• شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400020402138
  • خبرنگار : 71402

رئیس سیا به تازگی به افغانستان رفته بود

رئیس سیا به تازگی به افغانستان رفته بود

به دنبال نگرانی‌هایی درباره ظرفیت افغانستان در مبارزه با تروریسم پس از خروج نیروهای آمریکایی باقیمانده، یک مقام ارشد از سفر از پیش اعلام نشده اخیر رئیس سیا به کابل خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جدای از سفر اخیر ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به کابل، یک مقام امنیتی سابق و ارشد در افغانستان که از برنامه ضد تروریسم این کشور مطلع است، گفت کنترل دو یگان از مجموع شش یگانی که به دست سیا راه اندازی شده و آموزش دیده‌اند، به نیروهای افغان تحویل شده است.

این منابع مطلع به علت حساسیت مساله خواستند نامشان فاش نشود. در واشنگتن، سیا از اظهارنظر درباره برنامه مدیر این سازمان و نقش آن در افغانستان از اظهارنظر خودداری کرد.

در تصمیم گیری این ماه در رابطه با خروج غیر مشروط نظامیان تا یازده سپتامبر، رئیس جمهوری آمریکا گفت که هدف اصلی حمله آمریکا که جلوگیری از حملات ترویستی به آمریکا از خاک افغانستان بود، محقق شده است. ضرب‌الاجل خروج در بیستمین سالروز حمله به آمریکاست که جرقه حمله ایالات متحده به افغانستان را روشن کرد.

با این حال، مقام‌های ارشد آمریکا نگرانند که این خروج خطراتی به دنبال خواهد داشت.

ویلیام برنز، رئیس سیا به تازگی در نشست کنگره گفته بود: القاعده یا داعش قادر نیستند حملاتی علیه آمریکا انجام دهند، با این وجود زمانی که وقت خروج ارتش آمریکا فرا برسد، توانایی دولت آمریکا در جمع‌آوری و اقدام علیه تهدیدها کاهش می‌یابد و این یک حقیقت است.  

یک منبع مطلع سیاسی گفت، ویلیام برنز طی چند روز گذشته سفر بی سر و صدایی به کابل داشت. این منابع درباره افرادی که با برنز ملاقات داشتند، صحبتی نکردند اما گفتند برخی رایزنی‌ها به آمادگی افغانستان پس از خروج آمریکا مربوط می‌شد. ویلیام برنز همچنین مقام‌های افغان را مطمئن ساخت که آمریکا همچنان در تلاش‌های ضد تروریسم همکاری خواهد داشت.

همچنین یک مقام امنیتی سابق افغانستان گفت، به اعتقاد او قابلیت‌های مبارزه با تروریسم کشورش به محض خروج ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نیروی آمریکا و ۷۰۰۰ سرباز ائتلاف ناتو کاهش خواهد یافت.

این مقام گفت، سیا نیروهای ویژه افغان را آموزش می‌دهد و این تیم‌ها در ولایت‌های کُنر، پکتیا، قندهار، کابل، خوست و ننگرهار مستقر هستند. او گفت، برنامه این است که مناطق مذکور به تدریج به سرویس اطلاعات افغانستان تحویل داده شود و فعلا این کار برای یگان‌های کنر و پکتیا صورت گرفته است. او همچنین گفت، بدون نیروهای آمریکایی جمع آوری اطلاعات فنی افغانستان با مشکل روبرو می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha