز ندارد علتش را باید در نماز خودشان جستجو کرد. اگر فرزندان مراقبت از نماز و عشق و شعف عبادت را در چهره والدینشان نبینند به نماز ترغیب نمی‌شوند.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی زندگی مومنانه خیر مومن است. مومنین افرادی هستند که به هر جا وارد می‌شوند عامل خیر هستند. در مجالسی که آن‌ها حضور دارند گناه و خطا جایش را به صفا و صمیمیت می‌دهد. این افراد در مکتب امام صادق رشد کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: مرحوم اوجی عالم فقید سنی ترکیه‌ای که به دست امام خمینی(ره) شیعه شدند. بعد از شیعه شدن به آلمان رفت و مرکزی به نام مکتب اهل بیت برای جذب جوانان تشکیل داد. رمز موفقیت ایشان عمل به سخن امام رضا علیه‌السلام بوده است که فرمودند: اگر مردم دنیا زیبایی کلام ما را بفهمند به سمت ما می‌آیند. در این مرکز کلام اهل بیت را برای جوانان تبین می‌کنند و بعد صاحب کلام را معرفی می‌کردند.

وی اضافه کرد: اگر به سبک زندگی قرآنی عمل نکنیم قرآن خواندن به کارمان نمی‌آید. نتیجه این اتفاق می‌شود عربستانی که دست دوستی به دشمن آشکار دین می‌دهد و أشداء علی الکفار را عمل نمی‌کند. باید ابی لهب زمان را شناخت. عمل به سیره قرآن دست رد زدن به سینه کفار است. شرک امروز تفکر غربی و امانیستی است. بت امروز انسان و شهوت اوست. باید از این شرک و بت اعلام برائت کرد.

استاد تفسیر قرآن گفت: در قرآن حضرت ابراهیم(ع) و پیروانشان بهترین اسوه در عبادت و بندگی، راز و نیاز، توبه و مبارزه هستند. سبک زندگی قرآنی همین است.

 مومن به جهان عاشقانه می‌نگرد

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در ادامه نشست با توجه به آیه ۱۱۲ سوره توبه ویژگی مومنان را بیان کرد: اولین ویژگی انسان مومن در این آیه اهل توبه بودن اوست. در این آیه از جمله اسمیه استفاده است و این ساختار در عربی به معنای استمرار است. توبه، محاسبه خویشتن و جبران خطاها در وجود مومن استمرار دارد و ملکه وجود اوست.

وی افزود: دومین ویژگی مومنین عبادت کردنشان است. مومنین فقط خدا را عبادت می‌کنند. سومین ویژگی آن‌ها «حامدون» است. این یعنی نعمت الهی را می‌بینند، خصوع می‌کنند و در مقابل نعمت‌ها شاکرند.

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی مومنین سیر و سیاحت و زندگی متفکرانه، عابدانه، عارفانه و عاشقانه است. حضرت علی علیه‌السلام سفر افرادی که از سفرشان عبرت نمی‌گیرند را به گشت و گذار کبوتر تشبیه کرده است و ایشان را توبیخ می‌کنند. باید عاشقانه به جهان نگاه کرد و از همه چیز عبرت گرفت.

این استاد تفسیر قرآن تصریح کرد: نهایت خضوع در عبادت سجده و سپس رکوع است. یکی از ویژگی‌های مومنین راکعون و ساجدون بودن ایشان است. مومنین سجده و رکوع طولانی و خاشعانه دارند.

وی افزود: بعد از این به ویژگی‌های اجتماعی مومنین مثل امر به معروف و نهی از منکر می‌رسد و در نهایت به تشکیل حکومت اسلامی و الهی می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تاکید کرد: ان‌شاءالله همه ما بتوانیم مصداق آیه ۱۱۲ سوره توبه باشیم و خداوند ان‌شاءالله به همه ما توفیق بدهد از لحظه لحظه‌ی ماه رمضان استفاده کنیم و به عبادت خداوند بپردازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha